ضرورت رصد فرهنگی برای سیاست گذاران

به گزارش سارا نوشت، نماینده دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی کشور، با اشاره به تعریف فرهنگ و نگاه منظومه ای به آن، فرهنگ عمومی را نزدیک ترین برش مفهومی به مردم دانست و گفت: از این جهت هم درک این مفهوم دارای اهمیت جدی است و هم توجه به سنجش شرایط کنونی این لایه مفهومی نیز دارای اهمیت است.

ضرورت رصد فرهنگی برای سیاست گذاران

محمد آقاسی در گفت وگو با سارا نوشت، با اشاره به نامگذاری روز 14 آبان به نام روز فرهنگ عمومی، به ضرورت توجه به مفهوم فرهنگ عمومی اشاره نمود و اضافه نمود: به علت همین اهمیت، به هر مقدار بتوانیم ترجمه ای از فرهنگ عمومی را برای سیاست گذاران داشته باشم، می توانیم انتظار داشته باشیم که سیاست های فرهنگی کشور در رفتارعمومی، بازتاب داشته باشد.

وی با اشاره به این موضوع که رصد فرهنگی، شواهد مختلفی را بر روی میز سیاست گذاران قرار می دهد، اضافه نمود: به هر مقدار شناخت دقیق تری از شرایط موجود فرهنگ عمومی کشور، تغییرات انجام شده از بازه های زمانی قبل و نیز جهت گیرهای آینده تغییرات جامعه داشته باشیم، می توانیم سیاست های دقیق تری را تنظیم کنیم.

معاون نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به همکاری این دبیرخانه با شورای فرهنگ عمومی کشور، به ظرفیت های تازه این شورا در دوره مدیریت تازه اشاره و ابراز امیدواری کرد که طی ماه های آینده شاهد تحول در این شورا و نیز خدمات بیشتری از آن برای کشور باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همچنان ظرفیت های زیادی از شورای فرهنگ عمومی مغفول مانده است، اظهار کرد: پیروزیت هر سیاست گذاری در توجه به ذی نفعان است و سیاست گذاری در عرصه ملی، نیازمند توجه به عموم مردم و در یک کلام ملت است. در صورت فقدان توجه به محیط و مردم، سیاست گذاری به دور از واقعیت های موجود انجام می گردد و نه تنها تبعات منفی به بار می آورد، که کارآمدی های موجود را نیز خدشه دار می نماید.

آقاسی با اشاره به مطالعات مختلف انجام شده، انتظار مردم و نخبگان از حوزه فرهنگ را بسیار بالا دانست و گفت: با توجه به مسائل معیشتی و مالی، باید به زوایایی از فرهنگ و قدرت آن در گره گشایی از مسائل مالی توجه کرد؛ از جمله توجه به فرهنگ کار و فرهنگ فراوری و راهکارهای ارتقای آن در شرایط فعلی می تواند یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط موجود باشد.

دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن توجه دادن به مطالعه و آنالیز الگوهای پیروز دنیا و به ویژه بعضی کشورهای شرقی در استفاده از فناوری های نرم و هویت ساز، گفت: ظرفیت های فرهنگی و نیز مولفه های فراوان فرهنگ عمومی در کشور، امکان فراوری فراوان فناوری های فرهنگی را می تواند فراهم کند.

وی با اشاره به ضرورت اقدامات بنیادین در این خصوص، به توجه به همسو و هم آهنگ کردن کلیه توقعات اشاره نمود و آن را امری خطیر و کاری سخت توصیف کرد و در سرانجام با تبریک روز شورای فرهنگ عمومی به همه همکاران دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و بعلاوه همکاران دبیرخانه در سراسر کشور، برای دبیر تازه این شورا آرزوی پیروزیت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ضرورت رصد فرهنگی برای سیاست گذاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت رصد فرهنگی برای سیاست گذاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید