سقوط گردشگری مرنجاب با اعلام یک خبر!

به گزارش سارا نوشت، 19 آذر ماه امسال خبری مبنی بر ممنوعیت ورود تورهای مختلط به کویر مرنجاب اعلام شد. پس از آن و به فاصله سه روز این ممنوعیت به شرط رعایت شئونات اسلامی برطرف شد، اما بازتاب گسترده خبر اول در فضای گردشگری کشور به حدی بود که گردشگری منطقه مرنجاب را با چالش روبه رو نموده است.

سقوط گردشگری مرنجاب با اعلام یک خبر!

معاون دنیاگردی اداره کل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد:

شرایط مرنجاب نسبت به هفته های گذشته با مشکل دنیاگرد روبرو شده است، به طوریکه آنالیز آمارهای ورودی نشان می دهد هفته های گذشته مخصوصا در اواخر هفته 500 نفر ورودی این منطقه دنیاگردی بوده، ولی با نهایت تاسف باید گفت که در آخر هفته گذشته تنها 52 نفر وارد این منطقه نمونه دنیاگردی شده اند.

وی اضافه نمود:

آنالیز اتاق ها و اقامتگاه مرنجاب نشان می دهد که ورودی به این منطقه کمتر از یک چهارم و مقدار اقامت نسبت به گذشته تنها 10 درصد بوده است.

محسن یارمحمدیان ادامه داد:

همیشه در کویر مرنجاب 24 اتاق کاروان سرا پر می شد و 50 تا 60 خانوار نیز در محوطه کاروان سرا چادر می زدند و بعلاوه یک کمپ 200 نفره نیز به علت استقبال همیشه برپا بود، اما آخر هفته گذشته حتی اتاق های کاروان سرا نیز پر نشد و این نشان از افول دنیاگردی منطقه دارد.

یارمحمدیان توضیح داد:

در کویر مرنجاب بیشتر کاسبان و 15 راهنمای تور منطقه، بومی هستند که متاسفانه در سرانجام این هفته فقط یک تورلیدر در منطقه فعال بوده و کاسبان نیز با کمبود مسافر و کاهش فروش روبرو شدند.

وی با اشاره به اینکه تناقض گویی ها دنیاگردی را تهدید می نماید، ادامه داد:

وقتی دنیاگردی تهدید گردد، قطعا مردم بومی نیز ضرر می نمایند؛ چراکه همان طور که طبق آمار معین است دنیاگرد نسبت به منطقه دنیاگردی ناامید می گردد.

معاون دنیاگردی اداره کل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی استان اصفهان تاکید نمود:

رفتارهای متناقض، مردم و دنیاگردان را سرگردان می نماید و این با برنامه هایی که برای توسعه دنیاگردی دیده شده هم خوانی ندارد و مانع توسعه دنیاگردی می گردد.

یارمحمدیان با بیان اینکه دنیاگردی یک حوزه حساس است، گفت:

وقتی شرایط سرانجام هفته گذشته منطقه مرنجاب را آنالیز می کنیم، درمی یابیم که به سادگی عده ای از افراد شاغل منطقه با کاهش دنیاگرد بیکار شده و شغل خود را از دست می دهند.

وی اظهار کرد:

عاجزانه خواهش می کنم افراد به حوزه دنیاگردی یاری نمایند؛ اگر می خواهیم مسائل بیکاری، اشتغال، ازدواج، اقتصاد و آلودگی هوا در اصفهان از بین برود، باید دنیاگردی را رونق ببخشیم. برخورد با موضوعی که خط اول برنامه توسعه استان است نباید این وضع اش باشد.

ابتدای سال 93 و با تکمیل سند آمایش سرزمین در استان اصفهان دنیاگردی به عنوان یکی از سه موضوع اصلی برای توسعه اصفهان در نظر گرفته شد و رئیس جمهور نیز در بهمن ماه سال 93 جهت توسعه اصفهان را از جاده دنیاگردی ترسیم کرد. دنیاگردی از جمله صنعت های حساس دنیا محسوب می گردد که با کوچک ترین تهدید یا تناقض گویی با مشکل روبرو می گردد. منبع: ایسنا

منبع: کجارو

به "سقوط گردشگری مرنجاب با اعلام یک خبر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط گردشگری مرنجاب با اعلام یک خبر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید