راه اندازی 70 استارت آپ توسط نخبگان ایرانی 20 دانشگاه برتر جهان

به گزارش سارا نوشت، استعدادهای برتر یکی از محورهای اقتصاد جدید دانش بنیان به شمار می روند و بسیاری از کشورها در برنامه های توسعه خود، طرح هایی برای گردش نخبگان و استعدادهای داخلی و خارجی در نظر گرفته اند.

راه اندازی 70 استارت آپ توسط نخبگان ایرانی 20 دانشگاه برتر جهان

شناسایی، جذب و ارتقای تعاملات با استعدادهای غیر مقیم کشور، می تواند به ارتقای توانمندی ها در حوزه های علم، فناوری و نوآوری و ایجاد ارزش افزوده جدید مالی یاری کند. به رغم بزرگ نمایی ها، تقریباً یک درصد از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تحصیل می نمایند که در مقایسه با نرم بین المللی (3 درصد) رقم پایینی است.

در سال 1979 و پیش از انقلاب اسلامی، ایران رتبه اول را از نظر تعداد دانشجویان خارجی در آمریکا داشت، در حالی که اکنون با حدود 12 هزار دانشجو در آمریکا رتبه دوازدهم را داراست. با این وجود، ظرفیت استعدادهای برتر و نخبگان غیرمقیم از ظرفیت های مهم در توسعه اقتصاد دانش بنیان به شمار می آید که نباید از آن غافل شد.

برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج کشور به منظور بهره گیری از این ظرفیت در بنیاد ملی نخبگان شکل گرفت. اهداف این برنامه عبارتند از: استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی، فناوری و صنعتی کشور، ارتقای سطح علمی و پژوهشی پایگاه های تخصصی همکار، فراهم سازی شرایط مناسب جهت توسعه فناوری های نوظهور و پیشرفته در کشور، فراهم نمودن شرایط انتقال مهارت ها، تکنیک ها، روش ها و قابلیت های خدماتی نوین توسط متخصصین ایرانی خارج از کشور به داخل و یاری به تأسیس شرکت های دانش بنیان در حوزه های فناوری پیشرفته.

پایلوت این برنامه در سال 1394 با ثبت نام از متقاضیانی که از 400 دانشگاه برتر جهان فارغ التحصیل شده بودند، اجرا شد.

معاونت علمی در همین زمینه اعلام نموده است: تا امروز بیش از 1000 نفر از متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در قالب این برنامه به کشور بازگشسته اند که 135 نفر از آنها فارغ التحصیل 20 دانشگاه برتر جهان مانند آکسفورد، پرینستون، هاروارد، و ام آی تی هستند. این متخصصان، 70 استارت آپ را تأسیس نموده اند که بیش از 1000 جوان ایرانی در آنها مشغول به کارند.

بعضی از این استارتاپ ها و شرکت ها در پارک های فناوری مانند پردیس مستقر شده اند و در حوزه های مختلف از سلول های بنیادی و زیست فناوری گرفته تا انرژی های نو و اینترنت اشیا به فعالیت مشغول اند.

در حال حاضر تعداد پایگاه های پژوهشی و آموزشی برنامه به 65 پایگاه رسیده و علاوه بر دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، بعضی از شرکت های متوسط و بزرگ، پارک های فناوری و حتی شتابدهنده ها نیز علاقه مندند تا به عنوان پایگاه برنامه شراکت داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "راه اندازی 70 استارت آپ توسط نخبگان ایرانی 20 دانشگاه برتر جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی 70 استارت آپ توسط نخبگان ایرانی 20 دانشگاه برتر جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید