بزرگترین ساختمان ها در دنیا

به گزارش سارا نوشت، در سراسر دنیا، شگفتی های بسیار زیادی وجود دارند که به دست انسان ساخته شده اند. بعضی از بزرگترین سازه های ساخته شده به وسیله بشر برای نگهداری از فضاپیماهای ناسا یا هواپیماهای غول پیکر ساخته شده اند؛ با این حال، در دنیا ساختمان های بزرگی وجود دارند که به منظور اهداف دیگری ساخته شده اند.

بزرگترین ساختمان ها در دنیا

در ادامه همراه با ما باشید تا بزرگترین ساختمان ها در دنیا را به شما معرفی کنیم.

10. ساختمان مجلس

Palace of Parliament

ساختمان مجلس در بخارست، بزرگترین ساختمان اداری در دنیا به شمار می رود و توانسته تا حتی بزرگتر از ساختمان پنتاگون در آمریکا باشد. این ساختمان حدود 270 متر طول دارد و ارتفاع آن به حدود 86 متر می رسد و حدود 92 متر آن نیز در زیر زمین قرار گرفته است. این عمارت 20 طبقه که هشت طبقه آن در زیر زمین قرار گرفته است، دارای 3 هزار اتاق است که بسیاری از آن ها مورد استفاده قرار نگرفته اند. این ساختمان در سال 1984 میلادی به عنوان محل مجلس رومانی ساخته شده است و هرگز تکمیل نشده است. این ساختمان یکی از سنگین ترین و گران ترین ساختمان های روی زمین محسوب می گردد.

9. او2 آرنا

O2 Arena

او2 آرنا یک میدان مسابقات چند منظوره است که در جنوب شرقی شهر لندن واقع شده است و می توان در درون خود 20 هزار نفر را جای بدهد. این سازه در زیر یک گنبد به نام گنبد میلنیوم ساخته شده است که کاملا شناخته شده است. این گنبد، بزرگترین گنبد در دنیا است و در سال 2000 میلادی و به منظور آغاز هزاره نو طراحی و ساخته شده است. امروزه از این مکان برای مراسم های مختلفی همانند کنسرت استفاده می گردد.

8. اینکس سیپو

Inex Sipoo

اینکس سیپو یک مرکز تدارکات برای کالاهای مصرفی و خواربار است که در مرز سیپو و کراوا در فنلاند قرار گرفته است. این ساختمان در بین سال های 2016 تا 2019 میلادی در پنج بخش مختلف ساخته شده است و قادر است تا هزاران هزار کالا را در درون خود جای دهد. در این مکان، بخش های مختلف با دما و شرایط محیطی متفاوت وجود دارند که در آنجا می توان هر نوع کالایی را انبار کرد.

7. ساختمان مونتاژ ناسا

NASA Vehicle Assembly Building

ساختمان مونتاژ ناسا در مرکز فضایی کندی در فلوریدا قرار گرفته است. این ساختمان در سال 1966 میلادی ساخته شده تا در آن، موشک های ماموریت های فضایی آپولو و ساتورن کنار یکدیگر قرار بگیرند. ساختمان مونتاژ ناسا، بزرگترین ساختمان یک طبقه در دنیا محسوب می گردد. ارتفاع این ساختمان به حدود 160 متر می رسد و عرض آن نیز حدود 218 متر است. این ساختمان فولادی و بتنی حدود سه برابر بزرگترین از ساختمان امپایر استیت شهر نیویورک است.

6. مرکز بوئینگ کامپوزیت وینگ

Boeing Composite Wing Center

این ساختمان در شهر واشنگتن آمریکا ساخته شده است و هدف از ساخت آن نیز ساخت بال های کامپوزیت برای هواپیماهای 777 بوده است. عرض این ساختمان بیش از 21 زمین فوتبال است؛ ساخت این سازه نیازمند 31 هزار تن فولاد بوده است. این ساختمان بسیار بزرگ و غول پیکر است. در این ساختمان علاوه بر کنار هم قرار دادن بخش های بزرگ هواپیماها، ساختمان ها و بخش هایی اداری نیز وجود دارد که در آن، مسئولین ناظر در آن قرار دارند.

5. مرکز کشتی سازی میر ورفت داکهال 2

Meyer Werft Dockhalle 2

این مرکز کشتی سازی از جمله سه مرکز کشتی سازی بزرگ دنیا به شمار می رود. این مرکز در آلمان قرار گرفته است و از آن برای ساخت قایق های تفریحی و مسافربری، کشتی های تحقیقاتی، کشتی های حامل کانتینر و بعلاوه لوکس ترین کشتی های تفریحی استفاده می گردد. این مرکز بعلاوه بزرگترین مرکز تعمیر کشتی در دنیا را دارد. این مکان، یک جای دیدنی در کشور آلمان به شمار می رود و در آن می توان شاهد کشتی های غول پیکری بود که در درون دریاها، موج ها را می شنمایند و روبه جلو حرکت می نمایند.

4. آریوم

Aerium

آریوم در کشور آلمان قرار گرفته است و چهارمین ساختمان بزرگ در دنیا به شمار می رود. این سازه در کروسنیک در نزدیکی برلین واقع شده و زمانی عنوان بزرگترین آشیانه هواپیما در دنیا را در اختیار داشته است. این مکان در ابتدا به منظور ساخت هواپیماهای غول پیکر ساخته شده است. با این حال، به منظور محدودیت های بودجه، بالن های هوایی مد نظر کمپانی سازنده هرگز ساخته نشدند. در سال 2002 میلادی نیز کمپانی سازنده به ورشکستگی دچار شد. هفت سال پس از آن، آریوم به یک پارک بزرگ تبدیل شد که به عنوان ریزورت تروپیکال آیلندز شناخته می گردد. این سازه اکنون عنوان بزرگترین پارک آبی فضای بسته دنیا را در اختیار دارد. امروزه، این فضای بسته و غول پیکر دارای استخرها و تفریحات آبی مختلفی است که برای همه افراد لذت بخش خواهد بود.

3. کارخانه ژان لوک لاگاردره

Jean-Luc Lagardere Plant

کارخانه ژان لوک لاگاردره یک سازه هوانوردی و صنعتی بسیار بزرگ است که در فرودگاهی در فرانسه قرار گرفته است. این سازه با توجه به مقدار فضای قابل استفاده آن، از جمله بزرگترین ساختمان ها در دنیا است. در این کارخانه، ایرباس A380 ساخته می گردد که در حال حاضر بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا به شمار می رود. این کارخانه در سال 2004 میلادی تکمیل شده بود و بیش از 50 هزار تن فلز برای ساخت آن به کار گرفته شده است. این کارخانه آنچنان بزرگ است که فرایند نهایی کامل کردن هواپیما و بعلاوه آزمایش های ابتدایی و زمینی آن در داخل کارخانه صورت می گیرد. در داخل این ساختمان بعلاوه چندین رستوران، آرایشگاه، مرکز کنفراس و ایستگاه سوخت وجود دارد.

2. مسجد بزرگ مکه

Great Mosque of Mecca

مسجد بزرگ مکه که به عنوان مسجدالحرام شناخته می گردد، مقدس ترین مکان در دین اسلام است. این مسجد در کشور عربستان صعودی قرار گرفته است و بزرگترین و بعلاوه قدیمی ترین مسجد دنیا محسوب می گردد. این مسجد قادر است تا میلیون ها نفر را در درون خود جای دهد. از همین رو، اصلا جای تعجب ندارد که یکی از بزرگترین ساختمان های دنیا باشد. این مسجد در طی سال ها، چندین مرتبه توسعه داده شده است و امروزه، بسیار گسترده و بزرگ است.

1. کارخانه بوئینگ

Boeing Factory

کارخانه بوئینگ در واشنگتن استان متحده آمریکا، بزرگترین ساختمان در دنیا به شمار می رود. این کارخانه از لحاظ مقدار و بعلاوه مقدار فضای قابل استفاده، در رده نخست بزرگترین ساختمان ها در دنیا قرار می گیرد. این کارخانه در سال 1976 میلادی ساخته شده تا در آن، هواپیماها مختلف، به خصوص هواپیماهای غول پیکر بوئینگ ساخته شوند. برای روشن کردن این کارخانه از بیش از یک میلیون لامپ استفاده شده است. در درون این کارخانه بیش از 15 هزار نفر کار می نمایند و گرمای ناشی از این کارگران و بعلاوه ماشین آلات سبب شده تا این کارخانه نیازی به گرمایش نداشته باشد. بزرگ بودن این کارخانه و بعلاوه خطرناک بودن کارهای داخل آن سبب شده تا اقدامات پیشگیرانه ای زیادی در این کارخانه صورت بگیرد. به عنوان مثال این کارخانه مجهز به یک ایستگاه آتشنشانی، ایستگاه پلیس و مرکز درمانی است.

منبع: فوت و فن / touropia.com

به "بزرگترین ساختمان ها در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین ساختمان ها در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید