مسئـولان: آلاینده ها تحت کنترل است!

به گزارش سارا نوشت، مژگان مهرابی ـ خبرنگار: این روزها که مرتب از آلودگی هوای تهران و لزوم حفظ و نگهداشت محیط زیست شهر گفته می شود، وجود و فعالیت تعداد قابل توجه کارگاه های بتن سازی در حاشیه شرقی منطقه13 باعث نگرانی ساکنان محله های مجاور شده است.

مسئـولان: آلاینده ها تحت کنترل است!

وجود این کارگاه ها با توجه به همسایگی شان با بافت مسکونی باعث نگرانی شهروندان از آلودگی هوای محل سکونتشان شده است. جمعی از اهالی به ویژه کاسبان ساکن در جاده دماوند، این مشکل را با خبرنگار سارا نوشت در میان گذاشته و خواستند دغدغه شان را به مسئولان شهری انتقال دهیم. این امر میسر شد و برای باخبر شدن از اینکه آیا کارگاه های بتن سازی دردسرساز هستند یا خیر، از بابک مینویی کارشناس اداره محیط زیست منطقه کمک گرفتیم. این گزارش حاصل حریم گردی خبرنگار سارا نوشت محله با کارشناس اداره محیط زیست است.

  • راسته صنعتی در حریم منطقه

کناره بزرگراه شهید یاسینی، درست روبه روی پارک جنگلی سرخه حصار، کمی بعد از چهارراه تهرانپارس تعدادی کارگاه بتن ریزی دیده می گردد. کارگاه ها روی بلندی قرار گرفته و همین باعث شده تپه های ماسه و شن و سیلوهای سیمان راحت تر دیده گردد. از بزرگراه شهید یاسینی امکان ورود به آنها وجود ندارد و برای رفتن به داخل کارگاه ها باید از در اصلی که در حاشیه جاده دماوند واقع شده است اقدام کرد. جاده دماوند فرعی های زیادی دارد که در هرکدام از آنها یک یا 2 کارگاه صنعتی وجود دارد. از مغازه سنگ و مصالح فروشی تا فروشگاه های لوازم یدکی و تعمیرگاه های صافکاری و نقاشی، همه جور صنفی در اینجا دیده می گردد. البته یک مغازه قنادی هم وجود دارد که خیلی هم پر مشتری نیست. احمد دلاوری یکی از کارکنان قنادی که پیش تر در تماس تلفنی با دفتر سارا نوشت محله درباره کارگاه های بتن سازی تذکر داده بود، می گوید: مسئولان شهری مرتب درباره حفظ محیط زیست می گویند. مردم را تشویق به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی می کنند که دود خودروها هوای شهر را آلوده نکند ولی آیا وجود چنین کارگاه هایی در محدوده شهر، محیط زیست را به خطر نمی اندازد. سیمان منتشر شده در هوا می تواند باعث بروز بیماری های ریوی گردد. چند قدم آن طرف تر فروشگاه لوازم یدکی صالحی است. مرد مغازه دار به تردد وقت و بی وقت ماشین های حمل بتن اشاره می کند و می گوید: هوای شهر به اندازه کافی آلوده است و مسئولان برای چنین فضاهای صنعتی باید فکری کنند.

  • ذرات معلق خطرساز

کارگاه های بتن سازی، در پیچ و خم همین خیابان های فرعی که اغلب بن بست هم هستند جاخوش کرده اند. نخستین کارگاه بتن سازی که برای سرکشی می رویم، در حدود یک کیلومتر بعد از چهارراه تهرانپارس واقع شده است، آن هم در همسایگی تالار عروسی چهارفصل. برای رفتن به این کارگاه، خیابان را تا سرانجام می رویم. نخستین چیزی که به چشم می آید، کوه شن و ماسه است. داخل محوطه ای که خیلی هم وسیع نیست چند ماشین حمل بتن پارک شده است. مینویی با دقت اطراف را برانداز می کند. کامبیز صفایی مرد جوانی که از قرار معلوم صاحب اینجاست علت حضور ما را می پرسد و مینویی می گوید که از اداره محیط زیست شهرداری منطقه 13 برای بازدید آمده است. تحقیقات مینویی از سوله سیمان شروع می گردد. صفایی به راه باریکی که محوطه اصلی کارگاه و فضای اداری آن را به هم وصل می کند هدایتمان می کند. زیر پیاده راه مذکور، گودال بزرگی است که روی آن با ورقه های فلزی پوشیده شده است و همین عبور از آن را سخت می کند. سیلوی سیمان روی سکو جانمایی شده و در کنارش ماشین حمل بتن در حال بارگیری است. صدای تخلیه ماسه روی نوار غلتکی گوشخراش است و به زحمت صدای همدیگر را می شنویم. مینویی از خطر انتشار سیمان در هوا می پرسد و اینکه آیا اصول بهداشتی برای مهار آن تعبیه شده است؟ صفایی به فیلتر سیلیکونی بالای سیلو اشاره می کند و می گوید: بالای منفذ سیلو، با ورقه های سیلیکونی پوشیده شده که ذرات سیمان به آن می چسبد. برای همین ذرات سیمان در هوا منتشر نمی گردد. زیر دریچه سیلو هم بشکه گذاشته ایم که ماسه یا سیمان فضای اینجا را آلوده نکند. مینویی گفته های او را تکمیل می کند: ذرات زیر 4 میکرون مستقیم وارد ریه می گردد و مکانیسمی برای دفع آن وجود ندارد و در درازمدت می تواند ایجاد سرطان کند.

  • ضرورت داشتن گواهینامه سازمان محیط زیست

سمت غربی کارگاه جایی که به فضای اداری تعلق دارد، به حیاط زیبایی باز می گردد. باغچه سرسبزی میانه آن است. صفایی، استخر آبی که زیر زمین واقع شده است و فقط دریچه اش روی سطح زمین است را نشان می دهد. او می گوید: برای تهیه بتن از آب تمیز و بدون املاح استفاده می کنیم. این آب را از محله لویزان و نارمک خریداری می کنیم. کارخانه، پروانه بهره برداری و ایزو دارد. این را گواهینامه های ایزویی که به دیوار اتاق مدیرعامل نصب شده نشان می دهد. به گفته صفایی 25 سال از فعالیت آن می گذرد. او می گوید: روزانه در حدود200 مترمکعب بتن در این مکان تولید می گردد. البته بسته به درخواست شهروندان ممکن است تولید، بیشتر هم گردد. ایجاد فضای سبز در محدوده کارگاه یکی از ملزومات سازمان محیط زیست است که از سوی این کارگاه رعایت شده است، برای اینکه درختان آلاینده ها را جذب کنند. مینویی از دفع پساب کارگاه می پرسد و صفایی می گوید: اینجا 2فاضلاب انسانی و صنعتی دارد. دفع فاضلاب صنعتی به صورت بهداشتی و در 3 مرحله انجام می گردد. در سرانجام درصد کمی سیمان در آب باقی می ماند که البته برای آبکمک درختان استفاده نمی گردد و صرفاً با آن شست وشو انجام می دهند.

  • جای خالی رد پای آلودگی در منطقه

500 متر جلوتر از این کارگاه، کارگاه دیگری واقع شده است. فضای آن مثل کارگاه اولی است اما کمی کوچک تر و با تجهیزات رفاهی ابتدایی تر. در این کارگاه 2 سوله بزرگ سیمان وجود دارد که بالای هرکدام از آنها دستگاه تصفیه نصب شده است. مهرداد رضازاده مدیرعامل آن است. در این کارگاه و دیگر کارگاه هایی که در حریم منطقه13 واقع شده است ردی از آلودگی زیست محیطی دیده نمی گردد و جای بسی خوشحالی است که همه آنها نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کرده اند. مینویی به نکته مهمی اشاره می کند: این کارگاه ها در حریم منطقه هستند. طبق قوانین محیط زیست و اداره ساماندهی جانمایی درستی دارند و تخلفی مرتکب نشده اند.

  • استانداردهای محیط زیست برای کارگاه های بتن سازی

حریم منطقه 4 هم با توجه به وسعت زیادش فضاهای صنعتی زیادی را در خود جای داده است. در بین آنها مشاغل مزاحم کم نیست؛ حرفه هایی که بند20 ماده 55 را به خود اختصاص داده اند. به گفته ناهید محبی رئیس اداره محیط زیست شهرداری منطقه 4، کارگاه های آبکاری، صافکاری، نقاشی و چوب بری از جمله مشاغل مزاحمی است که در منطقه وجود دارد. بسکمک از آنها رأی تعطیل و تغییر شغل گرفته و تعدادی هم رأی بر اجرای اصول ایمنی دریافت کرده اند. طبق آمار به دست آمده از سوی اداره محیط زیست در حریم این منطقه، 16 کارگاه بتن سازی وجود دارد که 6 کارگاه زیر نظر ارتش فعالیت می کنند و همه شان در پادگان شهید شهرام فر واقع شده اند. 5 کارگاه دیگر هم وابسته به نیروی سپاه است و به دلیل شرایط ویژه شهرک های نظامی امکان ورود و سرکشی مسئولان شهرداری به آنجا وجود ندارد. محبی می گوید: از بین کارگاه های بتن سازی ذکر شده، آزما بتن، البرز بتن و میلاد بتن مجوز فعالیت از سازمان محیط زیست دارند. اما باقی کارگاه ها یا رأی بر رفع آلودگی گرفته اند و باید تجهیزات خود را به استانداردهای محیط زیست نزدیک کنند. از آنجا که این کارگاه ها می توانند زنگ خطری برای فضای شهری باشند، به شورای شهر و فرمانداری پیشنهاد داده ایم که آنها را از محدوده حریم منطقه خارج کنند. اما نکته مهمی در اینجا قابل تأمل است. اینکه اگر فاصله کارگاه های بتن سازی از محدوده شهر زیاد باشد، بتنی که درست می گردد در فاصله زمانی زیاد سفت می گردد. محبی، رفع این مشکل را در رعایت اصول استاندارد ایمنی و بهداشت می داند و ادامه می دهد: از آنجا که مهم ترین آلودگی کارگاه های بتن سازی گردوخاک و پساب است. با سازمان محیط زیست هماهنگ هستیم. به همه کارگاه های بتن سازی سرکشی شده است و باقی کارگاه ها را اخطار داده ایم. ابتدای امر سازمان محیط زیست از مشاغل صنعتی بازدید می کند و در صورت رؤیت خطا به اداره ساماندهی و محیط زیست شهرداری نامه ارسال می کند و آن زمان فعالیت ما شروع می گردد.

  • منطقه 13 مشاغل آلاینده ندارد

جاده دماوند راسته مشاغل صنعتی است که احتمال می رود وجودشان به محیط زیست آسیب بزند. شرکت کیمیدارو، کارخانه افست، کارگاه های بتن ریزی و تعمیرگاه های خودرو از جمله مشاغلی است که در حریم منطقه واقع شده است. سید مهدی صالح زاده معاون امور شهری و محیط زیست شهردار منطقه13 می گوید: راسته صنعتی منطقه در ضلع جنوب جاده دماوند واقع شده است. 5 کارگاه بتن سازی در این محدوده فعالیت می کنند. با توجه به بازدیدهای مداوم اداره محیط زیست و ساماندهی منطقه، آنها اصول استاندارد را رعایت کرده اند. البته تا چندی پیش اغلب این مکان های صنعتی خیلی ضوابط بهداشتی و ایمنی را رعایت نمی کردند و با تذکرهای مداوم و استفاده از بند 20 ماده 55 ملزم به انجام اصول بهداشتی شدند. این بند برای مشاغلی کاربرد دارد که برای شهروندان مزاحمت ایجاد کنند. اکنون همه فضاهای صنعتی اصول نگهداشت محیط زیست را رعایت می کنند. همچنین این کارگاه ها دور از بافت مسکونی منطقه هستند. با این حال مشمول نظارت بند 20 بوده و اداره ساماندهی و محیط زیست بر فعالیت آنها نظارت دارند. او در ادامه به مشاغلی اشاره می کند که سال ها پیش در تهران کاربرد زیادی داشته و حالا جایی در مجموعه شهری ندارند و می گوید: آبکاری، دباغی پوست، سنگبری، چوب بری، کارخانه سیمان در چند دهه پیش در محدوده شهر فعال بودند و در این چند سال اخیر به بیرون از پایتخت منتقل شدند. در جاده دماوند نیز راسته آهنگری وجود داشت که با صدور حکم کمیسیون بند 20 خیلی از آنها از محدوده منطقه خارج و بعضی هم با ایجاد بزرگراه شهید یاسینی مجبور به تغییر کاربری و نقل مکان شدند. او نوید می دهد در محدوده منطقه 13 مشاغلی که به محیط زیست اعم از آب و خاک و هوا صدمه می زند وجود ندارد. صالح زاده می افزاید: فضاهای صنعتی موجود در حریم منطقه، کارخانه های نگهداشت سنگ، شرکت های الکتریکی و انبارهای نگهداری از خودرو هستند که کارشان خدمات دهی است نه تولیدی. این مکان ها آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کنند.

  • محمدباقر سالاریان، رئیس اداره محیط زیست منطقه 15

محیط زیست منطقه زیر ذره بین کارشناسان

حفظ محیط زیست، موضوع مهمی است که امروز مدیریت شهری به آن زیاد می پردازد. سلامت آب، خاک و هوا که اگر میسر گردد می توان گفت شهری سالم با شهروندانی سالم خواهیم داشت. از این رو اداره محیط زیست مناطق با هرگونه آلودگی که سلامت شهر را به خطر بیندازد مقابله خواهد کرد. منطقه 15 به دلیل موقعیت جغرافیایی اش و وسعت زیادی که در حریم آن واقع شده است، با معضل مشاغل مزاحم و آلاینده روبرو است. وجود کارخانه گچ در محله خاورشهر و کارخانه سیمان در محله مشیریه یکی از دردسرهایی است که اداره محیط زیست منطقه 15 با آن روبرو است. محمدباقر سالاریان رئیس اداره محیط زیست منطقه در این باره می گوید: منطقه 15، یکی از مناطق توسعه یافته شهر تهران است. یعنی فقط بعضی از محله های آن مثل شوش، طیب، اتابک و... قدیمی است و پیشینه 80 ـ 90 ساله دارد و باقی محله ها در روند توسعه پایتخت شکل گرفته اند. محله مشیریه یکی از همین محله هاست که عمر آن به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد. کارخانه سیمانی که حالا داخل محله واقع شده پیش از این در حریم تهران قرار داشته است. فاز 7 آن در محدوده محله مشیریه است که فعلاً فعالیتی ندارد. اما نکته مهم این است که این کارخانه به دلیل گودبرداری شن و ماسه برای درست کردن سیمان به بافت زمین آسیب زده است. سالاریان درباره گودال های 300 ـ 400 متری در میان زمین که می تواند عاملی برای رانش زمین باشد، می گوید: کارخانه مجوز برداشت شن و ماسه را دارد. با این حال کارشناسان اداره محیط زیست مرتب سرکشی می کنند و تذکرات لازم را می دهند. چنانچه مسئولان کارخانه نسبت به رفع اشکال اقدامی نکنند مراتب را به اداره محیط زیست استان تهران گزارش می کنیم. سالاریان با توجه به وجود چنین کارخانه هایی سلامت محیط زیست منطقه 15 را تأیید می کند و می گوید طبق ارزیابی های اجرا شده، مشاغل آلاینده و مزاحم در محدوده محله ها و حریم منطقه قابل کنترل است. با این تفاسیر می توان نتیجه گیری کرد، وجود کارخانه سیمان و گچ یا کارگاه های آبکاری در مسگرآباد و تراشکاری های خیابان خاوران هیچ کدام برای سلامت شهروندان خطرساز نیستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "مسئـولان: آلاینده ها تحت کنترل است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئـولان: آلاینده ها تحت کنترل است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید