معاون زراعت جهاد کشاورزی: نابسامانی هایی در بازار وجود دارد

به گزارش سارا نوشت، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: وضعیت فراوری خوب است، اما نابسامانی هایی در بازار وجود دارد.

معاون زراعت جهاد کشاورزی: نابسامانی هایی در بازار وجود دارد

به گزارش خبرنگار سارا نوشت، در گلپایگان، عباس کشاورز امروز (پنجشنبه) در حاشیه بازدید از مزارع شهرستان گلپایگان در جمع سارا نوشت اظهار کرد: به طور کلی وضعیت زراعت کشور خوب است و با توجه به بارش ها سال زراعی جاری خوبی را داشتیم، البته خسارت هایی را هم به صورت منطقه ای شاهد بودیم. این بارندگی ها به شرایط تالاب ها، آب های زیرزمینی و آب های سطحی یاری شایانی کرد.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که امسال در محصولاتی همچون گندم، جو و… با افزایش فراوری روبرو خواهیم بود. همچنین امسال در فراوری کلزا رکورد خواهیم زد و علیرغم خسارت هایی که در مناطق سیل زده داشتیم در فراوری این محصول در امسال به 500 هزار تن خواهیم رسید.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: وضعیت فراوری خوب است، اما نابسامانی هایی در بازار وجود دارد. برای سبزی و صیفی جات هر ساله برنامه تهیه و ابلاغ می کنیم، خواهش ما این است که کشاورزان این برنامه را رعایت نمایند، چرا که در مرحله اول به نفع کشاورز است. وقتی فراوری بیشتر از عرضه باشد گاهاً امکان نگهداری نداریم ضمن اینکه مداخله دولت در این گونه موارد به جز مشکل آفرینی اثر مثبتی ندارد، گرچه ممکن است مشکل کشاورزی در یک منطقه حل گردد، اما در سطح ملی کار مناسبی نیست.

کشاورز خاطر نشان کرد: در شهرستان گلپایگان و مناطق مرکزی کشور آب یک مشکل جدی است، گرچه بارش های اخیر اندکی از نگرانی ها را کم نموده، اما دلمان می خواهد به صورت پایدار دارای کسب و کار و فراوری باشیم، بنابراین اولین خواهش ما این است که هر محصولی را به صورت نشایی بکارید تا مصرف آب و هزینه ها به اندازه چشمگیری کاهش و فراوری افزایش یابد.

وی توضیح داد: گلپایگان یک منطقه دامپروری است، بنابراین توصیه می کنم محصولات علوفه ای کم آب بَر ترویج گردد، در این منطقه باید دامپروری توسعه یابد و الگوی علوفه اصلاح گردد.

معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی اضافه نمود: سطح زیر کشت کلزا در کشور در امسال و قبل از خسارت های اخیر حدود 250 هزار هکتار بود. بعد از خسارتی که سیل به مزارع وارد کرد، در فراوری گندم شاهد افزایش 1.2 میلیون تن و در جو بیش از 700 هزار تن هستیم. حدود دو میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم آبی و حدود چهار میلیون هکتار زیر کشت گندم دیم است.

کشاورز یادآورشد: به کشت گیاهان گلخانه ای توجه بیشتری گردد، این نوع کشت دارای اشتغالزایی، بهره وری آب و ارز آوری است. بانک کشاورزی بیش از 5 هزار میلیارد تومان برای کشت گلخانه ای اعتبار پیش بینی نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "معاون زراعت جهاد کشاورزی: نابسامانی هایی در بازار وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون زراعت جهاد کشاورزی: نابسامانی هایی در بازار وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید