افزایش هزینه های فراوری و گرانی ماهی قزل آلا

به گزارش سارا نوشت، خبرنگاران/خراسان رضوی یک فراوری کننده ماهی با اشاره به افزایش هزینه های فراوری ماهی قزل آلا گفت: حدود 50 درصد از فراوری کنندگان ماهی سال جاری به دلیل خشکسالی نتوانستند رهاسازی بچه ماهی را انجام دهند و بعضی دیگر نیز فراوریی انجام نداده و کارگاه های خود را تعطیل کردند. در حال حاضر هزینه تمام شده فراوری ماهی برای فراوری کننده به ازای هر کیلوگرم ماهی 85 هزار تومان است درحالی که در بازار هر کیلو قزل آلا حدود 75 الی 80 هزار تومان به فروش می رسد. این قیمت نقطه امنی برای فراوری کننده نیست زیرا سودی را در پی ندارد.

افزایش هزینه های فراوری و گرانی ماهی قزل آلا

علیرضا نخعی راد در گفت وگو با سارا نوشت در مورد افزایش قیمت ماهی قزل آلا در بازار اظهار کرد: افزایش قیمت ماهی به دلیل افزایش قیمت نهاده ها، داروها، هزینه های کارگری، هزینه خدمات برق، حمل ونقل و... است. البته هنوز این قیمت نقطه امنی برای فراوری کننده نیست زیرا سودی را در پی ندارد. بعلاوه ممکن است در طول فراوری تلفات یا مشکلاتی داشته باشیم.

کارخانجات فراوری خوراک ماهی طی سه ماه گذشته حدود 20 الی 25 درصد قیمت های خود را افزایش داده اند

وی اضافه کرد: سال جاری به دلیل خشکسالی و نبود سرمایه، بعضی از کارگاه ها سقف فراوری خود را کاهش دادند و این موضوع موجب شد تا فراوری کنندگان بتوانند ماهی را با قیمتی به فروش برسانند که متحمل ضرر نشوند. بعلاوه کارخانجات فراوری خوراک نیز طی سه ماه گذشته حدود 20 الی 25 درصد قیمت های خود را افزایش داده اند.

این فراوری کننده ماهی با اشاره به علل افت فراوری ماهی مطرح نمود: حدود 50 درصد از فراوری کنندگان ماهی سال جاری به دلیل خشکسالی نتوانستند رهاسازی بچه ماهی را انجام دهند و بعضی دیگر نیز فراوریی انجام نداده و کارگاه های خود را تعطیل کردند. البته کاهش فراوری باعث شد تا عرضه و تقاضا به برابری برسد و قیمت ماهی متعادل گردد.

نخعی مهمترین دلیل افزایش قیمت ماهی و کاهش فراوری را فراهم نبودن شرایط برای فراوری کننده دانست و توضیح داد: مشکل از جایی آغاز شد که افراد زیادی را تشویق به راه اندازی کارگاه پرورش ماهی نموده و افراد ماهر و غیر ماهر پا در این عرصه گذاشتند و آغاز به فراوری ماهی قزل آلا کردند. این فرایند طی دو الی سه سال پیش رفت تا جایی که به دلیل افزایش فراوری و عدم صادرات و عدم تبلیغات برای مصرف ماهی فراوریکنندگان ضررنموده و تعداد زیادی نیز ورشکست شدند. قیمت کنونی ماهی نیز نقطه امنی برای فراوری کننده نیست و تضمینی برای فروش های بعدی وجود ندارد.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت ممکن است موجب افزایش عرضه ماهی قزل آلا در بازار گردد که در نتیجه این مسئله بر کاهش قیمت ماهی اثرگذار خواهد بود.

این فراوری کننده ماهی خاطر نشان کرد: هزینه تمام شده فراوری ماهی برای فراوری کننده به ازای هر کیلوگرم ماهی 85 هزار تومان است درحالی که در بازار هر کیلو قزل آلا حدود 75 الی 80 هزار تومان به فروش می رسد.

نخعی گفت: در سال 97 قیمت ماهی قزل آلا کیلویی 25 هزار تومان بود در حالی که سال جاری حدود سه برابر افزایش قیمت را شاهد هستیم اما باید افزایش چهار برابری هزینه های فراوری را نیز مد نظر قرار داد. ضمن اینکه این افزایش قیمت تا جایی که قیمت نهاده ها ثابت نگردد ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش هزینه های فراوری و گرانی ماهی قزل آلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش هزینه های فراوری و گرانی ماهی قزل آلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید