شرایط و بهترین مسیرهای سرمایه گذاری در جمهوری چک

به گزارش سارا نوشت، افرادی که جهت سرمایه گذاری در چک اقدام می کنند 2 دسته هستند، افرادی که صرفا برای سرمایه گذاری اقدام می کنند و یا متقاضیانی که هدف اخذ اقامت دارند. تا خاتمه با ما همراه باشید.

شرایط و بهترین مسیرهای سرمایه گذاری در جمهوری چک

سرمایه گذاری در جمهوری چک

یکی از راه هایی که در میان برنامه های مهاجرتی وجود دارد، سرمایه گذاری است که در نهایت می تواند اقامت آن کشور را نیز برای متقاضی به دنبال داشته باشد.

البته با توجه به گسترده بودن این موضوع پیشنهاد می کنیم برای طی نمودن راستا درست با افراد متخصص در این زمینه مشاوره نمائید.

شناخت کامل از جمهوری چک

جمهوری چک که سابقا با اسلواکی بصورت کشور واحدی تحت نام چکسلواکی شناخته می شد، در سال 1993 و بدنبال تقسیمات اساسی، بصورت کشور مستقل درآمد و با نظام دموکراسی پارلمانی دوران جدیدی را آغاز کرد.

جمهوری چک یکی از کشورهای اروپای شرقی است که مانند بسیاری از کشورهای سوسیالیستی بلوک شرق، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و فروریختن دیوار برلین، به کلی تغییر کرد و حال و هوای دیگری یافت.

درهای این کشور به روی جهانی آزاد گشوده شد و با عضویت در بعضی معاهدات و پیوستن به اتحادیه ها، توانست به جریان مالی و تجاری جهان متصل شود.

پیوستن به اتحادیه اروپایی و عضویت در پیمان شنگن، عمده ترین آن ها بود. مجموع این اتفاقات مثبت، باعث شد که این کشور بتواند سرمایه های خارجی قابل توجهی را جذب نموده و توسعه چشمگیری در بسیاری از زمینه ها به دست آورد.

هم اکنون کشور چک جزء کشورهای توسعه یافته جهان به شمار می رود که بالاترین سطح را در شاخص توسعه انسانی در اروپای شرقی و مرکزی دارا است و اصولا پیشرفته ترین کشور اروپای شرقی نیز محسوب می شود.

از سوی دیگر، سرمایه گذاری خارجی در هر کشور، یکی از راه های مهاجرت به آن و اخذ اقامت آن کشو می باشد. جمهوری چک نیز از این قاعده مستثنا نیست و می توان با سرمایه گذاری در چک، اقامت آن را به دست آورد.

سرمایه گذاری، عنوانی عام است که شامل مصادیقی مانند ثبت شرکت، کارآفرینی، سرمایه گذار در پروژه های عظیم و غیره می باشد.

کشور چک با رویکرد توسعه محوری که دارد و در نتیجه نیازمند جذب سرمایه های خارجی است، به دیده مثبتی به این امر می نگرد و با آغوش باز آن استقبال می نماید.

استانداردهای سرمایه گذاری در جمهوری چک

در بحث سرمایه گذاری در جمهوری چک، مطالعه استانداردهای سرمایه گذاری آن کشور مهم می باشد.

همانطور که در نمودار زیر تعیین می باشد، نرخ مصادره اموال در جمهوری چک تا سال 2020 روی 1 می باشد که به نسبت نشان از این امر دارد که مصادره اموال در این کشور پایین است و از جهت خرید ملک در تصمیم سرمایه گذار خارجی می تواند مطلوب باشد.

یک استاندارد مهم دیگر توجه به نظام قضایی جمهوری چک و نرخ فساد در آن است که هرچه استقلال رأی از دولت در آن بیشتر باشد نرخ فساد پایین تر می رود که این خود موجب امنیت سرمایه گذاری در آن کشور و ترغیب به سرمایه گذاری در آن می شود. نمودار دوم بیانگر نرخ کنترل فساد در جمهوری چک می باشد.

سرمایه گذاری در جمهوری چک به وسیله خرید ملک در جمهوری چک

سرمایه گذاری در جمهوری چک با خرید ملک نیز امکان پذیر است. از نظر قوانین نیز برای این منظور حداقل مبلغی مقرر نشده است و متقاضی محدودیتی از لحاظ خرید ملک مسکونی، تجاری یا صنعتی ندارد.

در عین حال باید توجه داشت که خرید ملک در جمهوری چک منجر به اخذ اقامت این کشور نمی شود و متقاضیان اگر قصد اقامت دائم در جمهوری چک را دارند باید در نظر داشته باشند که از روش های دیگر مهاجرتی اقدام نمایند.

در جدول زیر میانگین قیمت اجاره ملک در جمهوری چک نمایش داده شده است.

اجاره در ماهقیمت به کرون چک
آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر 14،494.87
آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز 11،102.52
آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر 25،483.58
آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز 18،719.24

سرمایه گذاری در جمهوری چک به وسیله ثبت شرکت

قبل از بحث سرمایه گذاری در جمهوری چک انواع شرکت را معرفی می کنیم. شرکت مطابق قانون تجارت جمهوری چک دارای انواع زیر است:

  • شرکت تجاری عام (مشارکت نامحدود).
  • مشارکت محدود.
  • شرکت با مسئولیت محدود.
  • شرکت سهامی.
  • تعاونی.
  • شرکت سهامی اروپا.
  • گروه بندی منافع مالی اروپا.
  • انجمن تعاونی اروپا.

همه این شرکتها به محض ثبت شدن در مرکز ثبت تجاری، آغاز به فعالیت می نمایند. سرمایه گذاری در جمهوری چک به وسیله ثبت شرکت باید دارای شرایط زیر باشد:

شرکت مستقر در جمهوری چک باید حداقل 20 فرصت شغلی ایجاد کند.

ارزش سرمایه گذاری 75 میلیون کرون چک است (60٪ از این مبلغ می تواند دارایی ملموس یا نامشهود باشد).

تهیه برنامه کسب و کار هنگام درخواست ویزای سرمایه گذاری در جمهوری چک الزامی است.

طرح تجاری باید در مورد دلایل انتخاب جمهوری چک به عنوان مقصد تجاری و راه هایی که شرکت مربوطه به اقتصاد کشور یاری می نماید، اطلاعاتی ارائه نماید.

هنگامی که سرمایه گذار ویزا دریافت کرد، خانواده و فرزندان وی نیز می توانند از حق اقامت طولانی مدت در جمهوری چک بهره مند شوند.

سرمایه گذاران خارجی که می خواهند شرکتی را در جمهوری چک افتتاح نمایند و می خواهند بطور دائم در آن اقامت گزینند باید مجموعه ای مدارک را تهیه نمایند.

علاوه بر ارائه اسناد هویتی شخصی، سرمایه گذاران باید مستندات مفصلی درباره سرمایه گذاری خود در این کشور ارائه دهند.

برای این منظور، اسنادی مانند موارد زیر لازم است:

  • برنامه کاری شرکت
  • پیش بینی های مربوط به رشد شرکت
  • خطرات شناسایی شده
  • منابع تأمین اعتبار و موارد دیگر.

کل درخواست ویزای سرمایه گذاری می تواند در مدت 90 روز پردازش شود.

مقامات محلی همچنین حق دارند در این مرحله از مدارک اضافی درخواست نمایند و بنابراین، این درخواست می تواند تا 120 روز بیشتر طول بکشد.

سرمایه گذاری در جمهوری چک به وسیله کارآفرینی

فرد برای سرمایه گذاری در جمهوری چک به وسیله کارآفرینی باید حداقل 20 شغل تمام وقت (برای شهفرایندان اتحادیه اروپا) ایجاد کند و باید مبلغ حداقل 75،000،000 کرونای چک (تقریبا 2.850.000 یورو یا 3.250.000 دلار آمریکا) سرمایه گذاری کند.

به موجب آن کل مبلغ لازم نیست به صورت نقدی سرمایه گذاری شود بلکه تا 60٪ از این مبلغ می تواند به وسیله دارایی (ملموس یا نامشهود) ارائه شده باشد؛ به عنوان مثال ماشین آلات، املاک و مستغلات، دانش و غیره.

سرمایه گذار باید یک برنامه تجاری را در رابطه با سرمایه گذاری ارائه دهد. در طرح تجاری یا بیزنس پلن باید دلایل سرمایه گذاری در جمهوری چک تعیین شود.

اینکه چه تعداد شغل ایجاد می شود و چگونه می تواند به نفع اجتماعی و مالی کشور باشد. خانواده و فرزندان نیز مجوز اقامت طولانی مدت در جمهوری چک را دارند.

سرمایه گذاری در جمهوری چک به وسیله خرید اوراق قرضه دولتی

سرمایه گذاری در جمهوری چک به وسیله خرید اوراق قرضه نیز امکان پذیر است و سقف مبلغ آن از 30 هزار کرون چک آغاز می شود.

در این روش باید توجه داشت که خرید اوراق قرضه دولتی در جمهوری چک منجر به اقامت دائم در آن نمی شود و کسی که خواستار مهاجرت به وسیله سرمایه گذاری است بهتر است از راه های دیگری که به اقامت دائم می انجامند اقدام نمایند.

سرمایه گذاری در جمهوری چک به وسیله خودحمایتی

سرمایه گذاری در جمهوری چک به وسیله خود حمایتی به معنای این است که متقاضی گذاری با ارائه مدارک لازم و داشتن حساب بانکی به مبلغ تعیین اثبات نماید که از تمکن مالی کافی برای زندگی در آن کشور برخوردار است.

این مبلغ را قانون آن کشوری تعیین می نماید که به اخذ اقامت به وسیله خودحمایتی مجوز داده است.

در حال حاضر مطابق قانون جمهوری چک، روش سرمایه گذاری خودحمایتی منجر به اخذ اقامت این کشور نمی شود.

در مورد مراحل ویزای سرمایه گذاری باید اضافه کنیم که متقاضیان ویزای سرمایه گذاری احتمالاً باید مدارک زیادی را داشته باشند.

هر برنامه باید همراه با اسناد شامل یک طرح کامل تجاری، ارزیابی ریسک ها، پیش بینی های رشد، صورت حساب های مالی و در بعضی موارد منبع بودجه پروژه باشد.

فرایند درخواست نسبتاً ساده است و معمولاً درخواست ها ظرف 30 روز پردازش می شوند.

متقاضیان ویزای تجاری همچنین با مدارک قابل توجهی در مورد اسناد و مدارک روبرو هستند، اما می توانند انتظار یک دوره پردازش 90 روزه تا 120 روزه و آنالیز دقیق بالقوه بیشتری را نسبت به متقاضیان مبتنی بر سرمایه گذاری داشته باشند.

متقاضیان نیز باید به عنوان بخشی از فرایند درخواست خود، استقلال مالی و اسکان در جمهوری چک را نشان دهند.

خدمات پشتیبانی تجاری و مراکز فن آوری در چک

این بخش شامل مراکز تماس با مشتری، مراکز خدمات مشترک، مراکز تخصصی، توسعه نرم افزار، مراکز تحقیق و توسعه، مراکز طراحی و مراکز بازاریابی با تکنولوژی بالا می باشد.

جمهوری چک میخواهد تا مرکز منطقه ای این سرویس ها شود و CzechInvest یکی از اولویت های آن را جذب سرمایه های مستقیم خارجی به خدمات پشتیبانی تجاری نموده است.

خدمات مالی، گردشگری و سایر خدمات چک

خصوصی سازی بخش بانکی کامل است، اما هنوز هم فرصت های سرمایه گذاری بسیار خوبی در بخش خدمات مالی در این کشور همانند سرمایه گذاری در کانادا وجود دارد، زیرا تقاضا برای این خدمات در حال افزایش است.

با این وجود، CzechInvest ناخرسند است که منابع لازم را برای یاری به سرمایه گذاری در خدمات مالی، گردشگری و سایر خدمات ندارد.

بیشتر بخوانید :

منبع: مجله دلگرم

به "شرایط و بهترین مسیرهای سرمایه گذاری در جمهوری چک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط و بهترین مسیرهای سرمایه گذاری در جمهوری چک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید