نقشه راه تجارت یک میلیارد دلاری زنجان پیگیری می گردد

به گزارش سارا نوشت، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: هرساله در راستای ارائه خدمات تخصصی و رشد توسعه کسب وکار و حمایت از فعالان مالی بر اساس مأموریت و وظایف ذاتی، اتاق برنامه های خود را تدوین می نماید که سال جاری نیز جهت همراهی با برنامه های استان، برنامه های اتاق هم راستای رشد مالی تدوین شد که امید است قدم های مناسبی در کنار مسئولان در این حوزه برداشت.

نقشه راه تجارت یک میلیارد دلاری زنجان پیگیری می گردد

علی یگانه فرد در هفتادمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان اضافه کرد: عمده برنامه های اتاق در این حوزه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، فعال سازی واحدهای فراوریی راکد و نیمه تعطیل، یاری به بهره برداری منطقه ویژه مالی و فعال سازی ظرفیت های مغفول مانده در حوزه های مختلف مالی استان است.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه نقشه راه صادراتی استان زنجان در سال گذشته تدوین شد و برای سال 1401 به روزرسانی می گردد، اعلام کرد: در این راستا مطالعه 15 کشور همسایه شروع شده و 6 رقم کد گمرکی محصولات مورد احتیاج کشور که امکان فراوری در استان دارد نیز احصا می گردد.

یگانه فرد با اشاره به مطالعه جهت شناسایی واسطه های تجاری کشورهای هدف و آماده سازی زمینه جهت همکاری با بهره برداران، فعالان مالی و صادرکنندگان که علاقه مند به صادرات و بازار نو هستند، اضافه کرد: راهنمایی فعالان مالی در این راستا برای دستیابی به تجارت و صادرات 1 میلیارد دلاری استان نیز در این راستا پیگیری می گردد.

وی در ادامه با اشاره به نتیجه پایش محیط کسب وکار در پائیز 1400 که با همکاری اتاق های اصناف، تعاون و بازرگانی صورت می گیرد به مشارکت 82 واحد در این طرح اشاره نمود و اضافه کرد: در این طرح نمره استان 5.5 و رتبه چهارم را کسب کردیم که در این طرح در تابستان رتبه پنجم و در بهار امسال رتبه هفتم را داشتیم.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به آماده سازی تقویم پیشنهادی برگزاری جلسات شورای گفت وگو در سال 1401 جهت پیگیری مسائل و موارد بخش خصوصی، اظهار کرد: برای دستور جلسات و موضوعات نیز با تمام ادارات و تشکل ها و مدیران بخش خصوصی مکاتبه شده تا با جمع بندی نظرات با برنامه حرکت گردد.

یگانه فرد بعلاوه با اشاره موضوع جلسه شورا در برگشت بعضی از محصولات کشاورزی، گفت: البته این مهم از فراوریات استان نبود اما در پی اصلاح فرایندهای فراوری و بعلاوه کود و سم و مسائل این بخش است که با سلامتی مردم مرتبط است، هرچند نگرانی در استان در این باب وجود ندارد اما استاندارد معین در این بخش می تواند تضمین سلامت مردم و باشد و مسائلی در این بخش پیش نیاید.

در ادامه این جلسه گزارش اختصاصی اتاق زنجان در رابطه با موضوع سموم و کود محصولات کشاورزی و راهکارها و پیشنهادات ارائه شد.

مهدی رنگ رونا عضو هیات نمایندگان اتاق زنجان و رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع برگشت بعضی از محصولات صادراتی با هجمه های تبلیغی بسیار زیادی همراه بود که موجب آسیب به صادرات بعضی از محصولات کشاورزی در مقطعی شد و با آب وتاب زیادی مطرح شد، اظهار کرد: این در حالی است که این موضوع در جهان چیز نوی نیست کما اینکه محصولات بعضی از کشورها چون نارنگی ترکیه نیز به همان علت برگشت محصولات ایران از روسیه برگشت خورده بود.

وی با بیان اینکه در موضوع برگشت محصولاتی چون فلفل دلمه ما طبق اعلام روسیه نوع کشت و بستر کشت باید اعلام گردد تا اندازه سموم و کشت و بذر معین و بر اساس آن سازمان قرنطینه مجوز صادر کند، گفت: این فرایند از سوی وزارت خارجه و وزارت جهاد و سازمان قرنطینه در کش وقوس بوده و اطلاع رسانی درستی صورت نگرفته بود که البته در کشور ما این سامانه وجود ندارد و می توان از همین امروز استارت آن را زد و در استان زنجان به عنوان استان پایلوت آن را اجرایی کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق زنجان با بیان اینکه درمجموع در این موضوع مشکل خاصی نبود و روسیه صرفاً درخواست اعلام سمومی نموده بود که آنها را نمی شناخت و خود محصول مشکل خاصی نداشت و عاری از آلودگی بوده است، اضافه کرد: اما می توان با اقداماتی برای محصولات خود شناسنامه سلامت صادر کرد تا از مسائل این چنینی جلوگیری نمود.

در ادامه فعلان مالی استان زنجان در حوزه کشاورزی نیز دغدغه های خود را بیان کردند و برای عبور از مسائل در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، سم و کود، نحوه توزیع آن و فرآیندهای آن راهکارها و پیشنهادات خود را ارائه دادند.

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در سرانجام این جلسه با بیان اینکه گوهر حرکتی استان را بر اساس برنامه محوری پیش خواهیم برد، اظهار کرد: در این جلسه اشاراتی به میزان کود و سم، کیفیت شبکه توزیع و پخش و مدل آن مطرح شد که با توجه به اینکه بخشی از فراوریات به مصرف داخلی می رسد و سلامت مردم نیز برای ما از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است، بهره وری و سلامت مدنظر مسئولان ذی ربط باشد تا استانداردی برای فراوری محصولات در نظر گرفته گردد تا فعالان مالی و بعلاوه مردم دغدغه ای ازاین جهت نداشته باشند.

وی با بیان اینکه با آنالیز ریزش شاخص های کلان مالی در حال برنامه ریزی هستیم تا در سال آینده اعداد و ارقام بیانگر حرکت ما در راستا دستیابی به هدف در جهت رشد استان زنجان باشد، توضیح داد: اتاق زنجان نیز در این راستا برنامه ریزی هایی داشته تا صادرات استان به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند که در این راستا برنامه عملیاتی و راهبردی از اهمیت بالایی برخوردار است.

افشارچی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته به علت وجود نفت در کشور به اقتصاد مردمی توجه چندانی صورت نگرفته است، اعلام کرد: در حوزه کشاورزی و صادرات بخش خصوصی می تواند با ایجاد اتحادیه تخصصی کشاورزی، آزمایشگاه و سرانجامه های صادراتی تخصصی خود را داشته باشد تا بر اساس آن بر اساس کشت سفارشی بتواند رونق صادرات در این بخش را تحقق بخشد.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی 50 درصد بهره وری دیده شده که امکان تحقق آن نیز در دسترس است، اعلام کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که سرانه فراوری ناخالص داخلی بالا و ضریب جینی کاهش پیدا کند.

استاندار زنجان در سرانجام با تأکید بر اینکه در بسیاری از شاخص ها می توان استان را توسعه داد که جای کار بسیاری نیز وجود دارد، اعلام کرد: اگر منسجم در کنار هم و با هدف گذاری و برنامه ریزی روبه جلو، می توان به رشد مالی در نظر گرفته شده دست پیدا کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "نقشه راه تجارت یک میلیارد دلاری زنجان پیگیری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه راه تجارت یک میلیارد دلاری زنجان پیگیری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید