واکنش ها به طرح رنسانس اروپایی امانوئل مکرون

به گزارش سارا نوشت، یک روز پس از انتشار مقاله امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره انجام اصلاحات در اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا روز سه شنبه 5 مارس از طرح وی پشتیبانی کرد و آن را در راستای محافظت بیشتر از دموکراسی و آزادی در این قاره دانست.

واکنش ها به طرح رنسانس اروپایی امانوئل مکرون

به گزارش یورونیوز، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، با اعلام حمایت کامل خود از طرز تفکر امانوئل مکرون گفت: نخستین آزادی ابتدایی ما آزادی دموکراتیک است به معنای انتخاب حکومت هایمان. جایی که قدرت های خارجی می خواهند بر آرای ما تاثیر بگذارند.

رئیس جمهور فرانسه در مقاله دوشنبه 4 مارس خود که در نشریات 28 کشور عضو اتحادیه اروپا منتشر شده بود پیشنهاد داده بود آژانس هایی اروپایی ایجاد شوند تا از انتخابات و دموکراسی در برابر دخالت های خارجی محافظت کنند.

مینا آندریوا، سخنگوی کمیسیون اروپا، در بیانیه ای با اشاره به اینکه بسیاری از ایده های ذکر شده اجرایی شده اند یا در دست اجرا هستند گفت: فرانسه و کمیسیون اروپا درباره طرح رنسانس اروپایی هم راستا هستند. ما هر دو در یک جبهه می جنگیم.

کاتارینا بارلی، وزیر دادگستری آلمان، نیز روز سه شنبه در حساب توییتر خود از طرح رنسانس اروپایی رئیس جمهور فرانسه تشکر کرد.

خانم بارلی که کاندیدای شاخص سوسیال دموکرات های آلمان در انتخابات مجلسی آینده اروپاست نوشت: ما اروپایی ها اکنون باید با یکدیگر متحد شویم و اروپایی قوی را با هم بسازیم.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که از منتقدان جدی اتحادیه اروپا به شمار می رود از مقاله آقای مکرون استقبال کرد و آن را نقطه عزیمتی برای بحث درباره آینده اروپا خواند.

آقای اوربان به خبرگزاری رویترز گفت: در جزئیات البته ما دیدگاه های مختلفی داریم اما بسیار مهم تر از این نظرات متفاوت، این سرآغاز می تواند نقطه عزیمت خوبی برای دیالوگ سازنده و جدی درباره آینده اروپا باشد.

در داخل فرانسه مقاله آقای مکرون در کنار واکنش های مثبت، با نقدها صریحی از جانب اپوزسیون این کشور نیز روبرو شده است و برخی رسانه های فرانسه نیز سخنرانی آقای ماکرون را نطقی بر سیاق نطق های نیکلا سارکوزی خوانده اند.

ژان پیر رافارن نخست وزیر سابق این کشور در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک در مصاحبه با نشریه فیگارو گفت: از پروژه اروپایی امانوئل ماکرون بدون هیچ تردیدی پشتیبانی می کنم.

در سوی مقابل اما فرانسوا بریس اورتوفو، وزیر کشور دولت نیکلا سارکوزی و کننده فعلی در مجلس اروپا، اظهارات آقای مکرون را مایه تضعیف و انزوای فرانسه در اروپا دانسته است.

اگزویه بلمی، سرلیست حزب جمهوری خواه در انتخابات پیش روی مجلس اروپا، نیز در این باره گفت: پشت سر حرف ها اعمال قرار دارند. تصور حقیقی او از اروپا چیست؟

منبع: همشهری آنلاین

به "واکنش ها به طرح رنسانس اروپایی امانوئل مکرون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ها به طرح رنسانس اروپایی امانوئل مکرون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید