2016 ؛ مرگبارترین سال مهاجران، فرجام پررنج مهاجران در دو سوی آتلانتیک رکورد جدیدی ثبت می کند

به گزارش سارا نوشت، شرایط ناهمگون امنیتی و اقتصادی جهان که در سال های اخیر بویژه در خاورمیانه و آفریقا به اوج رسیده علاوه بر قربانیان بی شماری که داشته، موج بی سابقه مهاجرت ها به سوی اروپا و امریکا را به دنبال داشته است.

2016 ؛ مرگبارترین سال مهاجران، فرجام پررنج مهاجران در دو سوی آتلانتیک رکورد جدیدی ثبت می کند

به گزارش گروه رسانه های سارا نوشت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، یکشنبه شب در سخنانی از سیاست های خود در قبال مهاجران دفاع و تأکید کرد، این فرایند ادامه خواهد یافت. اما ادامه فرایند پذیرش مهاجران به معنای تضمینی برای زندگی آرام آنان کیلومترها دورتر از خانه و کاشانه شان نیست.بنا بر آمارهای رسمی در سال 2015 حدود 244 میلیون نفر معادل 3.3 درصد کل جمعیت جهان از خانه و کاشانه خود گریخته و برای ادامه حیات راه پر مخاطره مهاجرت را برگزیده اند.

در تابستان 2015 همزمان با شدت دریافت بحران پناهجویان در پشت مرزهای اروپا، آلمان سیاست درهای باز اتخاذ کرد و تا پایان سال گذشته میلادی حدود یک میلیون مهاجر را از کشورهای جنگزده در خاورمیانه (عراق و سوریه) و آفریقا پذیرفت و همان طور که پیشتر اعلام کرده بود، انتظار می رود شمار پناهجویان پذیرفته شده در این کشور به حدود 300 هزار نفر برسد.

در آن سوی آبهای آتلانتیک نیز امریکا دیروز با پذیرش ده هزارمین پناهجوی سوری، به وعده خود برای پذیرش 10 هزار تن از این پناهجویان در یک برنامه یک ساله عمل کرد. اما پذیرش این مهاجران در دو سوی آتلانتیک به معنای بهتر شدن اوضاع آنان در امسال میلادی (2016) نیست و حتی با استناد به آمار موجود می توان ادعا کرد شرایط برای آنان وخیم تر شده است.به گزارش سی ان ان به نقل از سازمان بین المللی مهاجرت، در سال 2015 بیش از 3 هزار و 770 مهاجر که تلاش می کردند با عبور از دریای مدیترانه خود را به کشورهای اروپایی برسانند در مدیترانه غرق شدند.

هنوز هم عده زیادی از مهاجران به این سفر دریایی پرمخاطره تن می دهند و از ابتدای امسال میلادی تا 25 آگوست آمار مهاجران غرق شده در دریای مدیترانه به 3 هزار و 165 نفر رسیده و کارشناسان پیش بینی کرده اند تا پایان 2016 این آمار افزایش یابد و 2016 لقب مرگبارترین سال دریای مدیترانه را بگیرد.

گمشدن 9 هزار کودک پناهجو در آلمان

علاوه بر این، بسکمک از خانواده های پناهجو که ماه ها پشت مرزهای کشورهای اروپایی در انتظار پذیرش هستند با فرستادن بچه ها خردسال و نوجوان خود به داخل کشورها به امید آنکه بچه ها تنها راحت تر تحت حمایت و پناهندگی قرار بگیرند، از فرزندانشان دور افتاده اند. بنا بر گزارش روزنامه آلمانی نویه اوسنابروکر سایتونگ به نقل از اداره فدرال جرایم این کشور، از آغاز سال جاری میلادی تا به امروز 8 هزار و 991 کودک و نوجوان مهاجر که بدون همراه وارد آلمان شده بودند، ناپدید شده اند و با وجودی که هنوز تا پایان امسال میلادی چند ماهی باقی مانده، آمار بچه ها مهاجر ناپدید شده بیش از سال 2015 و حتی تقریباً دو برابر شده است.

در سال 2015، 4 هزار و 749 پناهجوی زیر سن قانونی (18 سال) ناپدید شده بودند.اداره فدرال جرایم آلمان گفته است، شواهد موثقی مبنی بر اینکه برخی از این بچه ها ناپدید شده توسط مجرمان ربوده شده باشند، وجود ندارد. سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) نیز چند ماه پیش هشدار داد که بچه ها بدون همراه از مناطق جنگی آسیب پذیرترین گروه در میان مهاجران هستند.

افزایش ضد مهاجران در اروپا

این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی از ابتدای اوج گیری بحران مهاجرت در تابستان 2015، با پذیرش پناهجو مخالف بودند و با فنس کشی در مرزهایشان تن به این مسأله نمی دادند. افزایش حملات تروریستی در کشورهای اروپایی بویژه فرانسه، بلژیک و حتی آلمان نیز به حامیان فراخوان ضد مهاجرت در این قاره دامن زد و این فراخوان به نزدیکان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم رسید به طوری که زیگمار گابریل، معاون مرکل اخیراً در مصاحبه ای از سیاست های وی درباره پذیرش پناهجویان انتقاد کرده و گفت، مرکل چالش پذیرفتن میلیون ها مهاجر به این کشور را دست کم گرفته است من پیش از این نیز گفته بودم آلمان توانایی پذیرش سالانه یک میلیون مهاجر را ندارد.

گابریل همچنین از شعار معروف مرکل (ما می توانیم انجامش دهیم) درباره پذیرش پناهجویان انتقاد کرد و گفت، تکرار این جمله کمکی به حل بحران ها نخواهد کرد. مرکل پس از حملات تروریستی در آلمان در یک نشست مطبوعاتی این شعار را تکرار کرده بود. حوادث تروریستی در آلمان باعث کاهش محبوبیت مرکل شده و اظهارات انتقادی معاون وی در شرایطی که تنها یک سال به برگزاری انتخابات سراسری این کشور باقی مانده برآورد ها درباره خیز گابریل برای جانشینی مرکل را افزایش داده است.

علاوه بر آلمان، در جمهوری چک نیز سیاست های ضد مهاجرتی اتخاذ شده به طوری که میلان چووانک، وزیر کشور جمهوری چک گفته است، کشورش در سال 2016 توافق مهاجران میان اروپا و ترکیه را اجرا نمی کند و به دلیل مسائل امنیتی موجود، جمهوری چک مانند آلمان مهاجران را به صورت کنترل نشده پذیرش نخواهد کرد .بنابراین اجرای توافق مهاجران تا آغاز سال 2017 به تعویق خواهد افتاد.

کریستیان کرن، صدر اعظم اتریش نیز خواستار برگرداندن پناهجویان نجات یافته از دریا به کشور مبدأ یا به منطقه امن دیگری به غیر از اروپا شد . در یونان که در حال حاضر بیشترین تعداد مهاجر را پذیرفته، اظهارات ضد مهاجرتی از مقامات شنیده نمی شود اما اداره آمار و گارد ساحلی یونان نسبت به آغاز حملات نیروهای ترکیه به سوریه و ادامه حملات ائتلاف عربستان به یمن ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است، احتمال به جریان افتادن موج تازه پناهجویان به سوی کشورهای اروپایی بویژه یونان افزایش یافته است.

نگرانی یونان از دور تازه مهاجرت

به گزارش گارد ساحلی یونان، پس از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه مبنی بر جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک اروپا و بخصوص یونان، تا چندی پیش حرکت پناهجویان به سوی قاره اروپا به نزدیک صفر رسیده بود اما در این اواخر با آغاز حمله نیروهای ترکیه به خاک سوریه، حرکت پناهجویان به سوی یونان و دیگر کشورهای اروپایی مجدداً آغاز شده است. گفته می شود هم اکنون بیش از 60 هزار پناهجو در بدترین شرایط در اردوگاه های مختلف در یونان به سر می برند.

خصومت بی پایان ترامپ با مهاجران

در امریکا اما اوضاع کمی فرق می کند. دولت دموکرات این کشور همچنان به سیاست های حمایتی خود از مهاجران ادامه می دهد و امروز ده هزارمین مهاجر سوری خود را هم پذیرفت تا به وعده خود عمل کرده باشد. با وجود این، سیاست های ضد مهاجرتی دونالد ترامپ، کاندیدای افراطی و جنجالی جمهوریخواستار در بحبوحه رقابت های انتخاباتی دو حزب اصلی امریکا تا حدودی فضای عمومی این کشور برای پذیرش مهاجران بیشتر را حساس کرده است.ترامپ یکشنبه شب جزئیاتی از طرح های کنترل مهاجران در امریکا اعلام کرده و گفته است، برای کمک به مقامات برای کنترل مهاجران، سیستم های ردیابی را بهبود می دهد.

او که در فراخوان انتخاباتی اش در آیووا صحبت می کرده، تصریح کرده است، با برنامه ای که دارد می تواند افرادی را که زمان ویزای اقامتشان در امریکا به پایان می رسد، ردیابی کند. ترامپ بار دیگر بر ساخت یک دیوار بزرگ در مرز جنوبی امریکا با مکزیک تأکید کرده و افزوده است، اعطای کمک های دولتی را به مهاجران غیرقانونی متوقف خواهد کرد. از ابتدای مبارزات انتخاباتی ترامپ، مهاجرت برای او موضوعی اصلی بوده است. او که قبلاً بر اخراج حدود 11 میلیون نفری که غیرقانونی در امریکا زندگی می کنند، تأکید کرده بود. اما در روزهای اخیر موضع خود را اندکی تغییر داده و اعلام کرده است، به جای اخراج 11 میلیون نفری که به صورت غیرقانونی در امریکا زندگی می کنند، پیشنهاد می کند که تنها کسانی که مرتکب جرم شده اند، امریکا را ترک کنند. ترامپ فردا در آریزونا از سیاست های مهاجرتی خود پرده برمی دارد.

منبع: ایران

بازگشت به سایر رسانه ها

منبع: تسنیم

به "2016 ؛ مرگبارترین سال مهاجران، فرجام پررنج مهاجران در دو سوی آتلانتیک رکورد جدیدی ثبت می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2016 ؛ مرگبارترین سال مهاجران، فرجام پررنج مهاجران در دو سوی آتلانتیک رکورد جدیدی ثبت می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید