کرونا ثروت مالکان شرکت های فناوری را افزایش داد

به گزارش سارا نوشت، مجله فوربز در سی و پنجمین گزارش سالانه خود از میلیاردر های جهان، لیست ثروتمندترین مردم جهان را در سال 2021 ارائه داده که بخش عمده این میلیاردر ها مالکان شرکت های فناوری هستند یا این که شرکت آن ها ارتباطی مستقیم با فناوری دارد. موضوع جالب توجه در این گزارش این است که با وجود شیوع کرونا و بسته شدن بسیاری از کسب و کارها، به تعویق افتادن رونمایی از محصولات و... اوضاع به کام ثروتمندان جهان بوده و ثروت آن ها در مجموع 5 تریلیون دلار نسبت به سال 2020 افزایش یافته است.

کرونا ثروت مالکان شرکت های فناوری را افزایش داد

فناوری پول ساز ترین حوزه دنیا

به گزارش ایران، شیوع کرونا در سال 2020 با رشد چشمگیر خرید و فروش آنلاین، ارزش ارز های دیجیتال و نیز افزایش ارزش سهام بعضی کمپانی ها در دنیا همراه شد و حالا در لیست مجله فوربز شاهد افزایش تعداد میلیاردر های دنیا هستیم هرچند در کنار آن، در سال کرونایی 2020 بیکاری و فقر در بخش های زیادی از دنیا گسترش یافت.

طبق این گزارش، سال جاری تعداد میلیاردر های دنیا به 2 هزار و 755 نفر رسیده که این رقم 660 نفر بیش از گزارش سال 2020 این مجله معتبر است. لازم به ذکر است که سال جاری در حوزه تکنولوژی 365 میلیاردر معرفی شده اند در حالی که این رقم در سال گذشته 241 نفر بوده است.

در حال حاضر مجموع ثروت میلیاردر های حاضر در لیست فوربز به 13.1 تریلیون دلار رسیده است درحالی که در سال 2020 این رقم 8 تریلیون دلار بود. همچنین این گزارش نشان می دهد که مجموع ثروت 10 فرد ثروتمند برتر دنیا در سال 2021 ارزشی معادل 1.15 تریلیون دلار دارد که 686 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

با نگاهی به لیست ثروتمندان دنیا می توان دریافت که فناوری تا چه حد درآمدزا بوده است چراکه مجموع ارزش ثروت میلیاردر های تکنولوژی، از بسیاری حوزه های دیگر از جمله مد و فشن با 1.7 تریلیون دلار و حوزه های سرمایه گذاری و اقتصادی با 1.5 تریلیون دلار بسیار عبور نموده است. طبق این گزارش، مجموع ارزش ثروت میلیاردر های تکنولوژی، به حدود 2.5 تریلیون دلار رسیده که 80 درصد از 1.4 تریلیون دلار سال گذشته بیشتر است.

در این لیست به پراکندگی میلیاردر ها در دنیا نیز اشاره شده است. در حالی که امریکا همچنان خانه بیشتر ثروتمندان حوزه تکنولوژی است، اما چین نیز به دلیل رشد فزاینده و سریع اینترنت، نسل تازه ای از ثروتمندان را در خود جای داده که در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند. در حال حاضر از 20 فرد ثروتمند حوزه تکنولوژی در دنیا، 9 نفر آن ها از چین هستند در حالی که این رقم در سال گذشته 6 نفر بوده است. هند نیز سومین جمعیت میلیاردر های این لیست را با 140 نفر در اختیار دارد. یکی دیگر از موارد جالب لیست تازه فوربز این است که 86 درصد از میلیاردر های سال 2020 در یک سال گذشته ثروتمندتر شده اند که البته بیشتر آن ها از شرایط کرونا بهره برده اند. همچنین درمجموع میلیاردر های اروپایی حدود یک تریلیون دلار ثروتمندتر از سال قبل شده اند.

آمازون همچنان در اوج

اما فرد شماره یک ثروتمندترین های فوربز چه کسی است؟ بازهم این جف بزوس بنیانگذار کمپانی پرقدرت آمازون است که در صدر لیست میلیاردر های دنیا قرار گرفته و گویی هرگز نمی خواهد از صدرنشینی فاصله بگیرد. این چهارمین سال متوالی است که از وی به عنوان ثروتمندترین فرد دنیا در فوربز یاد می گردد. ثروت جف بزوس 177 میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به سال گذشته افزایش 64 میلیارد دلاری داشته است. شاید وی هرگز تصورش را هم نمی کرد که شرکت تجارت الکترونیک آمازون را که در سال 1994 در گاراژ خانه اش در سیاتل راه اندازی نموده، روزگاری وی را به ثروتمندترین فرد دنیا تبدیل کند.

جف بزوس تهدید های کرونا را به فرصت تبدیل کرد و در فاصله ماه های مارس تا آوریل 2020، حدود 175 هزار کارگر استخدام کرد چرا که با افزایش چشمگیر استفاده مردم از بستر این فروشگاه آنلاین، کارکنان قبلی وی نمی توانستند جوابگوی این احتیاج دنیای باشند. البته با احتساب کارگرانی که وی برای انبار های خود در دنیا به کار گرفت، نیرو های تازه استخدام شده در این کمپانی در سال کرونایی 2020 به 400 هزار نفر رسید.

هر چند بسیاری از کارگران آمازون و همچنین فروشگاه زنجیره ای Whole Foods که در مالکیت آمازون است و در زمینه فروش آنلاین خواربار و سبزیجات فعالیت دارد، به دلیل ساعات کار زیاد، شرایط نامناسب فضای کار، دستمزد پایین و... دست به اعتصاب هایی هم زدند، اما این مسائل سبب نشد تا عنوان ثروتمندترین مرد دنیا، برای وی دست نیافتنی باشد. البته همه ثروت بزوس به وسیله آمازون کسب نشده است چرا که وی مالک روزنامه مطرح واشنگتن پست و همچنین Blue Origin، یک شرکت هوافضاست که در زمینه فراوری موشک و ماهواره در مصارف تجاری فعالیت دارد.

نفر دوم این لیست باز هم از مدیران حوزه فناوری است. ایلان ماسک که این روز ها با تأثیرگذاری فوق العاده اش در بازار بیت کوین زبانزد است را شاید بتوان جاذب بیشترین ثروت در سال کرونایی 2020 دانست. ثروت وی در سال 2021 حدود 151 میلیارد دلار برآورد شده که این رقم نسبت به سال 2020 افزایشی 126.4 میلیارد دلاری داشته است.

وی که در سال 2020 با ثروت 24.6 میلیارد دلاری خود در صندلی 31 لیست برترین های فوربز جای گرفته بود، حالا در یک جهش کم سابقه، به دومین مرد ثروتمند دنیا تبدیل شده است. دلیل این پیشرفت بزرگ ایلان ماسک 49 ساله را می توان رشد 705 درصدی ارزش سهام کمپانی تسلا دانست. سال 2020 برای ماسک، هم در زمین و هم در هوا فوق العاده بود چراکه هم در زمینه فراوری خودرو های برقی تسلا پیروز بود و هم پروژه فضایی اسپیس ایکس را به خوبی پیش برد.

بیل گیتس نیز دیگر مرد دنیای فناوری است که در جمع ثروتمندترین های فوربز قرار گرفته و با ثروت 124 میلیارد دلاری، ردیف چهارم این لیست را به خود اختصاص داده است. وی ثروتش را مدیون کمپانی های مایکروسافت، یک کمپانی ریلی و همچنین یک کمپانی فراوری تراکتور با نام Deere & Company است. در دوران کرونا اپلیکیشن مایکروسافت تیمز در کنار زوم به یکی از بهترین ابزار های ارتباطی برای برپایی کلاس ها و جلسات کاری آنلاین تبدیل شد و سود سرشاری نصیب گیتس کرد و توانست همچنان در جمع 10 فرد ثروتمند دنیا باقی بماند.

پنجمین صندلی این لیست نیز از آن مارک زاکربرگ مالک فیس بوک است و میزان ثروت وی نیز 97 میلیارد دلار برآورد شده است. جالب است بدانید که ثروت وی نیز نسبت به سال گذشته افزایش 42.3 میلیارد دلاری داشته که بیشتر آن نیز در نتیجه شیوع کرونا حاصل شده است. به دنبال بحران کرونا و افزایش میزان استقبال مردم از شبکه اجتماعی فیس بوک برای دریافت اخبار مربوط به این بیماری، ارتباط با دوستان، مشاهده نقشه های ردیابی بیماران، معین شدن مناطق آلوده تر روی نقشه و... سبب افزایش 80 درصدی ارزش سهام فیس بوک در سال 2020 شد.

وارن بافت هم با 96 میلیارد دلار ثروت در صندلی ششم قرار گرفته است. از سال 1993 تا به امروز این نخستین بار است که وی از جمع 5 ثروتمند برتر دنیا کنار رفته و هر چند به نظر می رسد کرونا چندان به کام این سرمایه گذار 90 ساله نبوده است، اما باید گفت نسبت به سال 2020، 28.5 میلیارد دلار بر ثروت وی افزوده شده است. لری الیسون از کمپانی اوراکل، لری پیج و سرگئی برین از کمپانی گوگل هم از دیگر مدیران حوزه فناوری هستند که در جمع 10 میلیاردر برتر دنیا جای گرفته اند.

این میلیاردر های تازه وارد

یکی دیگر از نکات جالب توجه لیست 2021 فوربز، ورود 493 میلیاردر تازه وارد به جمع میلیاردر های دنیا است که با توجه به شرایط کرونایی دنیا بسیار دور از ذهن بود. 210 نفر از میلیاردر های جدید از چین و هنگ کنگ هستند و 98 نفر آن ها نیز از امریکا در این لیست جای گرفته اند.

لازم به ذکر است یکی از جوان ترین تازه وارد های این لیست، ویتنی ولف هرد بنیانگذار اپلیکیشن Bumble و مالک اپلیکیشن Badoo است. به یمن شیوع کرونا و پرهیز مردم از دیدار های حضوری، این اپلیکیشن های ویژه قرار های محبت آمیز در میان کاربران به محبوبیت بالایی دست یافت و همین امر ویتنی را در جمع میلیاردر های جدید لیست 2021 فوربز قرار داد. این اپ ها در بیش از 150 کشور دنیا فعالیت دارند.

البته وی تنها کسی نیست که از شرایط کرونایی دنیا بیشترین سود را برده است و یکی دیگر از میلیاردر های جدید فوربز نیز Guillaume Pousaz سوئیسی، بنیانگذار کمپانی Checkout.com است. این کمپانی فین تک که در سال 2012 و به منظور حل مسائل پرداخت ها و خرید های آنلاین در دنیا راه اندازی شد، از شرایط کرونایی بیشترین بهره را گرفت به گونه ای که تعداد تراکنش های اقتصادی آنلاین این کمپانی در سال 2020 نسبت به سال قبل از آن سه برابر شد.

بنیانگذار 39 ساله این کمپانی، کرونا را یک سکوی پرتاب برای خود می داند چراکه پیروزیت این شرکت در بحران کرونا سبب شد تا در ژانویه 2021 حدود 450 میلیون دلار سرمایه از بخش های خصوصی جذب کند و ارزش این کمپانی را به 15 میلیارد دلار برساند؛ اتفاقی که شاید تنها در سایه کرونا امکانپذیر بود.

منبع: فرارو

به "کرونا ثروت مالکان شرکت های فناوری را افزایش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا ثروت مالکان شرکت های فناوری را افزایش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید