معرفی اتحادیه های خطوط هوایی دنیا

به گزارش سارا نوشت، آیا می دانید در شرایط اضطراری مانند لغو پرواز و... کدام تشکل مسئولیت رسیدگی، جایگزینی پرواز و مدیریت موارد مشابه را بر عهده دارد؟

معرفی اتحادیه های خطوط هوایی دنیا

اتحادیه های هوایی یکی از راهکارهای نوینی هستند که از دهه 1990 میلادی وارد صنعت هوانوردی شده اند. به بیان ساده تر، اتحادیه هوایی به نوعی از مشارکت گروهی در صنعت هوانوردی اطلاق می شود که در آن حداقل دو شرکت هواپیمایی یا بیشتر قراردادی را برای همکاری در سطوح بالا منعقد می کنند.

دامنه این همکاری دربرگیرنده فعالیت های مختلفی از جمله دایر کردن پروازهای مشترک (codeshare)، ارائه هواپیمای جایگزین و ... است. برای نمونه، در صورت بروز هرگونه مسئله ای برای پرواز یکی از شرکت های عضو اتحادیه، نزدیک ترین هواپیمای آزاد متعلق به سایر اعضا در اسرع وقت به فرودگاه مدنظر مراجعه نموده و مسافران پرواز را جابه جا می نماید.

تاریخچه اتحادیه خطوط هوایی

اگرچه تشکیل اتحادیه های خطوط هوایی پدیده نوینی در صنعت هوانوردی به نظر می رسد، ولی در واقعیت قدمت آن به 90 سال قبل باز می شود. در سال های دهه 1930 و برای نخستین بار دو شرکت هوایی پان ایر برزیل (Panair do Brasil) و خطوط هوایی پان آمریکن (Pan American World Airways) طی توافقنامه ای تصمیم به برقراری پروازهای مشترک در خطوط آمریکای لاتین گرفتند.

البته پس از آن موقع هیچ شرکت هوایی دیگری اقدام به چنین کاری ننموده بود؛ تا اینکه در سال 1989 بزرگترین و نخستین اتحادیه هوایی با همکاری دو شرکت نورس وست ایرلاینز (Northwest Airlines) و کی ال ام (KLM) با هدف اجرای پروازهای مشترک در ابعاد وسیع شکل گرفت.

در سال 1990 نیز اتحادیه خدمات هوایی مشترک آفریقا (African Joint Air Services) شامل کشورهای این حوزه از جمله تانزانیا، اوگاندا و زامبیا اجازه تشکیل اتحادیه خطوط هوایی با حضور شرکت های خطوط هوایی آفریقا (African Airways)، ایر تانزانیا (Air Tanzania) و اوگاندا ایر لاینز (Uganda Airlines) را با مسئولیت دولت های دو کشور اوگاندا و تانزانیا از سال 1994 صادر کرد. پیش تر نیز کشور هلند با وجود محدودیت های اتحادیه اروپا اقدام به امضای توافق نامه پرواز آزاد (open skies) با آمریکا نموده بود که طی آن پروازهای هر دو کشور می توانستند بدون هیچ محدودیتی در خاک یکدیگر فرود بیایند.

اهمیت این موضوع به آن جهت است که تعداد پروازهای مجاز به فرود در خاک کشور بیگانه به لحاظ تعداد و مقصد طبق قوانین دارای محدودیت بوده و توافق بر سر هر تغییری احتیاجمند تبادل نظر میان دولت ها و شرکت های هوایی است.

در حال حاضر تعداد این اتحادیه ها فرایند رو به رشد دارد و در اقصی نقاط دنیا با مشارکت شرکت های هوایی و با هدف ارتقای خدمات ارائه شده به مشتریان به فعالیت می پردازند. از جمله بعضی از این اتحادیه های معتبر می توان موارد زیر را نام برد؛

استار الینس (Star Alliance)

یکی از معتبرترین اتحادیه های هوایی که در سال 1997 آغاز به کار نموده و در حال حاضر نیز با 27 عضو مانند ایرکانادا (Air Canada)، ایر چاینا (Air China)، لوفت هانزا (Lufthansa)، ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) و... به فعالیت خود ادامه می دهد. لازم به ذکر است این اتحادیه برای نخستین بار طرح مشارکت اعضا را با هدف خطوط هوایی مقرون به صرفه قیمت در سال 2015 معرفی و از سال 2016 به وسیله مانگو - وابسته به خطوط هوایی آفریقای جنوبی- به مرحله اجرا گذاشت.

اسکای تیم الینس (Sky Team Alliance)

یکی دیگر از اتحادیه های قدرتمند هوایی که در سال 2000 تاسیس شده و دارای 20 عضو فعال از جمله ایر اروپا (Air Europa)، خطوط هوایی خاورمیانه (Middle East Airlines)، ایر فرانس (Air France) و... است. طبق اعلام CAPA این اتحادیه نیز در سالجاری برنامه جدیدی را برای سفرهای هوایی مقرون به صرفه تر ارائه نموده است.

وان ورلد الینس (Oneworld Alliance)

این اتحادیه در سال 1999 تاسیس شده و هم اکنون با مشارکت 15 شرکت هوایی مانند قطر ایرویز (Qatar Airways)، بریتیش ایرویز (British Airways) و ... در حال فعالیت است. البته Oneworld نیز در سال های گذشته دچار تحول شده است؛ به این ترتیب که در چهاردهم فوریه سال 2013 دو شرکت آمریکن ایرلاینز (American Airlines) و یو اس ایرویز (US Airways) با یکدیگر ادغام شده و با نام اتحادیه Oneworld به فعالیت خود ادامه دادند.

با اعلام این توافق عضویت شرکت یو اس ایرویز در اتحادیه Star منتفی شد. بعلاوه در سال 2012، اتفاق مشابهی در آفریقای جنوبی به وقوع پیوست و در اثر آن دو شرکت هوایی لن ایرلاینز (LAN Airlines) و تم ایرلاینز (TAM Airlines) با یکدیگر ادغام شده و در سال 2014 با تکمیل این فرآیند، مجبور به ترک اتحادیه Star و ادامه فعالیت در قالب اتحادیه Oneworld شدند.

ونیلا الینس (Vanilla Alliance)

در بیست و یکم ماه سپتامبر سال 2015 این اتحادیه با هدف توسعه پروازهای منطقه اقیانوس هند و با حضور شرکت های متعدد از جمله ایر ماداگاسکار (Air Madagascar) و ... آغاز به کار نموده است.

یو فلای الینس (U-Fly Alliance)

این اتحادیه کوچک و نوپا در سال 2016 تاسیس و با 5 عضو از جمله وست ایر (West Air) در حال فعالیت است. کلیه اعضای این اتحادیه از زیر مجموعه های شرکت مرکزی HNA بوده و نخستین اتحادیه ای است که با هدف برقراری پروازهای مقرون به صرفه قیمت تشکیل شده است.

ولیو الینس (Value Alliance)

این اتحادیه نیز در سال 2016 با 8 عضو از جمله وانیلا ایر (vanilla Air)، نوک ایر (Nok Air) و... آغاز به کار نموده است. نکته جالب توجه اینکه این اتحادیه در جایگاه بزرگ ترین شرکت های ترابری مقرون به صرفه قیمت دنیا قرار گرفته است.

مزایای حضور اتحادیه ها در صنعت هوانوردی

از سال 1990 تا به امروز تشکیل اتحادیه های خطوط هوایی فرایند رو به رشدی داشته و این امر بیانگر مزایا و تاثیر مثبت این پدیده در صنعت هوانوردی است. نکته جالب توجه اینکه هر دو طرف ـ شرکت ها و مسافران ـ از این منافع کاملا بهره مند می شوند. از جمله تاثیرهای مثبت عملکرد این اتحادیه ها برای شرکت های هوایی می توان به مواردی نظیر کاهش تعداد دفاتر فروش بلیط و تجمیع کنندگی های شرکت های هوایی، کاهش تجهیزات و نیروهای عملیاتی زمینی مورد احتیاج برای تعمیر و نگهداری هواپیماها و بخش های پذیرش مسافران اشاره نمود.

در این میان، مسافران اصلی ترین ذی نفع مزایای این اتحادیه ها هستند؛ در واقع، هدف اصلی ایجاد چنین تشکلی افزایش خدمات ارائه شده به مشتریان و جلب رضایت خاطر آن ها است. در صورت خرید بلیط هواپیما از اعضای هر کدام از این اتحادیه ها مسافران از تسهیلاتی مانند قیمت های مقرون به صرفه تر، صرفه جویی در زمان سفر و مراحل ترخیص فرودگاهی، دسترسی به فرودگاه های متعدد طرف قرارداد با شرکت های عضو اتحادیه، ثبات قیمت و بلیط های دنیاگردی با قیمت های نازل برخوردار می شوند.خرید

تاثیر مالی اتحادیه ها در صنعت هوانوردی

فارغ از تاثیر مثبت اتحادیه های هوایی در تسهیل امور عملیاتی خطوط هوایی و از طرفی جلب رضایت مشتریان، بخش اقتصاد صنعت هوانوردی نیز بی بهره نمانده است. به عبارت دیگر، فعالیت های مشارکتی در بخش حمل ونقل هوایی باعث رشد فعالیت شبکه ای و عقد توافقنامه های پرواز مشترک (Codeshare) - توافق نامه ای که بر اساس آن بلیط های یک پرواز با کدی مشترک در برنامه پروازی چند خط هوایی قرار می گیرد و مسافران می توانند از طربق هر یک از این شرکت ها به صورت دلخواه و با قیمتی یکسان اقدام به رزرو جا کنند.

یکسان سازی خدمات رفاهی، تثبیت قیمت ها و پیشگیری از فشار وارده ناشی از قیمتهای رقابتی بر مسافران می شود. بعلاوه دسترسی به فرودگاه ها در اقصی نقاط دنیا باعث جلوگیری از ترددهای هوایی و زمینی شده و در نتیجه، بار ترافیک در هر دو مورد کاهش می یابد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که در حال حاضر هیچ یک از شرکت های هوایی ایرانی در این اتحادیه ها عضو نیستند.

اگر در پی خرید بلیط هواپیما هستید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز سارا نوشت، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / dspace.mit.edu / en.wikipedia.org

به "معرفی اتحادیه های خطوط هوایی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی اتحادیه های خطوط هوایی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید