دفع توپ اختلافات از زمین نساجی

به گزارش سارا نوشت، اشکان دنیا آرای - ساری- خبرنگار: استان های شمالی در فصل نوزدهم لیگ برتر فوتبال ایران فقط یک تیم دارند.

دفع توپ اختلافات از زمین نساجی

با حذف سپیدرود از لیگ برتر و سقوط به لیگ آزادگان، حالا چشم فوتبال دوستان استان های شاقتصادی در لیگ برتر فقط به یک تیم دوخته شده و آن یک تیم هم نساجی مازندران است؛ تیمی که پارسال به لیگ برتر صعود کرد و توانست به هدف مد نظر یعنی بقا در لیگ دست یابد. نساجی در سرانجام فصل توانست رتبه دهم را از آن خود کند و عملکردی تقریبا قابل دفاع برای نخستین تجربه حضور در لیگ برتر داشته باشد، اما این تیم در مدیریت حاشیه ها طی فصل اخیر مانند چند سال گذشته عملکرد قابل دفاعی نداشت.

حاشیه ها همیشه پشت درهای نساجی بودند و با کوچک ترین روزنه ای وارد این باشگاه شدند و ثبات تیم را به هم ریختند. حالا نیز در روزهایی که سایر تیم های حاضر در فصل نوزدهم لیگ برتر مشغول شناسایی مهره ها برای جذب آن ها و همچنین رایزنی با سرمربیان هستند، نساجی گرفتار حاشیه ها و مسائل مدیریتی است. درست مانند تعطیلات نیم فصل که تقریبا تمام مدت آن با مسائل حاشیه ای برای نساجی گذشت و فقط یکی، 2 هفته مانده به نیم فصل دوم، با میانجیگری استاندار و پس از آن هم روی کار آمدن مجید جلالی، از جدا شدن بازیکنان جلوگیری شد و تیم تا سرانجام نیم فصل دوم وضعیت تقریبا با ثباتی را طی کرد.

سرمربی یک سال پیش نساجی یعنی جواد نکونام در روزهای اخیر با قراردادی به فولاد خوزستان پیوست و دومین تجربه سرمربیگری اش را با این تیم جنوبی شروع کرد. سایر تیم ها نیز در حال مذاکره با سرمربیان و بازیکنان هستند. از 15 خرداد نیز فصل جابجایی شروع شده، اما نساجی به سنت تعطیلات خود، باز هم درگیر مسائل مدیریتی و حاشیه ای است. اختلافات بین مالکان 2 باشگاه مدتی است آشکار شده و مسائل اقتصادی نیز گریبان تیم را گرفته است. البته چند روز است که با ورود مستقیم استاندار به ماجرا، حاشیه ها باز هم کمرنگ شده اند.

جدال بین کادر فنی و یکی از مالکان در سرانجام فصل نیز کار را برای بقای آقا معلم روی سکوی تنها نماینده فوتبال شمال کشور در فصل نوزدهم لیگ برتر تمام کرد و حالا نساجی به تیمی تبدیل شده که در تعطیلات بین 2 فصل، نه کادر فنی و مدیرعامل دارد، نه کادر مدیریتی آن برنامه تعیینی دارند و نه تعیین است که بازیکنان آیا با این تیم قرارداد خود را تمدید خواهند کرد یا نه؟ این وضعیت در حالی مشاهده می گردد که کمتر از 2 ماه تا شروع لیگ نوزدهم باقی مانده است. طبق اعلام رئیس سازمان لیگ، فصل نوزدهم لیگ برتر فوتبال ایران 9 یا 10 مرداد شروع می گردد.

  • یک تیم و 2 مالک

بخش مهمی از دلایل بروز وضعیت کنونی در نساجی، ناشی از اختلافات بین 2 مالک باشگاه است. هر چند که نمی توان انکار کرد که با روی کار آمدن فرهاد صنیعی فر در نساجی و پشتیبانی های اقتصادی او نساجی شرایط بهتری نسبت به سال های اخیر به دست آورد و توانست به رویای دیرینه طرفدارانش یعنی صعود به لیگ برتر برسد، اما این هم قابل چشم پوشی نیست که از زمان 2 مالکی شدن نساجی، حاشیه ها در این تیم قوت گرفت.

در حال حاضر 60 درصد سهام باشگاه نساجی به نام صنیعی فر و 40 درصد دیگر در مالکیت رضا حدادیان است. این وضعیت به خاطر بالا بودن هزینه های تیمداری و یاری به مالک اول تیم انجام شد، اما به نظر می رسد چالش زا شده است. یکی از مصداق های اختلاف بین 2 مالک باشگاه را می توان در ماجرای اخراج حمید مطهری مربی نساجی و دستیار مجید جلالی از تیم مشاهده کرد. پس از این که صنیعی فر از سرپرست تیم خواست تا مطهری را به تمرین راه ندهد و سرپرست نیز به دلیل شفاهی بودن دستور، آن را اجرا نکرد، مطهری در گفت وگو با یکی از رسانه ها گفت که مالک باشگاه، یعنی حدادیان در تماس تلفنی با جلالی اعلام نموده نامه برکناری مطهری را امضا نمی نماید.

مطهری این جمله را نیز گفته بود که باشگاه 2 مالک دارد و هر 2 مالک باید برای اخراج حکم بدهند؛ همین جمله برای این که اختلاف بین مالکان باشگاه تعیین گردد کافی است. هرچند که استاندار مازندران تاکنون چندین بار نشست هایی با مالکان باشگاه داشته و از آن ها خواسته تا در کنار هم به نساجی یاری نمایند، با این حال استعفای چندباره صنیعی فر از تیمداری اینطور نشان می دهد که 2 مالکیتی بودن نساجی می تواند به استمرار حاشیه های کنونی در این باشگاه بینجامد. هر چند که مالکان باشگاه در نشست با استاندار گفتند که توان خود را برای موفقیت و حل مسائل نساجی به کار می گیرند.

  • نارضایتی بازیکنان

موضوع دیگری که می تواند برای نساجی لیگ نوزدهم مشکل ساز باشد، حاشیه های اقتصادی این باشگاه و روند پرداخت حقوق بازیکنان در لیگ هجدهم است. نارضایتی بازیکنان تیم از پرداخت مبالغ قراردادشان در نیم فصل دوم و بلاتکلیف ماندن پیگیری هایشان به مدت طولانی، می تواند این نگرش را در سایر بازیکنان لیگ ایجاد کند که پیوستن به نساجی ممکن است آن ها را از شرایط اقتصادی مناسب و پرداخت های منظم دور کند و به دردسر بیندازد؛ موضوعی که محمد آبشک هافبک گیلانی نساجی لیگ هجدهم نیز در سرانجام فصل از آن گلایه داشت.

وی از محقق نشدن وعده های اقتصادی یکی از مالکان نساجی در نیم فصل دوم انتقاد دارد و معتقد است که مسائل فراوان این باشگاه بازیکنان تیم را اذیت کرد. وی گفت: بعضی نواقص مانند دستکاری قرارداد بازیکنان توسط یکی از مسئولان سابق تیم باعث گلایه بسیاری از بازیکنان تیم شده بود. کسی هم در باشگاه نبود که جوابگوی پیگیری ها باشد. با این که رقم قرارداد ما در نساجی پایین ترین مبلغ قرارداد بازیکنان تیم های دیگر است، اما همان را هم به طور کامل تا سرانجام فصل دریافت نکردیم. در نیم فصل دوم فقط 10 درصد مبلغ پرداخت شد، در حالی که گفتند 60 درصد پرداخت شده است.

  • تغییر یک رویکرد

نماینده قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی یک روز پیش از برگزاری جلسه استاندار با مالکان نساجی، در نشست خبری گفت که از نظر او 2 مالک کنونی نساجی نمی توانند با هم کار نمایند و ضروری است که یک نفر مالکیت باشگاه را به عهده بگیرد. عبدالله رضیان با تاکید بر این که ما نمی توانیم در انتخاب مالک تیم دخالت داشته باشیم، گفت: به هر حال با شرایط کنونی 2 مالک باشگاه باید با هم کنار بیایند تا مسائل به شکلی برطرف گردد.

صنیعی فر رویه درستی در پیش نگرفته و از او می خواهیم که مدیریت درستی داشته باشد. وی با اشاره به هزینه های بالای تیمداری در لیگ برتر اظهار کرد: پشتیبانی اقتصادی تیمی همچون نساجی در لیگ برتر در سال به حدود 10 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و نمی توان با رقم های اندک و جزئی به فکر تیمداری در لیگ برتر بود. توان موجود در قائمشهر برای یاری به تیم حدود 300 میلیون تومان است و نمی توانیم به باشگاه بیشتر از این مقدار یاری کنیم. رضیان با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری نشستی با وزیر ورزش و جوانان در همین هفته-پس از تعطیلات- تاکید نمود که قرار است در این نشست مسائل باشگاه نساجی را مطرح کنیم تا تیم برای ورود به فصل نوزدهم ماده گردد.

اما دیدگاه های او پس از جلسه استاندار مازندران با مالکان نساجی تا حدودی تغییر کرد. رضیان از تماس استاندار با وی پس از جلسه اطلاع داد و گفت که نگاه و خواستش در نشست خبری روز پیش از جلسه استاندار با مالکان باشگاه همین اتحاد و همدلی مالکان بوده است. وی اضافه کرد: با همدلی و هم اندیشی و گفتگو امکان حضور با صلابت و مقتدرانه باشگاه نساجی در فصل آینده فراهم خواهد شد. از زحمات یک سال گذشته مالکان تیم نهایت تشکر و سپاس را داریم و قدردان زحمات آنان و همه مسئولان و طرفداران و اصحاب رسانه هستیم.

  • جدایی بازیکنان

پس از نیم فصل نخست لیگ هجدهم و ایجاد حاشیه ها و تنش ها در نساجی، تعدادی از بازیکنان این تیم که ابتدای فصل به نساجی آمده بودند، بر اساس بندی از قرارداد که به آن ها اجازه فسخ یک طرفه قراردادشان را می داد، تصمیم به جدایی از نساجی در نیم فصل گرفتند و حتی مذاکراتی نیز با بعضی باشگاه ها داشتند. جلالی که به نساجی آمد با این بازیکنان صحبت کرد و اجازه نداد که از تیم جدا شوند. حتی بازیکنانی هم به نساجی اضافه شدند، اما حالا با سرانجام فصل هجدهم، قرارداد این بازیکنان نیز به سرانجام رسیده و آن ها مجاز و آزادند که نماینده فوتبال شمال کشور در لیگ نوزدهم را ترک نمایند. تعداد این بازیکنان هم چشمگیر است؛ 13 فوتبالیست نساجی پس از هفته سی ام لیگ هجدهم قراردادشان با نساجی به سرانجام رسید و اکنون بازیکن آزاد محسوب می شوند.

علاوه بر این بازیکنان، 5 بازیکن دیگر نیز براساس قراردادشان این امکان را دارند که با پرداخت مبلغ، رضایتنامه نساجی را برای پیوستن به تیم های دیگر دریافت نمایند. حامد لک، محمدمهدی نظری، امید سینک، محمد آبشک، آرفنگ دافه، لاشا توتادزه، جئورجی ولسیانی، احمد عبدالله زاده، حامد شیری، فرشاد فرجی و ابوالفضل علایی بعضی از مهره های اصلی و مهم نساجی در لیگ هجدهم بودند که قراردادشان با این تیم به سرانجام رسیده و فعلا هم خبری از تمدید قرارداد با آن ها نیست.

بعضی از این بازیکنان نیز در حال رایزنی با سایر تیم های لیگ رجحان به منظور بازی در فصل نوزدهم لیگ برتر فوتبال ایران هستند. با این حساب می توان گفت که در حال حاضر نساجی تیمی بدون بازیکنان اثرگذار و شاخص است و باید هر چه زودتر برای جذب مهره های مدنظر برنامه ریزی کند. برای شناسایی بازیکنان و تهیه فهرست مهره های مدنظر باید سرمربی و کادر فنی ثابت و تعیین داشت که بر اساس برنامه ریزی ها بازیکنان مدنظر را انتخاب کند. وضعیت و شرایطی که نساجی ندارد.

  • استاندار در زمین نساجی

عصر یکشنبه هفته گذشته دفتر کار استاندار مازندران در تهران محل برگزاری نشستی مهم درباره باشگاه نساجی بود. احمد حسین زادگان همراه با برادرش حبیب حسین زادگان مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در جلسه ای که با صنیعی فر و حدادیان، مالکان باشگاه نساجی داشتند پیگیر وضعیت این تیم شدند و از 2 مالک باشگاه خواستند تا با تمام قوا تیم را برای حضور در فصل نوزدهم آماده نمایند.

در حالی که تا همین چند روز پیش 2 مالک باشگاه عملا کناره گیری خود را از تیمداری اعلام نموده بودند، با ورود مجدد استاندار به میدان، این 2 مالک و سرمایه گذار باز هم وارد عرصه شدند. مالکان نساجی در این جلسه مباحثی در مورد نگرانی ها و راهکارهای موجود برای حضور قدرتمندانه نساجی در فصل آینده لیگ برتر مطرح کردند. به نظر می رسد با قول مساعد استاندار مبنی بر یاری به تیم و پشتیبانی از مالکان باشگاه نیز با وجود بعضی حواشی پیش آمده در فصل قبل، با تصمیم ها و توافق های اجرا شده، مسائل اولیه برای ادامه جهت این تیم برطرف شده است.

استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان از خروجی نشست راضی بودند تا جایی که استاندار دستاورد جلسه را عالی توصیف کرد. در این جلسه مقرر شد استاندار و اداره کل ورزش و جوانان مازندران در چهارچوب قانون، حمایت های خود را از باشگاه نساجی داشته باشند و به منظور حضور قدرتمندانه نساجی در لیگ نوزدهم و با توافقات طرفین، هیات مدیره باشگاه نساجی هرچه سریع تر تشکیل و مدیرعامل جدید نیز انتخاب گردد تا سازماندهی خوبی برای حضور در فصل آینده لیگ برتر شکل بگیرد. مالکان باشگاه نیز عنوان کردند که به حمایت های خود از نساجی ادامه می دهند و از مسئولان استان، مردم و طرفداران خواستند حمایت بیشتری از این تیم داشته باشند.

  • تکرار یک نشست

این نشست هرچند که از نگاه 4 عضو حاضر در آن قابل قبول و رضایت بخش بود، اما تکراری بودن آن تا حدودی سایه ای از نگرانی را در دل طرفداران ایجاد می نماید. دی ماه سال گذشته نیز در تعطیلات نیم فصل که نساجی دچار حاشیه ها و تنش هایی شده بود، استاندار جلسه ای با مالکان در دفتر تهران تشکیل داد؛ نشستی که خروجی آن بی شباهت به همین جلسه چند روز پیش نبود. آن موقع نیز وعده های حمایت از باشگاه مطرح شد و مالکان هم تاکید نمودند در کنار هم از نساجی حمایت می نمایند.

خروجی نشست به طور موقت و برای یک نیم فصل نساجی را از بحران و حاشیه خارج کرد، اما با بازگشت حاشیه ها، استاندار ناچار به تکرار همان نشست شد؛ نشستی که قرار بود چند روز قبل تر در استانداری مازندران با حضور مالکان و یکی از نمایندگان قائمشهر در مجلس برگزار گردد، اما به دلیل حضور نیافتن صنیعی فر برگزار نشد. نساجی چی ها از یک سو خوشحالند که استاندار بار دیگر با میانجیگری و مدیریت، سایه حاشیه ها را از سر نساجی دور کرد و از سوی دیگر نگرانند که نکند چند ماه بعد باز هم جلسه ای مشابه برگزار گردد تا قهرها و اختلافات کهنه را حل نماید.

  • تجربه های تلخ تکراری

نساجی در شرایطی قرار گرفته است که پیشتر هم آن را تجربه نموده است؛ شرایطی که همیشه طرفداران را نگران می نماید که آیا تیم در زمان مقرر و شروع هر فصل-چه لیگ آزادگان و چه لیگ برتر-با جذب بازیکنان، کادر فنی خوب و شرایط آرمانی مناسب و پس از برگزاری اردوهای تدارکاتی اثرگذار به مسابقات می رسد یا خیر. این همان وضعیتی است که نساجی این روزها باید داشته باشد و ندارد. نه تنها طرفداران، بلکه بعضی بازیکنان نساجی نیز این روزها نگرانند که تکلیف نساجی چه خواهد شد.

فرشاد فرجی بازیکن قائمشهری نساجی که لیگ هجدهم را برای نساجی توپ زد و عملکرد قابل قبولی هم داشت، یکی از همین بازیکنان است. وی با بیان این که نساجی به یاری همه مسئولان و مدیران احتیاج دارد، گفت: صعود نساجی به لیگ برتر پس از سال ها با کوشش و زحمت بازیکنان، کادر فنی و مدیران باشگاه، همراهی و صبوری طرفداران رخ داد و نباید این امتیاز را به آسانی و به دلیل بعضی چالش ها از دست داد. وی ضمن درخواست از مدیران نساجی و مسئولان استان برای پشتیبانی از تیم در برطرف چالش های کنونی اظهار کرد: همه انتظار دارند که اقداماتی انجام و تصمیم هایی اتخاذ گردد تا اتفاق تلخی برای نساجی رخ ندهد. نساجی بزرگ ترین علاقه و عشق طرفداران و مردم قائمشهر و فوتبال دوستان مازندران است. امیدواریم که این مسائل با یاری مسئولان برطرف گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "دفع توپ اختلافات از زمین نساجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفع توپ اختلافات از زمین نساجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید