سوغاتی های بالی ، از بالی چه بخریم؟

به گزارش سارا نوشت، بالی، جزیره زیبایی در کشور اندونزی است که سالانه گردشگران زیادی برای استراحت و تماشای منظره ها فوق العاده به آن جا سفر می نمایند. از آن جایی که خرید سوغاتی و یادگاری یکی از مهم ترین بخش های هر سفر محسوب می گردد، در این بخش بر آن شدیم تا به معرفی سوغاتی های بالی، صنایع دستی بالی و اجناسی که می توانید از بازارهای بالی تهیه کنید و به همراه خود بیاورید، صحبت کنیم. پس اگر در آینده ای نزدیک قصد سفر به این جزیره را دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

سوغاتی های بالی ، از بالی چه بخریم؟

شما می توانید انواع کالاهایی که می خواهید در بازارهای بالی پیدا کنید. پوشاک، کیف ها و کلاه های چرمی، عینک آفتابی، صنایع دستی و ... . اما مسئله این جاست که ما همواره سعی می کنیم کالایی را انتخاب کنیم که در جای دیگر نتوان آن یافت و تماشا آن ما را به یاد بالی بیندازد. از این رو اغلب مردم ترجیح می دهند از هنرها و صنایع دستی بالی را به عنوان یک یادگاری یا سوغاتی از آنجا تهیه نمایند. ما در این جا سوغاتی های بالی که پرطرفداترند را به شما معرفی می کنیم.

حکاکی روی چوب و منبت کاری

یکی از هنرهای اهالی و صنایع دستی بالی، مجسمه هایی است که در مقدار های متفاوت با چوب درست می نمایند. آن ها با دقت فراوان چوب را می تراشند و تندیس های زیبایی را با جزییات بر روی آن حک می نمایند. این تندیس ها معمولا طرح هایی از صورت انسان و یا حیوانات می باشد. علاوه بر آن وسایل چوبی دیگری چون انواع قاشق، کفگیر، کاسه های چوبی، سینی های سرو و دیگر لوازم کاربردی منزل نیز از سوغاتی های بالی هستند که می توانید در این جزیره به وفور پیدا کنید. وسایلی که با چوب یک تکه ساخته شده و سنگین ترند، مرغوب تر هستند. از این لوازم می توانید به عنوان اجناس تزیینی نیز بهره ببرید.

یکی دیگر از هنرهای چوبی و صنایع دستی بالی که می تواند یادآور تاریخ این جزیره نیز باشد، ماسک بارونگ است. بارونگ، یکی از اسطوره های بالی بوده که رهبری یک گروه خوب را برعهده داشته است. پادشاه ارواح، بارونگ، به همراه نیروهایش به جنگ با راگاندا می رود. ماسک های بارونگ به صورت دست ساز و با چوب های همین منطقه ساخته می شوند و با توجه به این که کاملا سنتی و بومی هستند، می توانند برترینیادگاری و سوغاتی بالی محسوب گردند.

کلاه و سبد حصیری

اگر به سراغ بازارهاچه ها و فروشگاه های سوغاتی های بالی بروید، می توانید انواع اجناس حصیری را در آن پیدا کنید. جعبه، دیس، سبد و کلاه های حصیری از جمله این لوازم هستند که به صورت کاملا دست ساز به وسیله اهالی این منطقه ساخته می شوند. برای ساخت این لوازم حصیری از ترکه و شاخه های نخلی استفاده می شود که از جنگل های اندونزی به دست آمده اند.

زیور آلات سنتی و اشیای نقره ای

از جمله سوغاتی های بالی که می توانید در بازارهای بالی پیدا کنید، زیورآلات و جواهرات هستند. طلا و نقره استرلینگ بالی بسیار با کیفیت بوده و می توانند یک هدیه خوب برای عزیزان شما باشند. زیورآلات سنتی این منطقه با نقره و به صورت دست ساز ساخته می شود. این زیورآلات معمولا با مهره های کوچک و سیم های نقره تزیین شده و یک الگوی مشخصی را دنبال می نمایند.جواهرسازان این منطقه نیز از نقره و سنگ های نیمه قیمتی دیگری چون عقیق، یشم و مروارید برای ساخت زیورآلات استفاده می نمایند. این سنگ ها معمولا از خود جزیره بالی و نواحی اطراف آن تهیه می گردند. علاوه بر آن از سنگ های طبیعی، مرجان و استخوان نیز برای ساخت این زیوآلات استفاده می شود.

آلات موسیقی سنتی

موسیقی سنتی و بومی هر منطقه مجذوب کنندهیت های خاص خود را خصوصا برای علاقه مندان به این هنر دارد. در طول زمان برای ساخت آلات موسیقی از ابزارها و وسایل مختلفی استفاده میشد و هر منطقه نیز با توجه به نوع موسیقی آن منطقه ابزار خاص خود را داشت. بالی نیز از این مسئله مستثنی نبوده و دارای ادوات و آلات موسیقی بومی مخصوص به خود است. پس اگر در اطراف خود کسی را دارید که به هنر و موسیقی سنتی علاقه مند است، می توانید از بازارهای بالی ابزار موسیقی بومی و محلی این منطقه را بخرید. کار کردن با این ابزار راحت بوده و احتیاج به تخصص خاصی برای نواختن آن ها وجود ندارد.

منسوجات سنتی

منسوجات سنتی و محلی این منطقه انواع مختلفی دارند و معمولا از پنبه و الیاف طبیعی دیگر برای بافت آن ها استفاده می شود. اگر قصد دارید منسوجات مربوط به این جزیره را خریداری نمایید، حتما این نکته را به فروشنده یادآوری کنید. زیرا منسوجاتی که در بالی به فروش می رسند علاوه بر انواع منسوجات محلی از جزایر و منطقه ها اطراف نیز به این جا آورده می شوند این منسوجات در بازارهای بالی به وفور یافت می شوند.

شال ابریشمی و سارونگ

قطعا لباس های سنتی بالی می تواند یک یادگاری و سوغاتی خوب از صنایع دستی بالی باشد، زیرا مانند آن را در جای دیگری نمی توانید پیدا کنید. یکی از این لباس های محلی سارونگ است. سارونگ نوعی دامن سنتی است که هم مردان و هم زنان بالی از آن استفاده می نمایند. این پوشش معمولا با طراحی چهارخانه و در رنگ های شاد و متنوع عرضه می شود. شال های نخی و ابریشمی قابل تهیه در بازارهای بالی نیز می توانند هدیه ای مناسب برای عزیزان شما باشند. این شال ها دارای رنگ های متنوع بوده و با طراحی های سنتی تزیین شده اند. این طرح ها با استفاده از چاپ باتیک بالی بر روی آن ها ایجاد می شود. اگر علاقه مند باشید، می توانید منسوجات و شال های دست ساز را نیز در این جزیره پیدا کنید.

قهوه

جزایر اندونزی به علت موقعیت جغرافیایی و قرار داشتنشان در معرض تابش آفتاب استوایی و قله های آتشفشانی، برترین شرایط را برای فراوری قهوه دارند. از این رو این کشور به عنوان یکی از مهم ترین فراورینماینده های قهوه جهان محسوب می شود. اگر شما یا دوستانتان به قهوه علاقه دارید، قطعا برترین سوغاتی که می توانید از بالی تهیه کنید، قهوه است. نوع دیگری از قهوه در این منطقه فراوری می شود که کوپی لواک (Kopi Luwak) نام دارد. کوپی لواک گران ترین قهوه جهانست که از مدفوع حیوانی با نام زباد تهیه می شود. زباد حیوانی از خانواده زبادان بوده و بومی منطقه جنوب شرقی آسیا می باشد. برای تهیه قهوه کوپی لواک، زباد دانه های قهوه را خورده و هسته آن را دفع می نماید. از این مدفوع برای فراوری قهوه استفاده می نمایند. این قهوه ها را می توانید در کافه های یوبود و بالی امتحان کنید. این قهوه در بازارهای بالی موجود است.

بادبادک

اگر سری به بازارچه های سنتی بالی بزنید، می توانید انواع بادبادک ها در رنگ های مجذوب کننده و زیبا و طرح های متفاوت را در آن ها پیدا کنید. بعلاوه بادبادک هایی هستند که به شکل کشتی ساخته شده اند. این بادبادک ها می توانند یک سوغاتی خوب برای بچه ها باشند. البته باید بدانید این بادبادک ها اغلب بزرگ و جاگیر بوده و حمل و نقل آن ها مقداری مشکل است.

اسباب بازی ها و پازل های چوبی

اسباب بازی های چوبی را در هر نقطه ای از جهان می توانید پیدا کنید. این اسباب بازی ها معمولا مقرون به صرفه تر از صنایع دستی چوبی هستند و می توانند هدیه ای مناسب برای عزیزان شما باشند. شما می توانید پازل های چوبی را به عنوان تفریح برای بچه ها و بزرگسالان سوغاتی ببرید.

منبع: همگردی

به "سوغاتی های بالی ، از بالی چه بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی های بالی ، از بالی چه بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید