معرفی 100 دانشگاه برتر علوم انسانی جهان، کاهش تعداد آمریکایی ها

به گزارش سارا نوشت، دکتر جعفر مهراد در مصاحبه با خبرنگاران اضافه کرد: رتبه بندی موضوعی تایمز از 13 شاخص عملکردی استفاده می نماید که در 5 حوزه قابل جمع است. آموزش با 30 امتیاز، پژوهش با 30 امتیاز، استناد با 30 امتیاز، چشم انداز بین المللی با 7.5 امتیاز و درآمد صنعتی با 2.5 امتیاز به عملکرد دانشگاه ها اختصاص می یابد.

معرفی 100 دانشگاه برتر علوم انسانی جهان، کاهش تعداد آمریکایی ها

وی اضافه نمود: در این رتبه بندی انگلستان با 20 دانشگاه برتر، در بین 100 دانشگاه ممتاز دنیا در قاره اروپا صدرنشین است. 5 دانشگاه انگلستان در بین 20 دانشگاه برتر قرار دارند. آکسفورد رتبه 4، یونیورسیتی کالج لندن رتبه 5، کمبریج رتبه 6، کینگز کالج لندن رتبه 15 و ادینبورگ رتبه 16 را از آن خود کردند.

مهراد اعلام کرد: آلمان در این رتبه بندی عملکرد خوبی از خود نشان داده و دارای 11 دانشگاه برتر است. فزونین موسسه آموزش عالی آلمان در این رتبه بندی تایمز دانشگاه آزاد برلین است که با کسب رتبه 18 در بین 20 دانشگاه ممتاز دنیا واقع شده است.

وی اضافه نمود: سوئیس نیز با 3 دانشگاه در گروه کشورهایی واقع شده است که در بین کشورهای اروپا ممتاز و برجسته است. انستیتو فناوری فدرال سوئیس در زوریخ رتبه 61، دانشگاه زوریخ رتبه 64 و دانشگاه باسل رتبه 100 را در اختیار دارد.

رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه های Sapienze رم، اسکولا و بولونا در ایتالیا به ترتیب در صندلی 42، 60 و 82 قرار دارند. همچنین در فرانسه نیز دانشگاه پانتئون - سوربون (پاریس یک) و دانشگاه اکل نرمال سوپریور رتبه های 33 و 46 دانشگاه های برتر را در اختیار دارند.

وی گفت: از بلژیک در این رتبه بندی دو دانشگاه KU Leuven و گنت به ترتیب با رتبه های 27 و 88 حضور دارند.

مهراد درباره سایر کشورهای اروپایی گفت: رتبه دانشگاه وین در اتریش 47، دانشگاه هلسینکی در فنلاند 56، دانشگاه آرهوس و کپنهاگ در دانمارک به ترتیت 65 و 69، دانشگاه استکهلم در سوئد 82 (مشترکا با دانشگاه بولونا)، ترینیتی کالج دوبلین در جمهوری ایرلند 74 و دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو 84 (مشترکا با دانشگاه پکن) است.

وی یادآور شد: ایالات متحده آمریکا در رشته های هنر، علوم انسانی و اجماعی در بین 100 دانشگاه برتر 32 دانشگاه برتر دارد که در مقایسه با نتایج رتبه بندی سال قبل 3 دانشگاه کمتر است.

این چهره ماندگار علمی کشور اضافه نمود: دانشگاه استنفورد رتبه اول را به خود اختصاص داده است. رتبه های دیگر دانشگاه ها به ترتیب هاروارد دوم، MIT سوم، برکلی کالیفرنیا هفتم، شیکاگو هشتم ، کلمبیا و پرینستون مشترکا نهم، ییل یازدهم، یو سی ال ای دوازدهم، پنسیلوانیا سیزدهم و میشیگیان نوزدهم است.

وی اضافه نمود: وضعیتMIT با رتبه سوم دنیا در حالی که بیشتر در حوزه علوم و فناوری فعالیت دارد قابل توجه است. بر اساس سیاست های این دانشگاه تمام دانشجویان دوره های کارشناسی باید حداقل 8 درس از کل 17 درسی که در رشته هنرها، علوم انسانی و علوم اجتماعی ارائه می گردد را اختیار نمایند.

مهراد اعلام کرد: علاوه بر آمریکا، کشور کانادا در آمریکای شمالی دارای 3 دانشگاه برتر در رشته های هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی است. دانشگاه تورنتو رتبه 14 ، دانشگاه مک گیل رتبه 34 و دانشگاه بریتیش کلمیبا رتبه 39 دارند.

وی درباره کشورهای در حال توسعه گفت: رتبه دو کشور مکزیک با دانشگاه ملی اتونوموس با رتبه 77 و آفریقای جنوبی با دانشگاه کیپ تاون با رتبه 97 قابل توجه است.

مهراد اضافه نمود: رژیم اشغالگر قدس تنها یک دانشگاه در این رتبه بندی واقع شده است که دانشگاه عبری اورشلیم رتبه 73 را دارد.

وی گفت: جمهوری خلق چین با دانشگاه پکن رتبه 84 دانشگاه های برتر را بدست آورده است. البته اگر دانشگاه هنگ کنگ را نیز لحاظ کنیم این کشور با دو دانشگاه ممتاز در این رتبه بندی واقع شده است. رتبه دانشگاه هنگ کنگ 44 است. در ژاپن نیز دانشگاه توکیو مشترکا با دانشگاه هنگ کنگ رتبه 44 را در اختیار دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه ملی سنگاپور پیروز به کسب رتبه 70 شده است. در استرالیا نیز سه دانشگاه سیدنی با رتبه 29، دانشگاه ملبورن با رتبه 38 و دانشگاه ملی استرالیا با رتبه 43 صندلی فزونی در بین 100 دانشگاه ممتاز دنیا بدست آورده اند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "معرفی 100 دانشگاه برتر علوم انسانی جهان، کاهش تعداد آمریکایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 100 دانشگاه برتر علوم انسانی جهان، کاهش تعداد آمریکایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید