تقویت فناوری و نوآوری در مراکز آموزشی و پژوهشی با برنامه ملی گرنت فناوری، مقطع ارشد 15 میلیون و مقطع دکتری 30 میلیون تومان

به گزارش سارا نوشت، برنامه گرنت فناوری یک برنامه ملی است که پررنگ کردن فناوری و نوآوری در مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور را دنبال می نماید و تا به امروز با همکاری 22 استان و 26 پارک علم و فناوری 4 فراخوان گرنت فناوری اجرایی شده است.

تقویت فناوری و نوآوری در مراکز آموزشی و پژوهشی با برنامه ملی گرنت فناوری، مقطع ارشد 15 میلیون و مقطع دکتری 30 میلیون تومان

به گزارش گروه علم و پیشرفت سارا نوشت، بهنام طالبی، مدیر دفتر سیاست گذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت عتف در یادداشتی نوشت: در زمانی که تجربه غالب دانشگاه ها، تمرکز بر حوزه آموزش و پژوهش است، با هدف یاری به فناوری و نوآوری و راهنمایی دانشگاه به دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه های کارآفرین و جوابگو که با تجاری سازی دستاوردهای علمی، باعث ثروت آفرینی می شوند، در اواخر نیمه اول سال 1397 در سازمان برنامه و بودجه، موضوع گرنت فناوری برای اولین بار، مطرح و پس از طی فراز و نشیب ها، خاتمه آیین نامه اجرایی آن در اسفند 1398 پس از امضای وزیر وقت، ابلاغ شد.

به عبارت بهتر هدف اصلی این برنامه پررنگ کردن حوزه فناوری و نوآوری در مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور است. لذا پس از احیای معاونت فناوری و نوآوری، این برنامه همچنان در لیست اولویت فعالیت های معاونت است.

آیین نامه اجرایی برنامه نیز با اندکی تغییرات به علت تغییر ساختار وزارت عتف، در روزهای انتهای اسفندماه 1400، به تأیید مجدد وزیر علوم رسید.

برنامه گرنت فناوری یک برنامه ملی است که همه حوزه های تخصصی و علمی را پوشش می دهد و در سراسر کشور امکان فعالیت دارد. اما به علت وسعت کشور و به منظور عملیاتی کردن این برنامه، مقرر شد در گام اول فقط در 6 استان بصورت پایلوت (فراخوان جوانه آزمایشی-اسفند 1398) اجرا گردد.

در گام دوم، (فراخوان جوانه 1- اسفند 1399) 14 استان دیگر به این برنامه ملحق شدند. هم اکنون با همکاری 22 استان و 26 پارک علم و فناوری (21 استانی و 5 دانشگاهی)، 3 فراخوان برنامه گرنت فناوری طرح جوانه و 1 فراخوان طرح شکوفایی در سطح کشور اجرایی شده و مشارکت 138 دانشگاه، استقبال 700 عضو هیأت علمی و ثبت 951 درخواست پذیرش را درکارنامه عملکرد اجرایی خود ثبت نموده است.

براساس آیین نامه اجرایی در هر برنامه حضور حداقل یک سازمان حامی، الزامی است. هم اکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات) و وزارت نفت (پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت)، دو سازمان حامی این برنامه هستند. بعلاوه به منظور شفاف سازی و سهولت دسترسی به اطلاعات، بستر نرم افزاری این برنامه در سامانه جامع اطلاعات و فرآیندهای معاونت فناوری و نوآوری (سدف) طراحی و پیاده سازی شده است.

لازم به شرح است که حسب برنامه ریزی اجرا شده به وسیله شورای راهبری، سیاستگذاری و توسعه برنامه ملی گرنت فناوری، فراخوان سوم طرح جوانه از خردادماه امسال، با همکاری همه استان ها و پارک های علم و فناوری دانشگاهی، اجرا خواهد شد.

از آنجا که مقدار حمایت گرنت در هر برنامه، به وسیله دبیرخانه ملی اعلام می گردد؛ مقدار حمایت برای فراخوان سوم طرح جوانه، مقطع ارشد 15 میلیون تومان و مقطع دکتری 30 میلیون تومان مشخص شده است.

سرفصل های برنامه ملی گرنت فناوری

برای برنامه ملی گرنت فناوری 3 سرفصل تعریف شده است:

1- گرنت جوانه:

گرنت جوانه در حوزه تحصیلات تکمیلی (انتها نامه ارشد و رساله دکتری) است و مخاطب آن اعضای هیأت علمی وزارت عتف، وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی و دانشگاه های غیردولتی هستند.

2- گرنت شکوفایی:

این گرنت بر بحث Research Lab. تمرکز دارد. به عبارت دیگر این گرنت به فعالیت های اعضای هیأت علمی و پژوهشگران در آزمایشگاه تحقیقاتی خودشان مربوط می گردد.

3- گرنت رشد:

این گرنت مشمول دانشگاه ها و مراکز پژوهشی است که مرکز رشد دارند و واحدهای فناور یا شرکت های فناور در مراکز رشد آنها مستقر هستند.

تأمین نمایندگان منابع اقتصادی برنامه

در کل 4 منبع اقتصادی برای حمایت از برنامه ملی گرنت فناوری در نظر گرفته شده است:

1- حمایت تأمین شده بلاعوض، به وسیله پارک استان از محل اجرای برنامه گرنت.

2- حمایت تأمین شده بلاعوض، به وسیله وزارت عتف.

3- حمایت تأمین شده بلاعوض، به وسیله سازمان های حامی (پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت).

4- حمایت پیش بینی شده بلاعوض، به وسیله صندوق شکوفایی و نوآوری. این حمایت فقط به شرکت دانش بنیان متقاضی که آورده اقتصادی داشته باشد، حداکثر تا سقف 4 برابر حمایت شرکت، به وسیله صندوق اعطا خواهد شد.

5- اعطای تسهیلات اعطایی به وسیله صندوق پژوهش و فناوری. این صندوق می تواند از منابع تحت اختیار و براساس قوانین خود، در صورت درخواست کتبی متقاضی، تسهیلات قرض الحسنه بدهد. بدیهی است که دانشگاه هیچ گونه مسئولیتی در قبال این تسهیلات ندارد.

صندوق پژوهش و فناوری فقط نقش عامل اقتصادی (مانند بانک) دارد و حامیان برنامه، منابع تأمین شده خود را در این صندوق نگهداری می نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تقویت فناوری و نوآوری در مراکز آموزشی و پژوهشی با برنامه ملی گرنت فناوری، مقطع ارشد 15 میلیون و مقطع دکتری 30 میلیون تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت فناوری و نوآوری در مراکز آموزشی و پژوهشی با برنامه ملی گرنت فناوری، مقطع ارشد 15 میلیون و مقطع دکتری 30 میلیون تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید