6 فایده مصرف سویا برای بدن

به گزارش سارا نوشت، سویا کلسترول ندارد و چربی های اشباع آن بسیار کم است؛ نصف فنجان سویا حاوی مقادیر خوبی ویتامین C و آهن است. بعلاوه از آنجایی که سویا سرشار از اسیدهای آمینه لازم است، می تواند جایگزین پروتئین های حیوانی گردد.

6 فایده مصرف سویا برای بدن

شش فایده مصرف سویا برای بدن شامل موارد زیر است:

- سویا به کاهش کلسترول یاری می نماید: مصرف منظم سویا به کاهش فشار خون بالا و LDL یا کلسترول بد یاری کند. سویا یکی از مهمترین مواد غذایی است که به کاهش تری گلیسیرید یاری می نماید.

- سویا به حفظ سلامت قلب یاری می نماید: پروتئین سویا برای کسانی که به حفظ سلامت قلبشان اهمیت می دهند، غذای جذابی است. سویا فیبر دارد و عاری از کلسترول است. سویا را می توان به جای گوشت در بسیاری از غذاها استفاده کرد.

- مصرف سویا در حد اعتدال، باعث سرطان نمی گردد: مصرف دو تا سه وعده سویا در روز بی خطر است و خطر ابتلا به سرطان سینه را بر خلاف بعضی تصورها، افزایش نمی دهد. حتی بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف سویا در حد اعتدال، جلوی رشد بسیاری از سلول های سرطانی را گرفته و از ایجاد تومور جلوگیری می نماید. خوردن سویا بعلاوه می تواند منجر به کاهش سطح التهاب در بدن گردد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش دهد.

- سویا از پیشرفت بعضی سرطان ها پیشگیری می نماید: در مطالعه ای که نتایج آن در مجله آمریکایی تغذیه به چاپ رسید، معین شد که خوردن غذاهای حاوی سویا، به دلیل وجود ایزوفلاون های موجود در آن، خطر پیشرفت سرطان سینه را کاهش می دهد.

- سویا جلوی اضافه وزن را می گیرد: دانه سویا و فرآورده های آن اشتهای کاذب و پرخوری را که منجر به اضافه وزن و چاقی می گردد از بین می برند، اما با این حال به دلیل داشتن پروتئین و فیبر فراوان، اگر به میزان زیاد مصرف گردد می تواند به وزن گرفتن هم یاری کند؛ بنابراین سویا هم برای افرادی که در پی کاهش وزن خود هستند و هم برای افرادی که در پی افزایش وزن خود هستند، کاربرد دارد. نکته مهم این است که وزنی که از خوردن دانه سویا به دست می آورید سالم است و از جنس چربی های مضر و کلسترول نیست.

- سویا، علائم یائسگی را تسکین می دهد: دانه سویا منبعی خوب ایزوفلاون ها است. طی یائسگی سطح استروژن به شدت افت می نماید. ایزوفلاون ها قادرند به سلول های گیرنده استروژن متصل شوند. در این حالت بدن شدت تغییرات به وجود آمده را کمتر احساس می نماید. این روند سبب می گردد بسیاری از نشانه ها و عوارض یائسگی مانند نوسان خلقی، گرگرفتگی و دردهای گرسنگی کمتر گردد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، البته از قلم نیاندازید که شما می توانید به سویا حساسیت داشته باشید و ضروری است موارد احتیاطی رعایت گردد.

منبع: گردشبان

به "6 فایده مصرف سویا برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 فایده مصرف سویا برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید