یک مادر و یک دنیا سوال

به گزارش سارا نوشت، یکی از مشکلاتی که والدین در هنگام تجربه مسرت بخش بچه دار شدن دارند، به خصوص اگر این کودک اولین فرزند آنها باشد، سوالات بی پاسخی است که درباره مراقبت و نگهداری از او دارند.

یک مادر و یک دنیا سوال

یک مادر و یک دنیا سوال

یکی از مشکلاتی که والدین در هنگام تجربه مسرت بخش بچه دار شدن دارند، به خصوص اگر این کودک اولین فرزند آنها باشد، سوالات بی پاسخی است که درباره مراقبت و نگهداری از او دارند.

در کشورهای صنعتی چنین نیست که بلافاصله پس از تولد نوزاد، مادری را که هنوز حال مساعدی ندارد، مرخص کنند و او را با هزاران نگرانی و بی تجربگی و سوالات بی پاسخ رها کنند. مادر پس از تولد نوزادش، علاوه بر نامساعد بودن اوضاع خودش باید نگرانی هایی را هم به دوش بکشد. او هیچ علامتی را از این تازه وارد نمی شناسد، از ادرار و مدفوعش گرفته تا تغذیه نوزاد و شیوه صحیح در آغوش کشیدن و تعویض پوشک و هزاران ریزه کاری دیگر نیاز به آموزش دارد. متاسفانه ما نه تنها هیچ آموزشی را به او نمی دهیم بلکه مسابقه می گذاریم چه زمانی او و تازه واردش را مرخص کنیم و نتیجه این ترخیص زودهنگام، نوزادی است که با زردی بالا به ما ارجاع می دهند و یا حتی بعضی از آنها دچار فلج مغزی می شوند.

بله، ما پزشکان مقصریم که مادر و نوزادش را زود و بدون اطمینان از آماده بودن و تسلط بر آن اوضاع تازه مرخص می کنیم و البته شرکت های بیمه هم که به ما فشار می آورند، بی تقصیر نیستند. به هر حال قصد من از نوشتن این یادداشت، پیدا کردن مقصر نیست و روی صحبت من با شما تازه مادران عزیز است. حال که شرایط چنین است، شما باید اطلاعات و آگاهی خود را بالا ببرید و با مطالعه کتاب های معتبر مربوط به دوران شیرخوارگی پاسخ سوالات خود را پیش از مادر شدن بیابید و یا درباره سوالات احتمالی خود با پزشک تان صحبت کنید. درباره زردی نوزادان باید بگویم این پدیده می تواند کاملا طبیعی و فیزیولوژیک و یا برعکس کاملا غیرطبیعی و پاتولوژیک باشد. زردی وابسته به علتش، می تواند از ساعات بعد از تولد تا روزهای بعد یعنی چهارم و پنجم به اوج خود برسد و پایین بیاید ولی اگر این زردی کم رنگ در پوست یا سفیدی چشم طول بکشد و بعد از یک هفته از بین نرود یا در ساعات اول تولد باشد، برای تایید سلامت نوزاد حتما با پزشک مشورت کنید. ناسازگاری خونی، کمبود آنزیم های داخلی بدن و یکسری تغییرات خونی در نوزاد طبیعی است. اگر در این شرایط حال نوزاد خوب باشد و تغذیه خوب داشته و هیچ ناراحتی خاص و تب نداشته باشد، پزشک به شما خواهد گفت که جای نگرانی نیست. اما گاهی زردی شدید و پیش رونده است و یا با علایمی مانند تب، بی حالی و بی اشتهایی همراه است.

در این موقع حتما با پزشک مشورت کنید چون از آسیب های احتمالی ناشی از زردی مانند کم هوشی و عقب ماندگی ذهنی به موقع پیشگیری می شود و اگر قرار باشد این علایم را نادیده بگیرید و سهل انگاری کنید، عوارض مغزی رخ خواهد داد. بعضی توصیه ها در هنگام زردی نوزادان غیرعلمی و مطرود است. برای مثال، به نوزادان دارای زردی آب قند می دهند که این سبب تشدید زردی می شود. توصیه می کنم برای دریافت هر گونه اطلاعات یا درمان با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "یک مادر و یک دنیا سوال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مادر و یک دنیا سوال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید