چشم لندن مرتفع ترین چرخ و فلک اروپا

به گزارش سارا نوشت، آشنایی با چشم لندن بزرگترین چرخ و فلک اروپا

در جنوب شهر لندن کنار رود تیمز چرخ و فلکی به نام چشم لندن London Eye و نام چرخ هزاره در کشور انگلیس مشهور است. این چرخ و فلک به علت ویژگی های منحصر به فردی که دارد که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در شهر لندن مطرح است و سالانه بیش از 3 میلیون بازدیدکننده دارد. این سازه در واقع بلندترین چرخ و فلک اروپا است و کل سازه از طریق قاب A شکل تنها در یک طرف آن نگه داشته می گردد. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا بیشتر درباره این جاذبه گردشگری در این انگلیس خدمتتان توضیح دهیم، در ادامه همراه ما در سفر به شهر لندن باشید.

چشم لندن مرتفع ترین چرخ و فلک اروپا

همانطور که گفتیم چرخ و فلک یا همان چشم لندن یکی از جاذبه های گردشگری هیجان انگیز و تماشای شهر لندن است که دارای ارتفاعی به مقدار 135 متر ارتفاع دارد و باعث شده جلوه ویژه ای شهر لندن به خود بگیرد به خصوص اینکه در کنار رودخانه تیمز نیز قرار گرفته و همین خود یکی از دلایلی است تا در جذب توریسم عملکرد مثبتی داشته باشد. چشم لندن، نماد ملی محسوب می گردد و ابتکار و موفقیت انگلیس در زمینه تکنولوژی قرن 21 میلادی را به نمایش می گذارد. این چرخ و فلک، 135 متر ارتفاع دارد و روزانه حدود 15000 نفر از آن بازدید می نمایند.

گفتنی است که چرخ و فلکی با ارتفاع 165 متر به عنوان مرتفع ترین چرخ و فلک آسیا در جهان مطرح است.

تاریخچه چشم لندن

طراحان این چرخ و فلک بزرگ الجثه در سال 1993 در مسابقه طراحی آزاد شرکت کردند تا معماری یک بنای تماشای را به مناسبت جشن هزاره سال 2000 نیز بر عهده بگیرند. اما متاسفانه طرح آن دو برای ساخت ساخت بزرگ ترین چرخ و فلک اروپا به همراه تمامی طرح هایی که افراد دیگر کشیده بودند نیز رد شد. پس از انحلال مسابقه این زن و شوهر تصمیم گرفتند که شرکت خودشان را تاسیس نمایند و ایده چرخ و فلک را به مرحله اجرا برسانند. اما شانسی که آن ها آوردند این بود که بعد از علنی شدن این خبر شرکت بریتیش ایرویز برای یاری به این زن و شوهر اعلام آمادگی کرد و قرار شد تا تمام هزینه آن را بر عهده بگیرد. این پروژه می بایست تا قبل از جشن شب سال نو به سرانجام می رسید و در سال 2000 افتتاح می شد. از همین رو برای اینکه بتوانند کار را پیش ببرند تیمی متشکل از 1700 نفر نیروی متخصص نیز گردهم آمدند و بی وقفه کار کردند تا طرحی منحصر به فرد و بی نظیر را در از آب در بیاورند.

ساخت کابین های چشم لندن

با توجه به این که اسپانسر ساخت بزرگترین چرخ و فلک جهان شرکت بریتیش ایرویز بود در ابتدا این سازه بزرگ را با نام چرخ و فلک هزاره بریتیش ایرویز نیز می شناختند. این چرخ و فلک بزرگ، 32 محفظه کپسول مانند را در بر می گیرد که نمادی از 32 منطقه لندن هستند و از داخل آن ها می توانید به دورنمای بی نظیر شهر دسترسی داشته باشید. این محفظه ها از 1 تا 33 شماره گذاری شده اند و محفظه شماره 13 را حذف کردند تا برایشان بد شانسی نیاورد. چشم لندن، بیش از 40 جایزه مختلف را از لحاظ معماری و به خاطر نقش مؤثرش در صنعت گردشگری لندن به خود اختصاص داده است.

پربازدید ترین موزه بریتانیا درست در مقابل چشم لندن قرار گرفته و به عنوان معروف ترین جاذبه تماشای رایگان انگلیس نیز مطرح است. این موزه بیش از 6 میلیون بازتماشاماینده دارد که در برابر چشم لندن با 3.5 میلیون بازتماشاماینده توانسته عنوان پربازدیدترین جاذبه پولی کشور را به خود اختصاص دهند. این چرخ و فلک در مجموع، بیش از 1000 تن وزن دارد و به آرامی حرکت می نماید. به طوری که یک دور سواری با آن، 30 دقیقه طول خواهد کشید؛ یعنی چیزی حدود 0.9 کیلومتر در ساعت که با این تفاسیر شما یک دل سیر می توانید در ارتفاعات لندن باشید و شهر را نظاره بنمایید.

ویژگی منحصر به فرد چشم لندن

برخلاف دیگر چرخ و فلک ها که جایگاه های آن ها لغزشی است طراحی جایگاه های این چرخ و فلک طراحی ویژه ای دارد و محفظه های چشم لندن به گونه به سطح بیرونی آن چسبیده که به وجه مسافران آن احساس لغزش ننمایند و به راحتی و در کمال آرامش نمای 360 درجه شهر لندن و بعلاوه چشم اندازی زیبا از قلعه وینزور را نیز مشاهده بنمایند. درون هر کدام از محفظه های شیشه ای سیستم گرمایش و سرمایشی مخصوصی وجود دارد تا در روزهای سرد و گرم سال مسافران بتوانند از آن بهره ببرند. چشم لندن در برخی روزهای خاص همانند سال نو و کریسمس تعطیل است؛ بنابراین همواره قبل از مراجعه، آخرین تغییرات را از سایت آن ها به صورت آنلاین چک کنید. علاوه بر آن، این بنا فاصله کمی تا خانه مجلس و بیگ بن دارد و با استفاده از تورهای قایق های رود تیمز می توانید از تمامی آن ها به علاوه مقاصد گردشگری معروف دیگری از جمله برج لندن، تاور بریج و کلیسای وست مینستر تماشا کنید. بعلاوه برای فرار از صف های طولانی آن بهتر است بلیت خود را از قبل خریداری کنید تا در وقت صرفه جویی گردد.

دسترسی به چشم لندن

آدرس: South Bank of the River Thames, London SE1 7PB, England

ساعات بازدید از چشم لندن

آغاز به کار باجه های فروش بلیط: 9:30 صبح

ساعات کاری: 10 صبح تا 10 شب

منبع: الی گشت

به "چشم لندن مرتفع ترین چرخ و فلک اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم لندن مرتفع ترین چرخ و فلک اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید