نرم افزار گویاساز ویژه دانش آموزان نابینا هنوز آماده نشده است

به گزارش سارا نوشت، تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی گفت نرم افزار گویاساز ویژه دانش آموزان نابینا، به علت زمان بر بودن فرایند کدنویسی هنوز آماده نشده است.

نرم افزار گویاساز ویژه دانش آموزان نابینا هنوز آماده نشده است

به گزارش ایلنا، مجید هداوند، معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی در واکنش به عدم آماده سازی نرم افزار گویاساز جهت آموزش در مدارس استثنایی ویژه نابینایان گفت: یک کارگروه فنی در وزارت آموزش و پرورش مسئول این کار بوده و در جریان این مساله هستند. در حال حاضر پوسته اصلی و بعضی از آیکن ها در نرم افزار گویاساز آمده شده، اما به طور کلی همکاران در حال تغییر کدنویسی این برنامه هستند.

وی اعلام نمود: روز چهارشنبه هفته گذشته مجددا این موضوع مورد پیگیری در کارگروه مربوطه نهاده شد و یک قسمتی از کار را انجام دادند. در نسخه به روز شده تازه شبکه شاد، یکی از کارهایی که انجام می گردد همین بحث گویاساز است که در دستور کار نهاده شده است.

هداوند درباره دلیل تعویق اجرای برنامه گویاساز اعلام نمود: کار یک مقدار طولانی شد، زیرا ورژن های مختلف شاد تغییر کردند و متاسفانه موجب شد که کار یک مقدار کند پیش برود، البته این کندی در سازمان استثنایی نبوده بلکه در کارگروه فنی این رخ داده است، زیرا اولویت بندی های دیگری از جمله گفتگوی صوتی و گروهی مطرح شد.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی گفت: اکنون کارگروه کوشش خود را می نماید و قول دادند که به زودی آماده گردد. در عین حال ما کوشش کردیم گویا ساز برای روز جهانی معلولین آماده گردد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد، زیرا کار کدنویسی زمان بر است. به محض اینکه ما در این ماه نتیجه بگیریم حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که از ابتدای آذر همه مدارس در تمام مقاطع به صورت حضوری شدند، آیا تمام مدارس هم اکنون حضوری هستند؟ گفت: ما از اول مهر ماه، مدارسی که کمتر از 50 نفر ظرفیت داشتند را با رعایت یک سری استلزامات حضوری کردیم.

هداوند گفت: البته اکنون مدارس ما به شکل حضوری دایر هستند، از اول آذر ماه نیز سایر مدارسی که بیش از 50 نفر جمعیت دارند به شکل نوبتی و گروه بندی شده با رعایت پروتکل ها و اصل سلامت دانش آموزان و تاکید بر واکسیناسیون شروع به کار کردند.

وی گفت: بعلاوه از ابتدای مهر اعلام شد که همه کارگاه های عملی به شکل حضوری باشند، مگر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند فلان منطقه قرمز است و نمی توان آموزش حضوری داشت.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی درباره سطح سواد و آگاهی والدینی که دانش آموز معلول دارند گفت: آمار دقیقی درباره مقدار سواد والدین دانش آموزان معلول نداریم اما نسبت به والدین دانش آموزان عادی، کمتر است. به همین دلیل یکی از کلیدی ترین برنامه های ما آموزش به خانواده ها است. مانند برنامه مدرسه یاری یا مجلس مشورتی اولیا که اکنون تشکیل شده و والدین مرتب با همکاران ما در ارتباط هستند. ولی نسبت به والدین دانش آموزان عادی یک مقدار سطح سواد کمتری دارند.

هداوند گفت: والدین نقش مهمی در این زمینه دارند، گزارشی که ما در استان ها داریم این بود که خیلی از اولیا تمایل به بحث حضوری داشتند و در رابطه با مسائل آموزشی هم همکاری زیادی کردند. معمولا خانواده های دانش آموزان استثنایی بخاطر شرایطی که دانش آموزان با احتیاج ویژه دارند نسبت به اولیای دانش آموزان عادی، همکاری و همیاری بیشتری دارند.

وی اشاره نمود: ما سال گذشته یک دستور العملی را تحت عنوان اولیا همیار معلم آماده و ارسال کردیم و از هر خانواده ای یکی از افراد با انگیزه و باسواد را انتخاب کردیم که به دانش آموزان معلول آن خانواده یاری نمایند. برای خانواده هایی که در این طرح شرکت نکردند نیز یک بسته آموزشی، پرورشی و توانبخشی خانواده محور در ماه گذشته ارسال کردیم که هفت برنامه در آن پیش بینی شده تا خانواده ها مشارکت بیشتری داشته باشند.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی در خاتمه گفت: ما در آموزش و پرورش استثنایی طبق آماری که اخذ شده 12 هزار معلم کم داریم. طبق مصوبه ای که سال گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش به ابلاغ رسید، باید 10 درصد از استخدام های آموزش و پرورش عادی به مدارس استثنایی اختصاص یابد تا کم کم این کمبود برطرف گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نرم افزار گویاساز ویژه دانش آموزان نابینا هنوز آماده نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرم افزار گویاساز ویژه دانش آموزان نابینا هنوز آماده نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید