خبرنگاران رییس اتاق اصناف مشهد: بازار این شهر خلوت شده است

به گزارش سارا نوشت، مشهد- خبرنگاران- رییس اتاق اصناف مشهد گفت: در روزهای پایانی سال برخلاف سالهای گذشته اصناف مشهد عید ندارند و بازار این کلانشهر تحت تاثیر اقدامات پیشگیرانه از شیوع احتمالی بیماری همه گیر فوق العاده خلوت شده است.

خبرنگاران رییس اتاق اصناف مشهد: بازار این شهر خلوت شده است

محمود بنانژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سارا نوشت اضافه نمود: فعالان صنفی در حوزه توزیع کالا و خدمات همه ساله به طور معمول چشم به روزهای خاتمهی سال دارند تا موجودیهای انباشته شده کالایی و خدمات خود را به طور کامل عرضه نموده و به فروش برسانند.

وی به پیامدهای اقتصادی - اجتماعی ناشی از برداشتهای افراد و ذهنیت عمومی نسبت به بیماری مسری و نوظهور کرونا اشاره و اعلام کرد: سایه شرایط ناشی از پدیده کرونا در چنین ایامی آنچنان بر بازار مشهد سنگین شده که شرایط فعالیتهای اصناف را دچار رکود و کسادی شدید نموده است.

بر اساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا به امروز 91 نفر از شهفرایندان مشکوک به ابتلای به ویروس کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی برای تشخیص دقیق نوع بیماری، مورد آزمایش تخصصی قرار گرفته و از این میان دو نفر مبتلا به ویروس کرونا شناخته شده اند.

بحران بیماری کرونا در اقدامی پیشگیرانه از سوی مراجع مسوول موجب تعطیلی همه دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، مدارس، ورزشگاهها، سینماها، باشگاههای ورزشی و حتی مجامع، رویدادها و نمایشگاههای فرهنگی هنری در سطح این استان شده است.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: رستورانها، تالارهای پذیرایی، فروشندگان شیرینی و آجیل، واحدهای عرضه فست فود، کارگاههای خشکشویی ، قالیشویی و همچنین بعضی دیگر از صنوف خدماتی زیان دیدگان اصلی شرایط کنونی بازار در سطح این کلانشهر هستند.

بنانژاد اضافه نمود: اعلام تعطیلی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالای بهاره نیز که سبب شکل گیری اجتماعات پر رفت و آمد می شوند و در شرایط وجود بیماری مسری فعالیت آنها به صلاح سلامت عمومی نیست مزید بر علت شده زیرا فرصت کسب درآمد را از اصنافی که به فعالیت تجاری در چنین بازارهای نمایشگاهی امید بسته بودند گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین از سوی مراجع مسوول به تالارهای پذیرایی و رستورانهای فعال در سطح مشهد توصیه شده تا در صورت انصراف سفارش دهندگان از رزروها و سفارشهای قبلی، با هرگونه درخواست مشتریان مبنی بر لغو قراردادهای پیشین موافقت نمایند.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: هرچند شرایط بازار در خصوص فروش کالاهای بهداشتی و اقلامی همچون ماسک، مواد ضدعفونی و شوینده های مورد احتیاج برای اقدامات پیشگیرانه از بیماری، شرایط بهتری نسبت به گذشته پیدا نموده اما سایر صنوف فعال در سطح کل بازار مشهد هم اینک شرایط مناسبی در امر فروش و تجارت کالا و خدمات ندارند.

بنا نژاد به وجود رکود در بازار تا پیش از بروز بیماری مسری کرونا اشاره و اعلام کرد: مطرح شدن این پدیده آن هم در روزهای خاتمه سال که اصناف امید به افزایش حجم فروش و تجارت را داشتند رکود حاکم بر بازار را در این کلانشهر تشدید نموده است.

وی افزود: با شرایط حاصل از این فرایند، پیش بینی می گردد می بایست حتی در صورت توقف تدابیر عمومی پیشگیرانه از شیوع بیماری مسری و خاتمه یافتن نگرانیهای اجتماعی آن، منتظر پدیده کرونا 2 مختص حوزه اقتصاد کشور به ویژه برای اصناف توزیعی، عرضه و فروش کالا و خدمات باشیم.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: نگرانی جدی کنونی در ارتباط با تبعات اقتصادی بروز بحران کرونا برای صنوف این است که فعالان بازار که در هر شرایطی مجبور به صرف هزینه های ثابتی مانند حقوق کارگران، اجاره مغازه، هزینه بیمه، آب، برق و گاز هستند لاجرم به خاطر کاهش درآمد قادر نباشند حتی از پس چنین هزینه هایی برآیند و بهای آنها را پرداخت نمایند.

بنا نژاد به تدابیری برای مقابله با این شرایط بازاریان اشاره و اعلام کرد: نامه ای از سوی اتاق اصناف مشهد برای ارائه به استانداری خراسان رضوی تنظیم شده مبنی بر اینکه برای مدیریت صحیح این شرایط تحمیلی بر بازار، به دستگاههایی همچون سازمان تامین اجتماعی، شرکتهای آب، برق، گاز، اداره های امور اقتصادی و دارایی و نیز امور اقتصادیاتی دستور داده گردد تا در زمان سررسید دریافت بهای خدماتشان و ادای تکالیف قانونی اقتصادی بازاریان، نسبت به فعالان صنفی انعطاف نشان دهند و در دریافت هزینه ها از آنان مساعدت صورت گیرد.

9 درصد از کل جمعیت صنفی فعال در سطح ایران را اصناف خراسان رضوی تشکیل می دهند. سهم صنوف تولیدی این استان شش میلیون و 400 هزار نفری نیز از بازار کشور 22 درصد است.

165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه کسب در بخشهای تولیدی، توزیعی، خدمات و فنی خراسان رضوی فعالیت دارند که جمع آن با کاسبان فاقد پروانه به 218 هزار و 678 واحد صنفی در سطح این استان می رسد.

حدود 48 درصد این صنوف توزیعی هستند. فعالیت حدود 17 درصد آنها تولیدی، 16 درصد خدماتی و 18 درصد خدمات فنی است.

بازاریان خراسان رضوی 513 اتحادیه صنفی در سطح 30 شهرستان این استان دارند.

جمعیت سه و نیم میلیون نفری کلانشهر مشهد نیز از خدمات 105 هزار و 607 و احد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی بهره می برند.

55 هزار و 419 واحد از اصناف مشهد را نیز صنوف توزیعی، 17 هزار و 129 مورد را واحدهای تولیدی، 16 هزار و 929 واحد خدماتی و 16 هزار و 130 واحد فنی تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران رییس اتاق اصناف مشهد: بازار این شهر خلوت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس اتاق اصناف مشهد: بازار این شهر خلوت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید