انتقال انسان به انسان آنفلوانزا به راحتی رخ نمی دهد ، 19 مورد مثبت آنفلوآنزا

به گزارش سارا نوشت، خبرنگاران/بوشهر رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به موارد مثبت آنفلوآنزا گفت: اگر چه انسان می تواند به ویروس آنفلوانزای حیوانی آلوده شده و دچار بیماری خفیف و یا شدید شود، انتقال انسان به انسان بیماری به راحتی رخ نمی دهد و یا بسیار محدود است و افراد با تماس مستقیم با حیوانات آلوده و یا محیط های آلوده به ترشحات آنها بیمار می شوند.

انتقال انسان به انسان آنفلوانزا به راحتی رخ نمی دهد ، 19 مورد مثبت آنفلوآنزا

سعید کشمیری در شورای اطلاع رسانی استان بوشهر با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا بیان نمود: استراتژی های اساسی همچون شستن مکرر دست ها، استفاده از دستمال در زمان عطسه، خودداری از روبوسی برای جلوگیری از پخش ویروس، و همچنین پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزا و بیماری های تنفسی وجود دارد که نیاز است به آنها توجه شود.

وی اضافه نمود: اگر چه انسان می تواند به ویروس آنفلوانزای حیوانی آلوده شده و دچار بیماری خفیف و یا شدید شود، انتقال انسان به انسان بیماری به راحتی رخ نمی دهد و یا بسیار محدود است و افراد با تماس مستقیم با حیوانات آلوده و یا محیط های آلوده به ترشحات آنها بیمار می شوند.

به گزارش سارا نوشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر اظهار کرد: ویروس آنفلوانزای فصلی مرتباً در حال تغییر است و بنابراین یک نفر می تواند چندین بار به آنفلوانزا مبتلا شود. به همین دلیل ترکیب واکسن های آنفلوانزا مرتباً (در حال حاضر هر دو سال یک بار) بازبینی شده و برای اطمینان از اثربخشی آن به روزرسانی می شود.

این مسئول تاکید کرد: ویروس آنفلوانزا از قبل از آغاز علائم بیماری (24 ساعت قبل) در ترشحات دستگاه تنفسی فرد آلوده می توان شناسایی کرد، به طور معمول ویروس بعد از 5 تا 10 روز در ترشحات ویروسی فرد آلوده قابل گزارش نیست.

وی با ارائه گزارش شرایط موارد بیماری شدید تنفسی در استان در سال جاری گفت: تعداد موارد بستری شده شدید تنفسی ثبت شده در سامانه 436 نفر، موارد دارای سابقه قبلی بیماری های زمینه ای 187 نفر، تعداد نمونه گرفته شده 154 مورد، موارد مثبت آنفلوآنزا 19 نفر، موارد فوت شده از کل بیماران بستری شده شدید تنفسی 17 نفر، و موارد فوت شده مثبت آنفلوآنزا 2 نفر بوده اند.

کشمیری ادامه داد: تعداد موارد مثبت 17 نفر که شامل 15 مورد (A(H1N1 و 2 مورد B بوده است. تعداد موارد فوت 37 نفر (که 1 نفر در بخش CCU؛ 23 نفر در ICU؛ 5 نفر در اورژانس، 7 نفر در داخلی و 1 نفر در سایر بخش ها فوت کرده اند.) از 37 نفری که فوت کرده بودند نتیجه آزمایش 8 نفر مثبت (آنفلوانزای نوع A) و 25 نفر منفی بوده و در 4 مورد هیچ نتیجه ای ثبت نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان نمود: در خصوص دارو مدتی کمبود وجود داشت که توسط خرید از بازار خارجی و پس از آن تولید داخلی مشکل حل شد و الان نیز این دارو به اندازه کافی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی در دسترس هست.

این مسئول بیان نمود: در خصوص کیک های آلوده حرف و حدیث زیاد است، 12 برند مختلف گزارش شده تا الان که مردم باز کرده و درون آن قرص و جسم خارجی مشاهده کرده اند؛ قرص ها سالم است و اصلا تغییر شکل نداده که نشان دهنده این است که پس از تولید در کیک ها جاسازی شده اند.

وی اضافه نمود: بیشتر در استان های مرزی کشف شده و بعضی از مراکز تامین این خوراکی ها پلمب شده؛ وزارت بهداشت اعلام کرده که تقریبا سرمنشا آن کشف شده و احتمال می رود که خرابکاری باشد که البته هنوز اعلام رسمی نشده است.

سعید کشمیری بیان نمود: تا الان 12 مورد گزارش مشاهده جسم خارجی در خوراکی ها در سطح استان داشته ایم که یکی دو مورد از گزارش جهت بررسی به سازمان غذا و دارو ارجاع داده شده است. دو نفر نیز در منطقه عسلویه دچار مسمومیت شده اند که به صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر یادآور شد: با اشاره به انتصاب 46 درصدی مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر از میان بانوان اعلام کرد: در سال 97 و 98 دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تعداد 76 انتصاب از میان بانوان توانسته رتبه نخست را از این نظر در بین دستگاه های اجرایی استان کسب کند که با تمرکز بر جوان گرایی افراد انتصاب شده دارای میانگین سنی 39 سال بوده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتقال انسان به انسان آنفلوانزا به راحتی رخ نمی دهد ، 19 مورد مثبت آنفلوآنزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال انسان به انسان آنفلوانزا به راحتی رخ نمی دهد ، 19 مورد مثبت آنفلوآنزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید