طبع آلبالو چیست ؟ ، آنالیز سردی یا گرمی در طب سنتی

به گزارش سارا نوشت، آلبالو، یک میوه محبوب و معروف تابستانی است که در دسته خانواده میوه های هسته دار قرا می گیرد. این میوه خوشمزه به رنگ ها و طعم های متنوعی مانند قرمز، زرد و بنفش در دسترس است. اما این روزها سوای خواص آلبالو، طبع آلبالو هم به عنوان یک موضوع مهم در حوزه تغذیه و سلامت مورد آنالیز قرار گرفته است. این میوه با شیرینی طبیعی خود و محتوای بالای مواد مغذی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها، به عنوان یک منبع غذایی مفید شناخته می گردد. در ادامه طبع آلبالو، مصلحات آلبالو و نقش آن بر سلامتی را آنالیز می کنیم.

طبع آلبالو چیست ؟ ، آنالیز سردی یا گرمی در طب سنتی

آلبالو در طب سنتی

طب سنتی، سیستمی از پزشکی است که در کشورهای خاورمیانه، جنوب آسیا و کشورهایی مانند ایران، هند، چین و کره جنوبی از گذشته تا به امروز مطرح بوده است. طب سنتی به اصول و قوانینی مبتنی بر تعادل انرژی ها و طبیعت بدن انسان پایبند است و مطابق این اصول و قوانین در طب سنتی، هر میوه و ماده غذایی با توجه به خواص و خصوصیات خود دارای طبع خاصی است.

در طب سنتی، طبع آلبالو به صورت کلی سرد و تر به حساب آمده است. این به این معناست که اثر آلبالو بر بدن باعث تَر کردن و یاری به کاهش حرارت بدن می گردد. این خواص خنک نماینده آن، طبق اصول طب سنتی، برای کاهش تب و تعادل بدن در فصل های گرم و تابستان بسیار یاری نماینده است.

اما نکته مهم این است که با توجه به مزه آلبالو، طبع آلبالو کمی تغییر می نماید و به صورت کلی می توان گفت آلبالوی نارس یا ترش طبعی سرد و خشک دارد اما اگر آلبالو رسیده باشد قاعدتا شیرین است و طبعش هم به سمت گرمی و از نظر کیفی متعادل می رود.

نقش طبع آلبالو در سلامت

از جمله تاثیرات طبع آلبالو در تغذیه انسان می توان به کاهش حالات اضطرابی، خشم و گرمای داخلی بدن اشاره نمود. بعلاوه، مصرف منظم آلبالو می تواند به تسهیل عملکرد گوارش و به پیشگیری از مسائل معده و دستگاه گوارش یاری شایانی کند.

بعضی از فواید مصرف آلبالو برای تغذیه انسان

ارتقا سلامت چشم ها: ویتامین A موجود در آلبالو به حفظ سلامت چشم ها یاری می نماید و مسائل بینایی را کاهش می دهد.

حفظ سلامت پوست: ویتامین C آلبالو به فراوری کلاژن پوست یاری می نماید و پوست را نرم و شاداب می سازد.

پیشگیری از بیماری های قلبی: پتاسیم آلبالو به کاهش فشار خون یاری می نماید و به حفظ سلامت قلب و عروق یاری می نماید.

حمایت از سلامت استخوان ها: ویتامین K آلبالو به حفظ سلامت استخوان ها و کاهش خطر شکستگی ها یاری می نماید.

آنتی اکسیدان قوی: آلبالو حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان ها است که می تواند از آسیب های اکسیداتیو در بدن محافظت کند و بیماری های مزمن را پیشگیری کند.

مصلحات طبع آلبالو

متعادل کردن طبع آلبالو با استفاده از میوه ها و مواد غذایی میسر است. بنابراین برای آن که طبع آلبالو را تعدیل کنید و از اثرات مثبت تغذیه ای آن استفاده کنید، حتما همراه با آن عسل یا خرما مصرف کنید. اما یادتان باشد اصلی ترین مصلح آلبالو در طب سنتی عسل است.

موارد و نحوه استفاده از آلبالو

آلبالو از آن دسته میوه هایی است که علاوه بر خام مصرف کردنش می توانید به روش های مختلف آن را برای فصول دیگر نگهداری کنید و از خوردنش لذت ببرید.

استفاده از آلبالو برای تهیه مربا و ترشی: یکی از کاربردهای اصلی آلبالو استفاده از آن برای تهیه مربا و ترشی آلبالو است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای آلبالو و طرز تهیه ترشی آلبالو را آنالیز نموده بودیم. یادتان باشد که با داشتن مربای آلبالو می توانید هر زمان که خواستید با خواندن مطلب طرز تهیه آلبالو پلو یک غذای خوشمزه ملس داشته باشید. معمولا برای متعادل کردن طبع آلبالو در مربا و ترشی به آن دارچین یا ادویه هایی اضافه می گردد که نقش مصلح را بازی نمایند.

استفاده از آلبالو برای تهیه کمپوت آلبالو: یکی از روش های نگهداری میوه ها این است که آن ها را کمپوت کنید. طرز تهیه کمپوت آلبالو را با جزییات در کتاب کاله بخوانید.

تهیه آلبالو خشکه، لواشک و ترشک آلبالو: یکی از خوشمزه هایی که می توانید به عنوان تنقلات داشته باشید. آلبالو خشکه و ترشک آلبالو است. طرز تهیه آلبالو خشکه ، طرز تهیه لواشک آلبالو و طرز تهیه ترشک آلبالو به روش های مختلف را در کتاب کاله مطالعه کنید.

چای و شربت آلبالو معجزه ای دوگانه برای فصول مختلف: با میوه تازه یا حتی خشک شده آلبالو می توانید همواره یک چای خوشمزه خوش رنگ داشته باشید. طرز تهیه چای آلبالو را در کتاب کاله بخوانید. البته برای داشتن شربت آلبالو هم کافی است طرز تهیه شربت آلبالو را کتاب کاله مطالعه کنید تا تابستان خود را همواره خنک کنید.

سوالات رایج در خصوص آلبالو و طبع آن

به طور کلی طبع آلبالو از دیدگاه طب سنتی به عنوان یک میوه خنک با تاثیرات مثبت بر تعادل دمای داخلی بدن شناخته می گردد. مصرف منظم آلبالو به تسهیل عملکرد گوارش، کاهش اضطراب و تعادل در تغذیه انسان یاری می نماید. بعلاوه، ترکیب آلبالو با مواد دیگر می تواند اثرات مثبت طبع آن را تقویت نموده و تجربه تغذیه بهینه را فراهم کند.

طبع مربای آلبالو سرد است یا گرم؟

مربای آلبالو وطبع سرد و تری دارد بنابراین افرادی که طبع شان سرد است باید در مصرف آن دقت نمایند یا آن را همراه مصلحات آلبالو مصرف نمایند.

طبع شربت آلبالو چیست؟

به طور کلی طبع آلبالو سرد است اما چون در شربت آلبالو شکر استفاده می گردد تا حدی طبع شربت آلبالو متعادل می گردد. در هر صورت بهتر است افرادی که طبع شان سرد است در مصرف آلبالو و شربت آلبالو زیاده روی ننمایند.

منبع: کتاب کاله

به "طبع آلبالو چیست ؟ ، آنالیز سردی یا گرمی در طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع آلبالو چیست ؟ ، آنالیز سردی یا گرمی در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید