شروع فصل سوم کاوش های باستان شناسی قلعه خندان گرگان

به گزارش سارا نوشت، معاون میراث فرهنگی استان گلستان از شروع فصل سوم کاوش های باستان شناسی قلعه خندان گرگان اطلاع داد.

شروع فصل سوم کاوش های باستان شناسی قلعه خندان گرگان

به گزارش سارا نوشت به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ؛ سارا اخوت با اعلام این خبر گفت: در راستای حفاظت و جلوگیری از گسترش زیرساخت های شهری ،تخریب بقایای بجامانده از قلعه خندان گرگان ،ساماندهی تاسیسات شهری پیرامون این قلعه ،آنالیز شرایط لازم برای انجام کاوش های باستان شناسی گسترده در آینده ،ایجاد سایت موزه باستان شناسی وفراهم کردن بستر مناسب برای بازدید شهروندان و علاقمندان به مواریث فرهنگی- تاریخی و گردشگران داخلی- خارجی، سومین فصل برآورد به منظور ساماندهی محوطه قلعه خندان در دستورکار نهاده شد.

اخوت توضیح داد: اولین برآورد باستان شناسی بر روی قلعه خندان در سال 1388 خورشیدی توسط شادروان قربانعلی عباسی، کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان صورت گرفت.

معاون میراث فرهنگی استان گلستان ،جمع آوری اسناد و مدارک مکتوب تاریخی، آنالیز میدانی و جمع آوری سطحی مواد فرهنگی، تهیه نقشه توپوگرافی با دوربین توتال استیشن، عکس برداری هوایی با کواد کوپتر، تهیه ابزار فنی و تجهیز کارگاه و هماهنگی با دانشگاه اصفهان برای آنالیز های ژئوفیزیکی با استفاده از نرم افزارهای سنجش از راه دور برای شناسایی دقیق ساختارهای معماری مدفون و تدوین استراتژی برآورد باستان شناسی به منظور دستیابی به بیشترین اطلاعات با کمترین تخریب بقایای مدفون در قلعه خندان را از اقدامات اساسی فصل اول و دوم کاوش در قلعه خندان اعلام نمود.

او اضافه نمود: در انتهای سال 97 کاوشگران قلعه خندان گرگان با مطالعه و آنالیز نهایی نقشه توپوگرافی و عکس های هوایی , محل مورد نظر را به ابعاد 7×7 متر جهت کاوش تعیین کردند و تاکنون به یک معماری آجرچین با آجرهای اسلامی به ابعاد 5×22×22 سانتیمتر در محدوده جنوب شرقی و قطعات سفال اسلامی در لایه های اولیه ترانشه دست پیدا نموده اند .

اخوت ادامه داد: امیدوارم در ادامه پروژه به نتایج ارزشمندی در ارتباط با معماری قلعه خندان و تاسیسات وابسته دست یافته و اطلاع رسانی کنیم.

او خاطر نشان کرد: قلعه خندان به شماره 1701 در تاریخ 20 بهمن 1364 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در سال 1378 نقشه عرصه و حریم آن تهیه و در کمیته حرایم مصوب و ابلاغ شد.

قلعه خندان، بر اساس منابع تاریخی و یافته های فرهنگی- تاریخی یکی از قلعه های نظامی بجامانده از دوران ساسانی تا سده های میانی اسلامی است که بر روی یکی از برجستگی های مرتفع دامنه سلسله جبال البرز شرقی و در حاشیه غربی رودخانه معروف به تول چشمه در ایالت گرگان نهاده شده است که در حال حاضر با گسترش و توسعه شهر فعلی گرگان این قلعه در محدوده شهری و در گوشه شمال غربی واقع شده است.

بر اساس طرح ژان ژاک دمورگان فرانسوی، که در حدود 150 سال پیش از این قلعه بازدید کرد، قلعه خندان با نقشه بیضی شکل و با جهت شمالی- جنوبی احداث شده و دارای 12 برج دیدبانی در اطراف بوده است. همچنین در سفرنامه رابینو و مجموعه کتاب آستارا تا آستارآباد، شادروان دکتر منوچهر ستوده به قلعه خندان پرداخته شده و چندین مقاله در ارتباط با قلعه خندان در مجلات داخلی به چاپ رسیده است.

منبع: میراث آریا

به "شروع فصل سوم کاوش های باستان شناسی قلعه خندان گرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فصل سوم کاوش های باستان شناسی قلعه خندان گرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید