سناریو های بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی آینده تشریح شد

به گزارش سارا نوشت، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر ضرورت برنامه ریزی درسی با توجه به شرایط بیماری کرونا تأکید و خواهان برنامه ریزی بر مبنای احتمالات مختلف برای سال تحصیلی پیش رو شد.

سناریو های بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی آینده تشریح شد

به گزارش گروه اجتماعی سارا نوشت، حسن ملکی در نشست شورای پیگیری اقدامات تحولی، بر اهمیت چگونگی روبرو سازمان با شروع سال تحصیلی تازه اشاره نمود و گفت: در این راستا باید فرایند حضوری و نیمه حضوری آموزش ها را مدنظر قرار دهیم، اما اگر بنا شد که بازهم مدارس به صورت نیمه حضوری باشد، باید برنامه ریزی مناسب و عالمانه و به موقع، در خصوص مسئله داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در ارتباط با شروع سال تحصیلی سه سناریو احتمال دارد. احتمال نخست در این بخش، برگزاری مدارس و آموزش ها به صورت حضوری و با شرایط عادی است و کوشش اصلی هم بر اجرای همین حالت است؛ یعنی مدارس به صورت کاملاً عادی بازگشایی می شوند و دانش آموزان بتوانند در مدارس حضور پیدا نمایند تا آموزش ها به صورت کارآمد ادامه پیدا کند. البته این حالت و شکل، دارای شرایط و الزاماتی نظیر واکسیناسیون است که اگر برای معلمان و دانش آموزان، انجام گردد، اطمینان را افزایش می دهد. این امر برای معلمان و دانش آموزانی که بیماری زمینه ای دارند، لازم است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: نکته دوم در بخش حضوری، آمادگی مدارس از ابعاد مختلف است که در آموزش های حضوری ضرورت دارد. پذیرش جامعه به خصوص والدین و خانواده ها مسئله دیگری است، زیرا این بخش ها هم باید بتوانند با خیال راحت این مسئله را بپذیرند که البته این امر، احتیاج به فرهنگ سازی، توجیه و اطمینان بخشی به جامعه دارد؛ لذا اگر این شرایط فراهم شد و اوضاع کلی اجازه داد، سناریو اول در کشور شکل می گیرد که به لطف خداوند برنامه ریزی سازمان در این بخش اجرا شده و مشکل یا دغدغه خاصی در این حالت نیست.

ملکی گفت: مسئله اصلی، زمانی بروز پیدا می نماید که ما سناریوی ترکیبی را بپذیریم و این راه چاره دنبال گردد. در بعضی از موارد، واژه ترکیبی اشتباه برداشت می گردد؛ درحالی که معنای درس، به معنای دو شیوه یا رویکرد آموزش است، به این معنا که رویکرد های سنتی را با رویکرد های فناور محور ترکیب کنیم و در همین آموزش های حضوری و معمولی هم به کارگیریم. در واقع مسئله آموزش ترکیبی به معنای حضور و عدم حضور نیست و در حالت عادی هم اگر بخواهیم آموزش های قوی تر و غنی تری رخ دهد، می توانیم از این بخش استفاده کنیم و ربطی به اوضاع کرونایی کنونی ندارد. البته ما امروز این واژه را با مسامحه به کار می بریم که به معنای حضور و عدم حضور است که البته معادل ناصحیح، اما مرسوم است و اگر این معنا را بپذیریم، به این معناست که دانش آموزان در سال تحصیلی پیش رو به صورت ترکیبی در مدارس حضور پیدا نمایند به طوری که بخشی از ایام هفته را در مدرسه حضور داشته و بخشی را به صورت غیرحضوری دنبال نمایند.

وی تأکید کرد: در این حالت ما باید برای این شیوه آموزش تکلیف خودمان را در برابر برنامه های درسی مدارس مشخص کنیم. تکلیف شرایط حضوری که مشخص است، اما در خصوص شرایط غیرحضوری، سازمان پژوهش باید بداند که برای محتوای آموزشی چه برنامه ای دارد؟ باید بدانیم که روبروه علمی-آموزشی و واقع بینانه ما برای حالت غیرحضوری چیست، تا شرایطی کارآمد در عرصه آموزش داشته باشیم و شاهد یک هارمونی لازم با بخش غیرحضوری باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توضیح داد: در این حالت برای چند عنصر و مؤلفه باید مشخص تکلیف کنیم. در این راستا، نحوه روبروه ما با مطالب درسی، صحبتی که با معلمان داریم و اینکه چه چیزی باید برای آنان آماده کنیم. مباحث اصلی است. قطعاً این راستا باید با سال قبل تفاوت داشته باشد، زیرا امروز ما تجربه بیشتری در این عرصه داریم. در این راستا، الگویی که ما ارائه می کنیم، باید متناسب با اوضاع کرونایی باشد، اما نسبت به آنچه که درگذشته ارائه شده، باید عالمانه تر و همه جانبه تر باشد.

ملکی ادامه داد: دانش آموز، والدین و محیط اجتماعی مسائل دیگری هستند که در این عرصه باید به آن توجه کنیم. برنامه درسی کرونایی به معنای ساماندهی این مؤلفه ها در یک الگوی یکپارچه است.

وی درباره برگزاری غیرحضوری مدارس، گفت: شکل سوم یا سناریوی بعدی، برگزاری غیرحضوری مدارس به صورت کامل است که البته محتمل به تعداد می رود کما اینکه در 24 ساعت گذشته، بخش های بسیاری از کشور، قرمز اعلام شدند لذا تا انتها مردادماه باید این الگو ها در دفاتر مختلف آماده گردد، اما الگویی که ارائه می گردد، باید نشان دهد که در دوره های تحصیلی چگونه بروز و ظهور پیدا می نماید؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ادامه داد: ما باید برای این برنامه ریزی کوشش کنیم تا شرمسار بچه ها و دانش آموزان نشویم. باید دانش آموزان در این نظام تکریم شوند و کرامت ذاتی آن ها حفظ گردد، لذا احتیاجمند فراوری برنامه درسی کریمانه هستیم البته من در قابلیت کارشناسی سازمان، تردیدی ندارم و معتقدم امکان اجرای عالمانه این بخش هست، زیرا ظرفیت بسیار بالاست، اما در این عرصه احتیاجمند مدیریت درست هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سناریو های بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی آینده تشریح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناریو های بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی آینده تشریح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید