هزینه 6.7 میلیارد تومانی هنرهای تجسمی در سال 96، سهم بالای فجر

به گزارش سارا نوشت، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اواسط شهریورماه 97 در راستای شفاف سازی مالی، جدول گزارش های مالی سال 1396 این معاونت را در حوزه هنرهای تجسمی منتشر کرد که بر اساس آن 56 مورد حمایت، جشنواره و برنامه در زمینه گسترش هنرهای تجسمی در سال 96 انجام شده است. همچنین ذیل این گزارش مالی ذکر گردیده گزارش های دیگری با جزییات بیشتر از سوی این معاونت منتشر خواهد شد.

هزینه 6.7 میلیارد تومانی هنرهای تجسمی در سال 96، سهم بالای فجر

بر این اساس، کل هزینه های اعلام گردیده از سوی معاونت هنری 6 میلیارد و 739 میلیون تومان است که بخش زیادی از هزینه های اعلام گردیده در این گزارش مربوط به دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر است. هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 900 میلیون تومان برای برگزاری این جشنواره اعلام گردیده است. این هزینه شامل مراسم افتتاحیه، اختتامیه، بزرگداشت مفاخر، هزینه اسکان هنرمندان خارجی، طراحی و ساخت تندیس، ستاد خبری، تقدیر از هنرمندان و مدیران برتر استانی، شورای هنری، داوری آثار، خدمات نمایشگاهی، حق الزحمه عوامل اجرایی و هزینه های جاری دبیرخانه جشنواره می گردد.

حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان برای خرید آثار فاخر و ارزشمند از هنرمندان برجسته کشور هزینه گردیده است که البته در این گزارش به جزییات این خرید اشاره ای نگردیده است. همچنین در راستای یاری به خرید آثار هنری از هنرمندان جوان استان ها، 48 اثر به ارزش 300 میلیون تومان خریداری گردیده است.

هزینه برگزاری نمایشگاه آثار تونی کرگ، مجسمه ساز آلمانی در موزه هنرهای معاصر تهران حدود 220 میلیون تومان اعلام گردیده است. همچنین برای برگزاری نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی 111 میلیون تومان و نمایشگاه پرویز تناولی 89 میلیون تومان هزینه گردیده است. برگزاری نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر نیز 100 میلیون تومان هزینه داشته است. در چهار مورد نیز به فعالیت های سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، 81 میلیون تومان یاری گردیده است.

در حوزه حمایت از برگزاری دوسالانه های هنری، هزینه ای بالغ بر 488 میلیون تومان به برگزاری هفتمین دوسالانه مجسمه سازی، 300 میلیون تومان برای برگزاری یازدهمین دوسالانه کاریکاتور و 100 میلیون تومان در راستای یاری به حضور پنجاه و هفتمین بینال هنرهای تجسمی ونیز صرف گردیده است.

بیست و چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران 522 میلیون تومان هزینه داشته است. همچنین معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 111 میلیون تومان به 9 جشنواره عمومی و خصوصی یاری مالی نموده است.

در این میان مبلغ 17 میلیون تومان برای راه اندازی گالری های استانی یاری گردیده است.

به گزارش مهر، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین جزییات گزارش مالی جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از سال 92 تا 95 (دوره ششم تا نهم) را اعلام نموده است که می توانید این جزییات را اینجا بخوانید.

بر این اساس، در سال 92، هزینه برگزاری جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر یک میلیارد و 367 میلیون تومان بود و این در حالی است که در سال 93، این هزینه ها با کاهش چشمگیر به 777 میلیون تومان رسید.

در سال 94 هزینه برپایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر باردیگر به یک میلیارد و 300 میلیون تومان ارتقا یافت و در سال 95 نیز یک میلیارد و 369 میلیون تومان برای این رویداد هزینه شد. در سال 96 نیز این مبلغ به یک میلیارد و 900 میلیون تومان رسید که در مقایسه با سال های گذشته نوسان متعادلی با توجه به افزایش نرخ قیمت ها دیده می گردد.

بخش اعظم هزینه های جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حوزه های جوایز، طراحی و چاپ کتاب، شورای هنری و دستمزدها است که در دوره های مختلف جشنواره مشهود است. البته با نگاهی گذرا به جزییات هزینه های جشنواره هنرهای تجسمی در سال 93 که کاهش چشمگیری داشت، می توان متوجه شد که در این دوره، هزینه هایی چون برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه، سایت، حق الزحمه عوامل اجرایی، اجاره مکان نمایشگاهی و ... به نسبت دوره های گذشته و آینده تفاوت چشمگیری دارد و این موضوع نشان می دهد با حذف برخی هزینه ها می توان بزرگترین رویداد تجسمی کشور را با هزینه کمتری نیز برگزار کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هزینه 6.7 میلیارد تومانی هنرهای تجسمی در سال 96، سهم بالای فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه 6.7 میلیارد تومانی هنرهای تجسمی در سال 96، سهم بالای فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید