خواص درمانی روغن نعناع و برترین راه های استفاده از آن

به گزارش سارا نوشت، نعناع قرن ها در طب سنتی و برای آرام کردن معده ناراحت، استفاده می شد.

خواص درمانی روغن نعناع و برترین راه های استفاده از آن

سارا نوشت - اسانس نعناع فلفلی، شکل بسیار غلیظی است که از تقطیر برگ ها با بخار آب به دست می آید. امروزه این اسانس را جامعه پزشکی برای درمان بسیاری از بیماری های روزمره توصیه می نمایند.

تحقیقات نشان داده اند که استفاده از روغن نعناع روی پیشانی و شقیقه ها می تواند برای درمان سردرد و میگرن مفید باشد. آنالیز سال 2016 اشاره به این داشت که روغن نعناع فلفلی برای درمان سردرد های تنشی در بزرگسالان و بچه ها بالای 6 سال توصیه می گردد. به گفته محققان حتی به میزان استامینوفن برای تسکین درد موثر است.

بعضی متخصصین برای بیماران مبتلا به سردرد، در ابتدا پیشنهاد می نمایند که درد را با درمان های موضعی مانند روغن نعناع تسکین دهند. در مطالعه دیگر سال 2010، نشان داده شد که منتول موضعی نسبت به دارو های دیگر در کاهش درد میگرن موثرتر است. دانشمندان مطمئن نیستند که چگونه سردرد و میگرن با این روغن کاهش می یابد؛ اما تصور می گردد به شل کردن عضلات اطراف جمجمه یاری می نماید. شاید احساس خنک نماینده نعناع، اعصاب را از پاسخ به درد منحرف می نماید. نعناع فلفلی جریان خون را در ناحیه ای که روی آن استفاده می گردد افزایش می دهد و بهبود را تسریع می نماید.

استشمام عطر روغن نعناع فلفلی یا استفاده از چند قطره روی یک دستمال و مالیدن روی پیشانی، باعث کاهش حالت تهوع می گردد که برای زنان باردار، بیماران تحت شیمی درمانی و بیمارانی که پس از جراحی بهبود می یابند، توصیه می گردد. در مطالعه سال 2020، بیماران بستری یک بیمارستان حالت تهوع خود را با روغن نعناع یا روغن نعناع و داروی ضد تهوع تجویزی، درمان کردند. هر دو گروه تسکین حالت تهوع را تجربه کردند؛ اما کسانی که روغن نعناع را به تنهایی انتخاب کردند، بهبود قابل توجهی داشتند.

با این حال، این مطالعه کافی نیست. روغن نعناع برای درمان بیمارانی که به علت میگرن، ویروس های معده و مسمومیت غذایی حالت تهوع داشته باشند نیز مفید است. همان ویژگی های آرامش بخش عضلانی روغن نعناع فلفلی برای سردرد، احتمالاً مسئول توانایی های تسکین تهوع آن است.

ممکن است تنفس آهسته و عمیق هنگام استنشاق روغن نعناع در واقع مسئول بعضی از این موارد باشد.

سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری پیچیده با عوامل متعدد که در بین بیماران فرق دارد؛ بنابراین برترین درمان از بیمار به بیمار دیگر فرق دارد.

رابرت شولمن، متخصص گوارش و پروفسور تغذیه بچه ها گفت: علاوه بر تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، پزشکان کپسول های روغن نعناع را قبل از استفاده داروی تجویزی، توصیه می نمایند. استفاده از روغن نعناع برای درمان علائم IBS، به ویژه درد شکم، در چندین آزمایش بالینی انسانی مورد حمایت قرار گرفته است.

در تحقیق متاآنالیز سال 2019 افراد مبتلا به آی. بی. اس روغن نعناع مصرف کردند. در این تحقیق افراد با مصرف روغن نعناع، 2.4 برابر بیشتر از افرادی که دارو دریافت کردند، تسکین کلی علائم را تجربه کردند؛ 1.8 برابر بیشتر احتمال داشت که تسکین درد شکم را تجربه نمایند.

شولمن گفت: عملاً هیچ داروی تجویزی برای درمان IBS در بچه ها تایید نشده است و اغلب روغن نعناع را به بیماران کودک خود توصیه می نماید.

روغن نعناع ممکن است از راه های مختلفی به IBS یاری کند. اگرچه محققان هنوز در حال آنالیز مکانیسم های دقیق هستند، اما مدت ها تصور می شد که روغن نعناع دارای خواص ضد اسپاسم است که ممکن است بافت ماهیچه صاف قسمت پایینی دستگاه گوارش را در افراد مبتلا به IBS شل کند. برای استفاده، یک کپسول با پوشش روده ای تهیه کنید؛ در غیر این صورت ممکن است دچار سوزش سر دل شوید.

این پوشش ویژه به روغن نعناع اجازه می دهد تا بیشتر معده را دور بزند و در روده ها آزاد گردد. جایی که پزشکان معتقدند برترین اثر را دارد.

اگر بعد از حدود یک هفته از مصرف کپسول های روغن نعناع، هیچ بهبودی در علائم IBS خود مشاهده ننموده اید، ممکن است برای شما کارساز نباشد. کسانی که قبلاً با سوزش سر دل شدید دست و پنجه نرم نموده اند، ممکن است احتیاج به اجتناب از مصرف روغن نعناع داشته باشند.

مطالعات کمی وجود دارند که اثربخشی روغن نعناع فلفلی را برای درمان خارش ناشی از نیش حشرات، بثورات پیچک سمی یا زخم های التیام بخش، آنالیز نمایند؛ اما این یک جایگزین خوب برای کرم های موضعی هیدروکورتیزون بدون نسخه است که به علت عوارض جانبی احتمالی مانند نازک شدن پوست، تغییر رنگ و آکنه نباید بیش از دو هفته از آن استفاده کرد.

روغن نعناع به علت اثرات خنک نمایندگی پوست و با منحرف کردن اعصاب اطراف محل خارش، به تسکین خارش یاری کند. روغن نعناع را نباید روی پوست بریده شده بمالید؛ زیرا می تواند باعث سوختگی یا تشدید بیشتر زخم گردد.

انتخاب یک اسانس نعناع ارگانیک بهتر است؛ زیرا از گیاهانی فراوری می گردد که با آفت کش ها، حشره کش ها یا کود های مصنوعی تهیه نشده اند. روغن نعناع را می توان به صورت موضعی رقیق نشده استفاده کرد؛ اما بعضی ممکن است ترجیح دهند با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا آرگان مخلوط نمایند که برای پوست ملایم تر است.

تعداد کمی از افراد ممکن است با تحریک موضعی روغن نعناع روبرو شوند. در این صورت باید استفاده از آن را متوقف کنید. روغن نعناع زمانی که به صورت موضعی یا خوراکی مصرف گردد، خطر سمی بسیار کمی دارد. البته در مطالعات بالینی متعددی به طور ایمن استفاده شده است. هنوز خطر واکنش آلرژیک بسیار کمی وجود دارد؛ بنابراین اگر در جایی که روغن نعناع استفاده نموده اید قرمزی، خارش یا تاول داشتید، باید استفاده از آن را متوقف کنید.

سارا نوشت علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خواص درمانی روغن نعناع و برترین راه های استفاده از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص درمانی روغن نعناع و برترین راه های استفاده از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید