5 طراحی محصول که سال هاست تغییر خاصی نداشته اند

به گزارش سارا نوشت، فناوری با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است، اما گاه برخی گجت ها به دلایلی خاص، در برابر گذر زمان تاب می آورند و از بدو ورود تا به امروز، تقریباً دستخوش هیچ تغییری نشده اند. در این مقاله، به تعدادی از این طراحی های محصول کلاسیک و جاودانه می پردازیم که سال هاست تغییر خاصی نداشته اند.

5 طراحی محصول که سال هاست تغییر خاصی نداشته اند

چینش کلیدهای کیبورد

صفحه کلیدها از دو نوع چیدمان پیروی می کنند: عملکردی و فیزیکی. چیدمان عملکردی به نحوه قرارگیری کلیدهای تایپ، مانند چیدمان کیبورد QWERTY اشاره دارد. چیدمان فیزیکی، کل شکل ظاهری کیبورد را در بر می گیرد. این شامل کلیدهای الفبایی-عددی، کلید Caps Lock، کلید Shift و سایر کلیدها می گردد.

در دنیای کامپیوترهای شخصی، هسته اصلی کیبوردهای مدرن تقریباً بدون تغییر به جای مانده است. اگر امروز پشت یک کامپیوتر IBM اصلی از دهه 80 میلادی بنشینید، کم و بیش با چیدمان کیبورد آن آشنا خواهید بود. حتی کیبوردهای مجازی روی صفحه های لمسی، طراحی خود را از کیبوردهایی الهام می گیرند که قدمت آن ها به قبل از عصر کامپیوترها بازمی گردد.

کانکتورهای Ethernet

کانکتور اترنت که امروزه همگی می شناسیم و با آن کار می کنیم، زندگی خود را در دنیای تلفن آغاز کرد، به همین دلیل است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به کانکتورهای خط تلفن دارد. کانکتور تلفن با نام RJ11 شناخته می گردد و کانکتورهای اترنت به عنوان RJ45 شناخته می شوند، هرچند از لحاظ فنی، آن ها واقعا RJ45 نیستند.

با وجود پیشرفت های چشمگیر در سرعت اترنت که پهنای باند را در نسل های بعدی به طور مکرر دو برابر کرده است، خود کانکتورها به طور کلی بدون تغییر به جای مانده اند و (تا حد زیادی) با نسل های قبلی سازگار هستند. این بدان معناست که شما کانکتورهای اترنت RJ45 را بر روی هر چیزی، از کابل 10 مگابیت بر ثانیه 10BASE-T اوایل دهه 90 تا یک کابل اترنت مدرن Cat8 با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه که 4000 برابر سریع تر است، پیدا خواهید کرد. این شبیه به این است که یک ابرخودروی امروزی همچنان از لاستیک های فورد مدل T استفاده کند.

شارژرهای مک بوک

اگر صاحب یک لپ تاپ اپل هستید، نگاهی به آداپتور شارژ آن بیندازید. آیا از نظر طراحی محصول قدیمی به نظر می رسد؟ خب، این آداپتورها بیش از 20 سال پیش طراحی شده اند! تا اواخر دهه 1990، تنها تفاوت شارژرهای لپ تاپ اپل با سایر شرکت ها، شیاری برای جمع کردن سیم بود. این شرکت از سال 1999 تا 2001، آزمایشی کوتاه با آداپتور دایره ای شکل (پاک یا یو یو) داشت که به دلیل مسائل دوام، ماندگار نشد.

طراحی محصول بعدی بسیار پیروز تر بود. در ژانویه 2001، پاوربوک G4 با یک آداپتور با کابل غیرقابل جدا شدن و کانکتور استوانه ای معرفی گشت. نسل دوم آی بوک G3 که در ماه میِ همان سال معرفی گشت، از همین آداپتور استفاده کرد. در اکتبر، اولین آی پاد به همراه آداپتوری سفید با درگاه FireWire معرفی گشت. از آن موقع تا به امروز، حداقل ده ها مدل دیگر ساخته شده اند: مدل هایی با درگاه های USB-A برای آی پاد، آیفون و آی پد؛ مدل هایی با کابل های MagSafe 1 برای مک بوک های سال های 2006 تا 2012؛ مدل هایی با MagSafe 2 از 2013 تا 2015؛ و مدل هایی با USB-C از آن موقع تا به امروز. حتی مدلی با دو درگاه USB-C و توان 35 وات وجود دارد که در برخی از بازارها همراه با مک بوک ایر 15 اینچی M2 اینچی عرضه می گردد.

کنترلرهای DualShock/DualSense

در حالی که کنترلر اولیه پلی استیشن که در اواسط دهه 90 عرضه شد، فاقد دو استیک آنالوگ محبوبی بود که امروزه می شناسیم و دوست داریم، اما زمان زیادی طول نکشید تا سونی با طراحی کنترلرهای Dual Analog و بعداً DualShock، به طراحی محصول نمادین امروزی خود دست یابد. از آن موقع به بعد، به جز کنترلر بومرنگ که هرگز عرضه نشد، غول بازی های ویدیویی از نوآوری های اساسی در این زمینه خودداری کرده است. کنترلر DualSense پلی استیشن 5 و Dual Analog پلی استیشن 1 به طور واضح دارای ریشه های مشترکی هستند و حتی می توان گفت که Dual Analog الگویی برای تمامی کنترلرهای مدرن است، حتی کنترلرهایی مانند ایکس باکس که دارای استیک های غیرهم محور هستند، از این طراحی الگوبرداری کرده اند.

ترک پوینت در لپ تاپ های ThinkPad

یکی از نمادین ترین ویژگی های لپ تاپ های تینک پد، ترک پوینت، به اولین مدل های این سری در سال 1992 بازمی گردد. آن نقطه قرمز کوچک بین کلیدهای G، H و B، همان ترک پوینت است. تینک پدها در ابتدا از طریق شرکت IBM تولید می شدند که بخش سخت افزار مصرفی خود را در سال 2005 به لنوو فروخت. امروزه، این خط تولید به قدری مورد احترام قرار گرفته است که برخی آن را پورشه 911 دنیای لپ تاپ ها می دانند. طی سال ها، تینک پدها گروهی از طرفداران سرسخت را به خود جلب کرده اند که به اطمینان، استحکام، کیفیت صفحه کلید و البته ترک پوینت این دستگاه ها قسم می خورند.

البته اینطور نیست که لپ تاپ های تینک پد فاقد پد لمسی باشند - بیشتر آن ها این ویژگی را دارند. اما آن قطعه لاستیکی کوچک و دوست داشتنی (که حتماً باید قرمز باشد) در بخش پایینی صفحه کلید، برای بسیاری از کاربران وفادار تینک پد، بسیار کاربردی تر است. حتی اگر برخی از خریداران تینک پد هرگز از ترک پوینت استفاده نکنند، تا زمانی که برند تینک پد وجود داشته باشد، احتمال حذف این ویژگی بسیار کم است.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 طراحی محصول که سال هاست تغییر خاصی نداشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 طراحی محصول که سال هاست تغییر خاصی نداشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید