مسائل سلامت روان که با بازگشایی مدارس خودنمایی می نمایند

به گزارش سارا نوشت، خبرگزاری خبرنگاران-بازگشایی مدارس و حضور دوباره بچه ها پس از یک قرنطینه طولانی، باعث عیان شدن مسائل سلامت روان بچه ها و نوجوانان شده است.

مسائل سلامت روان که با بازگشایی مدارس خودنمایی می نمایند

به گزارش خبرگزاری سارا نوشت، مسائلی که نقش مهم مدارس را در رشد روانی و اجتماعی بچه ها و بعلاوه جایگاهشان را در رصد مسائل رفتاری و روانی دانش آموزان و یاری به آن ها نشان می دهد.

وقتی در های مدرسه میلیس در بوستون برای نخستین بار پس از همه گیری باز شد، معلمان و کارکنان مدرسه چشم انتظار تماشا دوباره دانش آموزان پشت میز های واقعی کلاس های درس بودند.

باب مولانی بازرس مدارس می گوید برای بازگشت بچه ها به مدرسه خیلی هیجان داشتیم، اما از همان اول شاهد اندازه بالای استرس، اضطراب و مسائل مختلف رفتاری دانش آموزان بودیم.

به گفته مسئولان مدرسه، متخصصان اطفال و متخصصان سلامت روان، همه مدارس در سراسر آمریکا پُر از دانش آموزان هدایت و دبیرستانی است که درگیر مسائل سلامت روان هستند؛ این افزایش شدید مسائل سلامت روان نه فقط مساله بازگشت به کلاس ها را چالش برانگیزتر نموده، بلکه نظام سلامت درمانده از همه گیری کرونا را تحت فشار قرار داده است.

دادمسائل سلامت روان که با بازگشایی مدارس خودنمایی می نماینده های مرکز مدیریت و پیشگیری از بیماری آمریکا نشان می دهد از همان شروع همه گیری، نسبت مراجعه های اورژانسی سلامت روان در بچه ها افزایش قابل توجهی داشته است. چند ماه پس از شروع همه گیری، یعنی در پاییز 2020، انجمن پزشکان اطفال آمریکا، انجمن بیمارستان های بچه ها و انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان آمریکا در زمینه سلامت روان کودک و نوجوان شرایط اضطراری اعلام کردند.

این فرایند افزایش نشانه های مشکل سلامت روان، تا انتها سال 2021 ادامه داشت. بر اساس داده های انجمن بیمارستان های بچه ها آمریکا، در 9 ماهه نخست سال 2021 بیش از 47 هزار مورد اورژانسی مربوط به سلامت روان به 38 بیمارستان بچه ها در آمریکا مراجعه شده است؛ این یعنی افزایش حدود 40 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه در سال 2020. شرایط در سه ماهه انتهای 2021 و ماه های پس از آن وخیم تر هم شده است.

در همین ارتباط ورا فوئر معاون دانشکده سلامت روان در مرکز طبی بچه ها کوهن گفت: هم اکنون رفتار بسیاری از دانش آموزان در مدارس کوچک تر از سن واقعی آن هاست. برای نمونه، دانش آموزان سال های آخر متوسطه دوم بیشتر شبیه دانش آموزان سال اول این مقطع تحصیلی رفتار می نمایند؛ بیشتر آن ها، یکدیگر را در راهرو ها هل می دهند و به هم تنه می زنند. بعضی از بچه های که با مسائل سلامت روان دست به گریبانند، عواطفشان را به شکل خشونت و تجاوز به حقوق دیگران نشان می دهند.

باب مولانی هم اندازه افزایش درگیری بین دانش آموزان را در بعضی منطقه ها نگران نماینده توصیف کرد و اضافه کرد: چندی پیش شاهد گزارش هایی درباره خشونت ضد کادر مدیریت مدارس بودیم مثلا یک مورد حمله دانش آموز به مدیر مدرسه در ماساچوست یا موارد حمله به دیگر کارکنان در مدارس دیگر.

این بازرس مدارس اضافه کرد: گزارش ها درباره موارد آسیب به خود و اقدام به خودکشی در میان دانش آموزان در ماساچوست افزایش یافته است و تعداد مواردی که در این منطقه برای درمان سلامت روان به مراکز درمانی ارجاع داده شده است، با گذشته قابل مقایسه نیست.

بر اساس داده های مربوط به حدود 40 بیمارستان بچه ها در سراسر آمریکا، در 9 ماهه اول سال گذشته، 14 هزار و 630 مورد مراجعه به اورژانس به دلیل مسائل سلامت روان در بچه ها 5 تا 18 سال گزارش شده است.

امی نایت رئیس انجمن بیمارستان های بچه ها که گزارش به کنگره آمریکا در زمینه بحران سلامت روان را سازماندهی نموده است، گفت: اندازه مراجعه به اورژانس در بچه ها کم سن و سال تر نسبت به گذشته بیشتر شده است.

در واقع ارائه دهندگان خدمات سلامت در سراسر آمریکا بیش از پیش شاهد مواردی هستند که رسیدگی به آن ها فراتر از توان مدرسه است و به خارج از مدرسه ارجاع داده می شوند.

ورا فوئر معاون دانشکده سلامت روان در مرکز طبی بچه ها کوهن در این باره گفت: بدون تردید در بچه های که مدارس ارجاع می دهند شاهد مسائل رفتاری و پرخاشگری بیشتری هستیم. او و همکارانش بعلاوه شاهد بچه های هستند که نشانه های افسردگی دارند، از رفتن به مدرسه سر باز می زنند و احتیاجمند ارزیابی برای خطر خودکشی هستند. بنا بر داده های مرکز مدیریت و پیشگیری از بیماری ها، موارد مراجعه به اورژانس 12 تا 25 ساله ها، به دلیل اقدام به خودکشی از ماه می 2020 یعنی چند ماه پس از شروع همه گیری، رو به افزایش گذاشته است و آنگونه که بیمارستان های بچه ها در سراسر کشور شاهد بوده اند، این فرایند همچنان در حال افزایش است.

هزینه روانشناختی یک سال دوری از مدارس حضوری

تامی بنتون روانپزشک ارشد بیمارستان بچه ها فیلادلفیا هم با اشاره به مشاهده های خود و همکارانش از بیماران و مدارس، گفت: بخش بیشتر این افزایش موارد مربوط به سلامت روان، برخواسته از استرس بازگشت به مدارس است.

تامی بنتون اضافه کرد: در دوران دوری از مدارس، آن دسته از مهارت های اجتماعی که در حالت عادی در دوران رشد اتفاق می افتد، در بچه ها شکل نگرفته است.

فرانچسکا هندرسون دانش آموز سال یازدهم از آتلانتا می گوید خیلی از دوستانش پس از این مدت طولانی قرنطینه و دوری از مدارس، در مدیریت ارتباطات اجتماعی خود با دیگران راحت نیستند و همین باعث اضطرابشان شده است. حتی خود هندرسون هم که توانسته بود در دوران قرنطینه ارتباط با دوستانش را حفظ کند، گفت: برقراری دوباره تعامل نزدیک با دیگران در روز های اول بازگشایی مدارس برایش سخت بود.

این نوجوان 17 ساله اضافه کرد: بزرگترین مساله هماهنگ کردن خودم با زندگی واقعی و غیر مجازی بود.

بحث یادگیری هم استرس زا است.

هندرسون گفت: در دوران قرنطینه، کار های درسی آسانتر شده بود. امتحان به آن مفهومی که سابق داشتیم نبود و در حالی انجام می شد که کتاب درسی کنارمان باز بود. برای همین احتیاج نبود خیلی درس بخوانیم.

با بازگشایی مدارس، هندرسون و هم کلاسی هایش ناچار بودند دوباره مهارت هایی مانند مدیریت زمان را یاد بگیرند و بیشتر کوشش نمایند تا عقب ماندگی های آموزشی ناشی از دوران قرنطینه را جبران نمایند.

روانپزشک ارشد بیمارستان بچه ها فیلادلفیا گفت: این کوشش برای رساندن خود و جبران عقب ماندگی ها برای بعضی از دانش آموزان سخت است.

بچه ها با احتیاج های خاص که متکی بر حمایت های موجود در آموزش حضوری بودند و همینطور بچه ها با شرایط خاص سلامت روان، هم از نظر سواد و هم از نظر رشد شخصیتی، از دیگر همکلاسی هایشان بسیار عقب افتادند.

تامی بنتون اضافه کرد: بسیاری از دانش آموزان دارای مسائل سلامت روان، پس از آمدن همه گیری نتوانستند مانند سابق از خدمات سلامت روان برخوردار شوند و همین تاخیر در درمان سلامت روان باعث وخامت بیشتر مشکل آن ها شد. برای خیلی از این دانش آموزان که پیش از همه گیری و تعطیلی مدارس، از حمایت گروه های دانش آموزی پشتیبان در مدرسه برخوردار بودند، ایجاد دوباره شبکه های حمایتی پس از بازگشایی مدارس سخت بود.

در میان دوستان هندرسون نوجوان 17 ساله، کسانی بودند که سلامت عاطفی شان تا حد زیادی احتیاجمند تعاملات اجتماعی در مدرسه بود. هندرسون می گوید قطع ناگهانی این شبکه حمایتی تاثیر ویرانگری روی آن ها داشت.

در سوی دیگر، بچه های هستند که سوگوار درگذشت عزیزان خود به دلیل کووید 19 هستند. تخمین زده می گردد چیزی در حدود 175 هزار کودک آمریکایی، یکی از والدین یا مراقبان خود را به دلیل کووید 19 از دست داده باشند. بچه ها خانواده های رنگین پوست به دلیل نابرابری های اجتماعی موجود و نرخ بالاتر مرگ ناشی از کووید 19 در بین آن ها، بسیار بیش از دیگر بچه ها آمریکایی در این زمینه دچار مشکل شده اند. مطالعه مرکز مدیریت و پیشگیری از بیماری نشان می دهد احتمال از دست دادن یکی از والدین یا مراقبان به واسطه کووید 19، در خصوص بچه ها آسیایی تبار، 4 و نیم برابر بچه ها سفید پوست است؛ این احتمال در خصوص بچه ها سیاهپوست و اسپانیایی تبار در مقایسه با بچه ها سفید پوست، به ترتیب 2 و چهاردهم و 2 برابر است.

نیکول کریستین براثویت، روانپزشک کودک و نوجوان و پزشک ارشد یک شرکت ارائه خدمات آنلاین روانپزشکی، گفت: همین آسیب روحی، به تنهایی تاثیر قابل توجهی بر کودک می گذارد. این مساله به ویژه زمانی خودنمایی می نماید که کودک افرادی از چند نسل از خانواده اش را از دست داده باشد و بعد ناچار باشد به مدرسه برود و خودش این استرس را مدیریت کند، بدون اینکه در مدرسه خدمات روان درمانی یا مشاوره دریافت کند.

در بسیاری از مدارس، بویژه آن ها که در منطقه ها کمتر برخوردار قرار گرفته اند، هیچ خدمات سلامت روانی به دانش آموزان ارائه نمی گردد. در بعضی منطقه ها هم یک مشاور به همه مدارس آن منطقه سرویس می دهد.

مساله دیگر این است که دوری کودک از مدارس در دوران همه گیری باعث شده است کادر مدرسه نشانه های مشکل سلامت روان در بچه ها را به موقع مشاهده و شناسایی ننمایند.

مولانی بازرس مدارس شرح می دهد مدارس در پیش از همه گیری به نوعی، خط مقدم پاسخ به مسائل سلامت روان دانش آموزان بودند معلمان و دیگر اعضای کادر مدرسه تغییرات رفتاری یا نشانه های بیماری سلامت روان در دانش آموزان را رصد می کردند و آن بچه ها را به مراکز یاری نماینده مرتبط می کردند؛ فضایی که آموزش مجازی آن را تحت الشعاع قرار داد.

طوفان تمام عیار

در نظام سلامتی که همه گیری کووید 19 توانش را تحلیل برده است، بچه ها و خانواده شان برای دریافت یاری به موقع، با مشکل روبرو هستند.

فوئر روانپزشک، با اشاره به تقاضای موجود در خصوص خدمات افراد شاغل در حوزه سلامت روان، گفت: طوفان تمام عیار احتیاج به خدمات سلامت روان و بعلاوه سختی پاسخ به این احتیاج را به خوبی می توان دید. لیست نوبت دهی افراد شاغل در این حوزه پر شده است و مورد های تازه را به سختی قبول می نمایند.

برای همین خانواده ها برای تشخیص و درمان مسائل سلامت روان فرزندشان چاره ای جز رفتن به بخش اورژانس بیمارستان ها ندارند، خصوصا اگر کودکشان در شرایط بحرانی به سر ببرد.

هایدی بسکفیلد، معاون سلامت جمعیت بیمارستان بچه ها کلورادو گفت: مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان بچه ها کلورادو برای مسائل سلامت روان در ماه های اخیر 75 درصد رشد داشته است. هر روز از 15 تا 40 کودک با احتیاج های سلامت روان به بخش اورژانس بیمارستان ما مراجعه می نمایند. بخش های بستری سلامت روان ما مدام پر است. انتظار برای مراجعه سرپایی، از سه هفته به 9 ماه افزایش یافته است. تصور کنید والد یک کودک دچار بحران سلامت روان هستید که برای یاری تماس گرفته اید و به شما گفته گردد حدود یک سال بعد دوباره تماس بگیرید.

افزایش شدید احتیاج به یاری در زمینه مسائل سلامت روان باعث شده مدارس و ارائه دهنده گان خدمات سلامت روان در پی چاره جویی برآیند. در بسیاری از منطقه ها، کادر مدارس در زمینه شناسایی بهتر مسائل روانی و رفتاری به ارائه دهنده گان خدمات سلامت، مشاوره می دهند تا بتوانند سریع تر به بچه ها یاری نمایند. در منطقه ها برخوردارتر، مدارس و ارائه دهنده گان خدمات در زمینه برقراری ارتباط بین بچه ها و بخش درمان همکاری می نمایند تا پیش از وخیم شدن شرایط، به مشکل رسیدگی گردد.

مشکل روز افزون سلامت روان بچه ها تا حدی در دولت مرکزی جدی گرفته شده است و بعضی منابع اقتصادی برای پاسخ به آن در نظر گرفته شده است. بعضی مصوبات فدرال همانند مصوبه CARES به مدارس بسیاری یاری نموده است برای پاسخ به این احتیاج رو به رشد، مشاوران و مددکاران اجتماعی بیشتری استخدام نمایند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "مسائل سلامت روان که با بازگشایی مدارس خودنمایی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل سلامت روان که با بازگشایی مدارس خودنمایی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید