وزیر نفت: هیچ طرحی در نفت به خاطر فناوری و تجهیزات متوقف نشده است

به گزارش سارا نوشت، تهران (پانا) - به گفته وزیر نفت بهره برداری از طرح پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس نماد شکست تحریم و فشار حداکثری آمریکا علیه مردم ایران است.

وزیر نفت: هیچ طرحی در نفت به خاطر فناوری و تجهیزات متوقف نشده است

بیژن نامدار زنگنه روز پنجشنبه مراسم افتتاح طرح عظیم پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس در بهبهان اضافه نمود: تیم ترامپ فکر کرد با تحریم ایران و به خصوص تحریم صنعت نفت که شدیدترین نوع تحریمها را تجربه کرد از پای در می آییم اما قوی تر از گذشته شدیم هر چند آنان مردند و به زباله دان تاریخ پیوستند.

وی اضافه نمود: گر چه حجم سرمایه گذاری هایمان در این مدت کم شد ولی هیچ طرحی به خاطر فناوری و تجهیزات متوقف و معطل نشد و کارهایمان را به بهترین وجه به پیش بردیم و امید در دلمان بیش از گذشته تقویت شد. وزیر نفت تاکید نمود: ابر پروژه پالایشگاه گاز بید بلند نمایش توانمندی و استقامت ملی است و با برنامه ریزهای اجرا شده امیدوارم تا سال 1401 همه فلرها(گازهای همراه استخراج نفت) خاموش گردد.

وی گفت: سال جاری به اندازه 2.5 برابر پارس جنوبی ظرفیت گاز کشور افزایش پیدا کرد اما در عین حال از مردم خواهش میکنیم در مصرف گاز یک درجه دمای خانه های خود را پایین بیاورند تا همه ما از جمله صنعت از گاز بهره مند شوند.

وزیر نفت در ادامه گفت: تعهد این وزارتخانه در سال 1399 اجرای 17 طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری 11.4 میلیارد دلار و با ظرفیت فراوری 25 میلیون تن است که امروز شاهد افتتاح یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم.

زنگنه با اشاره به عظمت طرح پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس گفت: ارزش و درامد سالانه این طرح بیش از 1.5 میلیارد دلار در سال خواهد بود که در نوع خود یک ابر پروژه است.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه گاز بید بلند مبدا صنعت گاز ایران است اضافه نمود: پالایشگاه اول گاز به ظرفیت 25 میلیون متر مکعب پالایش در روز در سال 1350 احداث شد که همان فراوریات هم به وسیله خط لوله ای که به آستارا کشیده شده بود به شوروی صادر می شد.

وی در ادامه با اشاره به زمان طراحی ساخت این پالایشگاه گفت: این طرح در دهه 80 طراحی شد و در آن دهه مطالعات جامعی در مورد جمع آوری نفت و گاز خوزستان انجام دادیم و بعد از بحثهای زیاد به این نتیجه رسیدیم که ضروری است تاسیسات جامع و عظیمی برای فراورش گاز در خوزستان احداث کنیم.

وی خطاب به رییس جمهوری گفت: جنابعالی هم در اوایل دولت یازدهم بر اهمیت این موضوع تاکید نمودید و به همین خاطر اجرای طرح در دستور کار نهاده شد زیرا موضوع سوختن گازهای همراه نفت یا فلر جزو مسائل تاریخی صنعت نفت بود و سالها بود که این کار مطرح ولی به دلایل متعدد اجرا نمی شد.

وزیر نفت گفت : خوشبختانه با افتتاح این طرح به گونه ای برنامه ریزی شده که تا سرانجام سال 1401 هیچ گازی همراه با استخراج نفت در مشعلها سوزانده نگردد و بیش از 95 درصد گازها جمع آوری و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی اضافه نمود: بخشی از طرح آماک (جمع آوری گازهای همراه با نفت) در دولت اصلاحات انجام شد و بخشی از آن در سفر قبلی رییس جمهوری به خوزستان به بهره برداری رسید.

زنگنه اضافه نمود: طرح NGL 3200 در سال آینده به بهره برداری می رسد و با افتتاح آن تمام گازهای غرب کارون جمع آوری و فرآورش شده و به عنوان یک محصول به بندر امام منتقل می شوند.

وزیر نفت گفت طرح NGL3100 نیز در ایلام احداث خواهد شد که در سال 1401 به نتیجه می رسد و یک پتروشیمی با ظرفیت یک میلیون تن در منطقه دهلران احدث.

وی گفت : طرح پالایشگاه بید بلند خلیج فارس از لحاظ حجم سرمایه گذاری، پیچیدگی فرآیند، ظرفیت فرآیند و ورودی و خروجی آن برای جمع آوری گازهای همراه نفت یک طرح بی نظیر است و البته در کلان این طرح، توسعه منطقه ای نیز در نظر گرفته شده است.

زنگنه گفت: این یک طرح مادر است که فرزندان برومندی در پایین دست آن هم وجود دارد و این طرح خوراک پتروشیمی بندر امام و خوراک اولفین و پلی اتیلن پتروشیمی گچساران را تامین می کندکه بیش از یک میلیون اتان ازاین پالایشگاه به گچساران منتقل می گردد.

وی گفت : همچنین با سرمایه گذاری هزار و 50 میلیون دلاری یک مرکز فراوری پلی اتیلن 300 هزار تنی در گچساران و یک مرکز فراوری پلی اتیلن 300 هزار تنی در دهدشت احداث می گردد.

وزیر نفت گفت : همچنین در ادامه این طرح 2 طرح دیگر شامل یک مینی پالایشگاه برای فراوری بنزین با ظرفیت 15 هزار بشکه در روز با خوراک پنتان پلاست در این منطقه احداث می گردد.

وی گفت: با کامل شدن ظرفیت پالایشگاه گازی بید بلند 3.5 تن اتان ، بوتان، پروپان و پنتان پلاس فراوری خواهد شد و عللاوه بر آن گاز متان هم در بید بلند فراوری و به عنوان گاز شیرین به خط سراسری تزریق می گردد.

زنگنه با اشاره به توافق این وزارتخانه با هلدینگ خلیج فارس برای اجرای یک طرح دیگر اضافه نمود: در سال 97 قرارداد این طرح امضا شد که بر اساس گازهای مشعل در شرق کارون جمع آوری می گردد.

وی اضافه نمود: این طرح نیز با سرمایه گذاری 1.1 میلیارد دلار اجرا خواهد شد.

وزیر نفت تاکید نمود: خوزستان همیشه یکی از نقاط تمرکز توسعه فعالیتهای صنعت نفت بوده و در حال حاضر در کنار توسعه میادین آزادگان و یاد اوران چهار قرار داد I.P.C با سرمایه گذاری بیش از 4.6 میلیارد دلار برای توسعه میادین نفتی خوزستان امضا شده است.

به گفته وی 16 قرارداد هم برای نگهداشت و توسعه میدانهای در حال بهره برداری خوزستان با حجم سرمایه گذاری 2.2 میلیارد دلار در حال اجراست که زمینه ساز به کار گیری زنجیره ای از پیمانکاران بومی و اشتغالزایی است.

وی گفت: در این قراردادهای نگهداشت در واقع 80 درصد تجهیزات باید توسط پیمانکاران در داخل کشور تامین شوند.

وزیر نفت به فعالیتهای اجتماعی این وزارتخانه در استانهای نفتی هم اشاره نمود و گفت: از سال 92 تا کنون بیش از 99 پروژه مسئولیت اجتماعی با اعتباری باغ بر یک هزار و 800 میلیارد تومان اجرا شده است.

وی گفت: در این مدت بیش از 659 پروژه نیز در حوزه آموزشی ، بهداشتی، راه و برقرسانی ، طرحهای هادی روستایی و خدماتی، تکمیل ومورد بهره برداری نهاده شده است.

وی در سرانجام با تقدیر از متخصصان صنعت نفت و گاز کشور گفت: طرح پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس یک طرح 100 درصد ایرانی است که صندوق توسعه ملی نقش مهمی در موفقیت آن ایفا نموده است.

پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری به صورت وبینار مورد بهره برداری نهاده شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "وزیر نفت: هیچ طرحی در نفت به خاطر فناوری و تجهیزات متوقف نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نفت: هیچ طرحی در نفت به خاطر فناوری و تجهیزات متوقف نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید