نانولوله های کربنی به یاری فراوری عناصرگرمایشی در منسوجات انعطاف پذیر آمد

به گزارش سارا نوشت، روسیه، الیاف پلیمری بسیار ریز با نانولوله های کربنی توبال شرکت او سی اس آی ال فراوری نموده است که می توان از آن برای فراوری عناصر گرمایش در منسوجات انعطاف پذیر استفاده کرد.

نانولوله های کربنی به یاری فراوری عناصرگرمایشی در منسوجات انعطاف پذیر آمد

به گزارش گروه دانشگاه سارا نوشت، یک شرکت روسی با استفاده از نانولوله های کربنی فراوری شده به وسیله او سی اس آی ال اقدام به فراوری الیافی نموده است که کاربردهای زیادی در منسوجات انعطاف پذیر گرم شونده دارد. در حال حاضر محصولات مختلفی در بخش پزشکی، خودروسازی و هوافضا با این فناوری فراوری شده است.

آمپرتکس (Amperetex)، مستقر در کالینینگراد، روسیه، الیاف پلیمری بسیار ریز با نانولوله های کربنی توبال شرکت او سی اس آی ال (OCSiAl) فراوری نموده است که می توان از آن برای فراوری عناصر گرمایش در منسوجات انعطاف پذیر استفاده کرد.

پاول پوگربنیاکوف، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت آمپرتکس، می گوید: جریان معادل یک لامپ رشته ای معمولی با توان 75 وات برای گرم کردن مواد پلیمری یا لباس های بافته شده با مواد پلیمری احتیاج است. البته این فناوری نو به میزان کمی برق احتیاج داشته و برای مردم بی خطر است چرا که ولتاژ مورد احتیاج برای لباس ساخته شده از این نوع پارچه فقط پنج ولت است.

کریستین ماوس، رهبر توسعه و پشتیبانی ترموپلاستیک ها در گروه او سی اس آی ال، اضافه کرد: نانولوله های کربنی یکی از مواد رسانا با بالاترین عملکرد هستند. در عین حال، بر خلاف سایر اضافه کردنی های کربنی، آنها بسیار انعطاف پذیر هستند. شکل آنها شبیه به موی انسان است، اما 50000 بار نازکتر هستند. به علت خواص منحصربفردی که دارند، دوز نانولوله های کربنی مورد احتیاج برای اصلاح الیاف پلیمری می تواند آنقدر کم باشد که بر فراوری الیاف یا ویژگی های آنها تأثیری نگذارد.

نانولوله های کربنی به عنوان کنسانتره در دسترس هستند که می توانند به عنوان مثال، به پلی پروپیلن یا پلی آمید ذوب شده اضافه شوند.

توری حرارتی ساخته شده از الیاف را می توان در مواد منعطف یا عناصر کامپوزیتی با شکل پیچیده ادغام کرد. تست های آزمایشگاهی دوام فیبر را 30000 چرخه نشان داده اند که با عمر مفید 30 ساله قابل مقایسه است. مش های گرمایشی رسانای الکتریکی با موفقیت در پروژه های مختلف از جمله سقف ضد یخ، ایستگاه اتوبوس، پوشش ضد لغزش با عناصر گرمایش آمپرتکس یکپارچه و حسگرهای گرمایش اتوماتیک تعبیه شده است.

پوگربنیاکوف گفت: بازار استفاده از چنین الیافی بسیار بزرگ است. این بازار شامل صنایع پزشکی، کشاورزی، ساخت و ساز، نفت و گاز، خودروسازی و هوافضا می گردد. ما در حال حاضر فراوری پارچه های گرمایشی مصنوعی را در حجم های صنعتی شروع نموده ایم و سال جاری قصد داریم خط فراوریی را برای گرمایش در مناطقی که قبلاً در دسترس نبودند عرضه کنیم. ما در کوشش برای کاهش مصرف انرژی و ایجاد راهکار هایی برای بخش B2B در پاسخ به درخواست های خاص هستیم. مرحله بعدی فرایند توسعه، استفاده از این عناصر برای گرم کردن اجسام و محصولات با پیکربندی های هندسی پیچیده است.

او سی اس آی ال که مقر آن در لوکزامبورگ است، بزرگترین فراوری کننده نانولوله های کربنی با ظرفیت فراوری سالانه 90 تن است که 97 درصد از ظرفیت فراوری نانولوله های کربنی در دنیا را تشکیل می دهد. او سی اس آی ال بیش از 40 محصول نانولوله کربنی را با هدف تقویت مواد پلیمری، از جمله ترموست، ترموپلاستیک، الاستومرها و منابع انرژی الکتروشیمیایی فراوری نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نانولوله های کربنی به یاری فراوری عناصرگرمایشی در منسوجات انعطاف پذیر آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانولوله های کربنی به یاری فراوری عناصرگرمایشی در منسوجات انعطاف پذیر آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید