در حال مصاحبه با ایران درباره راستی آزمایی های اخیر هستیم

به گزارش سارا نوشت، آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی ادعای مطرح شده در شبکه بلومبرگ درباره سطح غنی سازی اورانیوم در ایران، گفت که در حال تبادل نظر با تهران در زمینه فعالیت های راستی آزمایی اخیر آژانس در ایران است.

در حال مصاحبه با ایران درباره راستی آزمایی های اخیر هستیم

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی ادعای مطرح شده در گزارش شبکه بلومبرگ مبنی بر کشف اورانیوم غنی شده با خلوص 84 درصد در ایران، در صفحه توییترش نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی از گزارش های اخیر در رسانه ها درباره سطح غنی سازی اورانیوم در ایران باخبر است.

دیده بان هسته ای سازمان ملل اضافه نمود: آژانس در حال مصاحبه با ایران درباره نتایج فعالیت های راستی آزمایی اخیر در ایران است و اطلاعات مقتضی را به شورای حکام ارائه خواهد نمود.

آژانس پیش از انتشار این پیغام ها در صفحه توییترش از پاسخ به سوال رویترز در این باره خودداری کرد.

این اظهارات آژانس در پی این مطرح می گردد که خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات های بلند پایه مدعی شد که ناظران آژانس انرژی اتمی، اورانیوم غنی شده را در ایران شناسایی نموده اند که کمی کمتر از سطح مورد احتیاج برای ساخت سلاح هسته ای است.

بلومبرگ اضافه نمود: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم 84 درصد غنی شده را شناسایی نموده اند.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت که آژانس در کوشش است شرح دهد که چگونه اورانیوم غنی شده ایران به خلوص 84 درصد رسیده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل بهمن ماه جاری در اظهاراتی بیان نمود که ایران تا بدین لحظه هیچ سلاح هسته ای نساخته است.

وی گفت: از اورانیوم غنی سازی شده با خلوص 90 درصد می توان برای ساخت سلاح استفاده کرد. ایران 70 کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده با خلوص 60 درصد و 100 کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده با خلوص 20 درصد در اختیار دارد.

ادعای کوشش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای درحالی تکرار می گردد که مقامات ایران بار ها تاکید نموده اند فراوری و به کارگیری تسلیحات هسته ای، جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

در پی مطرح شدن این ادعای بلومبرگ، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه با ایسنا بیان نمود: وجود ذرات با غنای بالا در هر یک از روند های غنی سازی امری طبیعی است. به عنوان مثال در روند غنی سازی اورانیوم تا غنای 20 درصد اورانیوم 47 درصد هم دیده می گردد و در روند فراوری اورانیوم 60 درصد اورانیوم با غنای بالاتر هم دیده می گردد.

او با بیان اینکه این یک موضوع عادی است و ایران احتیاجی به پنهان کاری چنین موضوعی ندارد، گفت: حتی آژانس هم چنین موردی را گزارش ننموده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ایران تا به امروز به غنی سازی بالای 60 درصد مبادرت ننموده است.

کمالوندی انتشار چنین اخباری را با اهداف سیاسی و سیاه نمایی دانست و گفت: آنچه آژانس با ایران مطرح نموده درباره وجود ذره (particale) از اورانیوم با غنای بالای 60 درصد در محل برداشت محصول به وسیله نمونه برداری های مرسوم و عادی است.

او تاکید نمود: آنچه در روند غنی سازی حائز اهمیت است محصول و فراوری نهایی است که ایران تا به امروز برای بالاتر از 60 درصد اقدام ننموده است.

منبع: فرارو

به "در حال مصاحبه با ایران درباره راستی آزمایی های اخیر هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در حال مصاحبه با ایران درباره راستی آزمایی های اخیر هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید