جاهای دیدنی چابکسر

به گزارش سارا نوشت، در این مقاله از معرفی دیدنی های شمال تصمیم گرفتیم تا جاهای دیدنی چابکسر که در استان زیبا و سر سبز گیلان قرار گرفته است را به شما کاربران علاقه مند به سفر و گردشگری معرفی کنیم . پس در ادامه با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

جاهای دیدنی چابکسر

امروزه اکثر مردم برای فرار از گرمای تابستان به شمال ایران سفر می نماید که خیلی شلوغ است اما دارای مکان های دیدنی و سرسبز و جنگل های سرسبز و دریا است و همچنین دارای دیدنی های طبیعی زیاد می باشد .از جمله شهرهای دیدنی شمال ایران که طرافداران زیادی دارند شامل : رشت ، ماسال و ماسوله , بابلسر و … است. مدت ها شهرهای شمالی کشور مقصد اصلی گردشگری ما ایرانی ها بود، اما این روزها کم کم مردم ما با زیبایی های مناطق دیگر کشور هم آشنا شده اند و شهرهایی متفاوت را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می نمایند.اگر میخواهید برای تابستان خود یک مکان دیدنی و بی نظیر انتخاب کنید بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با شهرها و مکان های دیدنی بهشت شمال ایران آشنا شوید. در این مقاله شما را با جاذبه های گردشگری چابکسر یکی از شهرهای استان گیلان آشنا خواهیم کرد

بهتر است مختصری درباره شهر چابکسر بدایند :

چابکسر از استان گیلان و شمال ایران است که از شمال به دریای خزر و از شرق به شهرستان رامسر در و از جنوب به شهرستان رودسر محدود می شود و با طبیعتی سبز و دل انگیز و تنوعی ویژه در جاذبه های گردشگری دارد . سرزمین آفتاب، ماسه و دریا که همانند تابلویی رنگارنگ و ظریف در دل گیلان می درخشد. شهری برخوردار از 7 کیلومتر ساحل ماسه ای و چشم اندازهای بکر جنگلی و آثاری تاریخی و فرهنگی که قابلیت بالایی در جذب گردشگر را دارد.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت این شهر فاصله نزدیک به دریا و جنگل می باشد که حداکثر 1300 متر است و به همین دلیل فاصله کم جنگل و دریا منظره ای بسیار جالب و کمر نظیری دارد.

از ساحل های معروف این شهر می توان به سواحل گلسرخ , ساحل اوشیان و ساحل طلائی قاسم آباد اشاره کرد که در آنها امکانات رفاهی و اقامتی و تفریحی مانند (جت اسکی , قایق سواری , اسب سواری و…) دایر است . توریستی ترین مکان های دیدنی چابکسر : سرولات، اوشیان و چشمه دمکش است که سالانه گردشگران زیایدی را به خود جذب می نماید پس اگر به این شهر سفر کردید بازدید از این دیدنی های چابکسر را نباید فراموش کنید

با توجه به خصوصیات جغرافیایی حاکم بر منطقه، یعنی رشته کوه البرز و دریای کاسپی، چابکسر از نظر جاذبه های گردشگری از تنوع ویژه ای برخوردار است

جاهای دیدنی چابکسر

چشمه دمکش

چشمه دمکش یکی از قدیمی ترین جاذبه های این منطقه می باشد که در یک ملک شخصی واقع شده و متعلق به خانواده مهدوی است. این چشمه و ویژگی هایش آن قدر در خور توجه هستند که در گذشته اندیشمندانی همچون شیخ بهایی و گردشگرانی مانند رابینو را به سوی خود کشانده است تا با اتراق در منطقه به آنالیز ویژگی های چشمه بپردازند. همچنین خاص بودن این چشمه سبب شده تا نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار گیرد. - آب این چشمه دارای خواص درمانی می باشد و برای درمان بعضی بیماری ها مفید است. - اطراف این چشمه فضای خوبی را برای برپایی یک پیک نیک محبت آمیز یا خانوادگی برایتان فراهم می نماید.

سرولات

سرولات در 3 کیلومتری جنوب چابکسر قرار گرفته و در میان بلندی های کوه های البرز در شمال ایران با چشم اندازهای خیره نماینده، رستوران ها و غذاهای محلی خوش عطر و طعم و … بسیاری را برای خوشگذارنی و تفریح به سوی خود می کشاند. روستای رویایی سرولات بر فراز یک دره و در میان دو رودخانه آچی رود و کورئه جای خوش نموده و از سمت چند کوه احاطه شده است. روستای سرولات در تقسیم بندی های کشوری جزوی از بخش چابکسر و شهرستان رودسر محسوب می شود و گفته شده عمر سکونت در این روستا به 400 سال قبل می رسد.

چشمه آب معدنی سجیران

این چشمه که یکی از جاهای دیدنی چابکسر و در منطقه اِشکِوَر بالا در بالا دست روستاهای نیلوجیر کل و سجیران (در قسمت شمال شرقی) واقع شده است. این چشمه تا چندی پیش ناشناخته بود؛ اما به تازگی اهالی به خواص درمانی آن پی برده اند و برای درمان بعضی بیماری ها از جمله بیماری های کلیوی از آب آن می آشامند. آب چشمه سجیران بسیار گوارا و سبک است. این آب، جرم و رسوب را به آسانی و در مدتی کم حل می نماید. استحمام در این چشمه، در درمان بیماری های پوستی، به ویژه قارچ انگشتان و سایر نقاط بدن تأثیر مثبت دارد؛ به طوری که پس از یک تا دو بار استفاده از آب، بیماری قارچی کاملا درمان می شود و پوست به حالت عادی خود باز می شود.

چشمه آب شور لاکان

در انتهای جاده رشت - لاکان، یک جاده خاکی دیده می شود که این نقطه را به شهر صنعتی متصل می نماید. در میانه جاده، روستای آقا دانا پیر واقع شده است که در شرق آن، جنگل انبوه و زیبا دامن گسترده است. این چشمه در دل این جنگل و در جنوب رشت واقع شده است. آب چشمه به علت برخورداری از نمک فراوان، شور است و به همین سبب، آب شور نیز نام گرفته است. مردم منطقه، چشمه را مقدس و آب آن را شفا بخش می دانند و در فصل تابستان برای درمان بیماری های پوستی با آب چشمه حمام می نمایند.

شهر دغنان چابکسر

در اثر حفاری های سال 1382 شهر تاریخی 1200 ساله هفت دغنان در 55 کیلومتری شهرستان صومعه سرا با وسعتی حدود 60 هکتار از زیر خاک بیرون آورده شد و کاوش های باستان شناسی وسعت آن را به 120 هکتار رساند ولی هنوز حریم این محوطه تاریخی مشخص نشده است. شهر دغنان یکی از شهرهای بزرگ دوره صفوی است که پایتخت ایالت گزکرات بوده است. مطالعات نشان می دهد که پیش از زلزله 400 سال قبل، در سال 1308 هجری قمری بیماری وبا جان بسیاری از مردم این شهر را گرفته و از آن تاریخ متروک شده است.

باستان شناسان در نزدیکی این شهر با گورستان های دسته جمعی روبرو شدند که در هر یک بیش از 20 جسد دفن شده است و نشان از شتاب در تدفین مردگان دارد و شواهد گور ها نشان می دهد که اتفاق هولناکی موجب مرگ بسیاری از اهالی شهر شده است و کسانی که زنده مانده بودند مردگان را با عجله و بدون در نظر دریافت آداب تدفین دفن نموده اند.

در آنالیز این محوطه باستانی بقایای 2 پل خشتی، ساختمان های قدیمی، تپه های باستانی، حمام قدیمی، خندق، برج و بارو، جهت آبرسانی به داخل شهر، جاده های سنگ فرش و انبار و معابر در محدوده 60 هکتاری به دست آمده است. در سال 1382 تعداد 17 ظرف سفالی و چینی در عمق 3 متری و در یک پیت زباله به دست آمده که نشان می دهد ساکنان این شهر ظروف سفالی را بعد از ظروف چینی دور انداخته اند. مقایسه این اشیا با اشیا کشف شده در ارمنستان، چین، باکو و روسیه نشان از تجارب این شهر با کشورهای یاد شده دارد. در مرکز شهر بقایای مغازه های آهنگری و سنگ فروشی و سکه هایی از دوره صفوی به دست آمده است درباره کسب و کار مردم این شهر طبق متون تاریخی می توان گفت که در این شهر صادرات ابریشم رونق داشته است.

اوشیان

اوشیان در 3 کیلومتری شهر چابکسر واقع شده است. این روستا از شمال به ساحل دریای خزر و از جنوب به ارتفاعات کوه البرز متصل است. فاصله دریا تا دامنه کوه البرز در این منطقه کمتر از یکهزارو سیصد متر است. این روستا در دهستانی به همین نام یعنی اوشیان واقع شده است.

اقامتگاه بوم گردی گیله بوم

اقامتگاه بوم گردی گیله بوم چابکسر در باغی به وسعت 1500 مترمربع واقع شده است. این اقامتگاه دارای 5 واحد اقامتی است که با امکانات رفاهی سنتی پذیرای گردشگران خطه سرسبز شمال است. اقامتگاه گیله بوم در روستای قاسم آباد سفلی و در حد فاصل شهرهای چابکسر و کلاچای واقع شده است و دسترسی مهمانان به این دو شهر امکان پذیر است. همچنین فاصله حدود 15 کیلومتری اقامتگاه تا شهر رامسر، امکان تردد مهمانان به این شهر را مهیا نموده است. اقامتگاه گیله بوم در سال 1357 بنا شد و در سال 1392 با تجهیز شدن آن به امکانات رفاهی، به عنوان اقامتگاه بوم گردی به بهره برداری رسید.قرارگیری اقامتگاه بوم گردی گیله بوم در باغی سرسبز و پوشیده از درختان پرتقال، همراه با معماری سنتی به کار برده شده در داخل اقامتگاه و اتاق ها، اقامتی رویایی را برای مهمانان رقم خواهد زد و شرایط مناسبی را برای آشنایی با فرهنگ و تمدن استان گیلان فراهم ساخته است. این اقامتگاه دارای بخش های مختلفی است. طبقه اول جیرخانه نام دارد که تلار اتاق، اتاق سماموس و اتاق راش در این طبقه قرار دارند. طبقه دوم جور خانه خوانده می شود و اتاق جور خانه نیز در این طبقه واقع است . بخش دیگر، ایوانی به مساحت 60 مترمربع است که به گویش محلی مردم گیلان، تلار خوانده می شود و با چشم انداز محوطه، تصویری به یادماندنی را از طبیعت این منطقه در خاطر مهمانان ثبت می نماید. از این ایوان در فصل های بهار و تابستان، در صورت سفارش مهمانان، برای صرف وعده های غذایی روزانه استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که اقامتگاه گیله بوم سازگار با محیط زیست طراحی شده و ویژگی مثبت این مجموعه برای دوست داران طبیعت می باشد.

منبع: تاپ تراول

به "جاهای دیدنی چابکسر" امتیاز دهید

1 کاربر به "جاهای دیدنی چابکسر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی چابکسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید